Katter iFokus

Katter

Läst 207 ggr
kara_murray
0

Katt med urinsten.

Katt med urinsten.
Jag har precis fått reda att en av mina har problem med urinsten, konstaterat hos veterinären. Jag har tillsammans med veterinären kommit överens att vi ska testa medicin och anpassat foder för katter med urinsten över sommaren för att se om det hjälper. Jag vill helst slippa operation om det går.
Jag har haft tidigare katt med detta problem, då valde jag att göra operation och byta foder. Den katten fick dock tillbaka urinsten och mådde inte särskilt bra efter operationen.

Jag skulle gärna vilja höra av andra här om era erfarenheter om katt med urinsten.
Vad är eran erfarenhet av det??
Har ni testat medicin??
Har ni testat foder?? Torr och blötmat??
Har ni gjort en operation?? Eller flera operationer?? Har urinstenen kommit tillbaka??
Hur har era katter mått???

OberonsMatte
0

Vet du vilken sorts urinsten det är?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Här finns bra information om urinsten hos katt: https://firstvet.com/sv/artiklar/urinsten-hos-katt

Sajtvärd Katter iFokus

Träffa veterinär i mobilen
kara_murray
0

#1: Nej för när de skulle ta urinprov så var urinblåsan helt tom, såklart, så i höst gör vi ett nytt försökmed urinprov…

kara_murray
0

Är det ingen här som har erfarenhet av katt med urinsten???

OberonsMatte
1

#4 Jag tog över en 13-årig hankatt för många år sedan och då hade han tidigare i livet drabbats av urinstopp vid ett eller två tillfällen. Urinröret hade då spolats och strikt urinsstensfoderdiet resten av livet hade rekommenderats av veterinär. P.g.a ekonomiska skäl hade dock katten ätit vanligt, billigare foder (Whiskas torrfoder + blötmat) i flera år när han flyttade till mig, men han fick som tur var inga fler urinstopp eller andra symtom på urinvägsproblem under sina återstående 3 år.

När han flyttade till mig hade han dock redan börjat utveckla symtom på överaktiv sköldkörtel, som innebar att han blev mer aktiv, gick från överviktig till underviktig samt att han både drack och kissade kopiösa mängder …och det bidrog säkert också till att förebygga risken för urinstenar.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-06-16 22:16 av OberonsMatte
kara_murray
1

En liten uppdatering.
Katten som i somras fick problem med urinsten har sedan dess ätit medicin och specialfoder men det har tyvärr inte hjälpt.
Så nu i veckan blev det operation och urinsten togs bort.
Nu hoppas jag att hjälper och tillsammans med specialfoder och mer blötmat så kommer hon inte få tillbaka urinsten.

Denna kommentar har tagits bort.