Resa med katt
Vi har blivit injuden till en familjegrej, sambons brorsa tar examen. Saken är att hans familj bor 17 mil bort och då lär vi sova över. De har två hundar men de har ett separat hus som vi kommer få sova i (hundarna får ej gå dit). Jag undrar hur lämpligt det är att ta med katten? Hon skulle då få vistas i sovrummet i den enskilda byggnaden men hon har tidigare haft problem med att felkissa på möbler. Vår hund har varit med till samma ställe tidigare, innan vi skaffade henne, så han är van - men vi har aldrig rest med kisse. Borde vi tacka nej? Har ni rest med katt? Vad gör ni om ni reser bort över en helg?
- Redigerat 2022-06-13 20:11 av [Tismon]
Bättre om någon granne/kattvan kompis kan se till kisse hemma 2 ggr per dygn.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Eftersom vi bor så långt ut i mitten av ingenstans kommer det vara svårt med att hitta någon kattvan som kan passa katter. Grannarna är nog de enda som kan
Är hon van att åka bil?
Om ni åker tänk på att ni inte bara kan lämna henne ensam utan räkna med att ni kan behöva tillsammans med henne även då festen är i gång..
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3: Nej det är hon inte vilket får det att låta bäst att vi tackar nej.
Tack för svar, det visste jag inte 🙂
Hur gör ni andra förövrigt med katt när ni reser bort?
- Redigerat 2022-06-13 21:33 av [Tismon]
Åker vi till stugan så tar vi med katten, det är han van vid och det brukar gå bra!
Annars kollar en granne till honom två gånger om dagen eller så får min mamma komma och vakta hus och katt.
Jag tycker ni ska åka, men lämna katten hemma.
Fråga någon granne om de kan se till katter ett par gånger om dagen, och res hem dagen efter festen? Så skulle jag ha gjort 😊
Att ta studenten är ju ändå ganska stort
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Eller så åker ni hem efter festen. 17 mil är ingenting.
När vi åker till min bror i Uppsala, reser vi drygt 20 mil enkel resa och vi åker alltid hem samma dag. Och det klarar min katt 😊
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Jag anpassar utifrån resan och vart den ska och hur länge jag är borta.
Jag har två katter. Nox, den yngre katten, hatar själva resan. Han mår hemskt dåligt av att åka bil, och kräks ofta, flåsar, och blir stressad. Däremot när vi kommit dit vi ska är han nyfiken och framåt och precis som vanligt. Elrond, den äldre katten, är totalt lugn under resan men det tar honom några dagar att bli bekväm med där han är.
Så säg två alternativ.
1: En timmes resa (enkel väg), två veckors vistelse. Skulle ta med katterna. Resan är inte lång nog för att på riktigt skada Nox, och vistelsen är lång nog för att Elrond ska hinna justera och vänja sig vid en ny plats och bli nyfiken och lugn.
2: Fem timmars resa (enkel väg), tre dagars vistelse. Skulle inte ta med katterna. Nox skulle ha ett helsike en lång resa, och två gånger på så kort tid. Elrond skulle inte hinna bli bekväm med den nya platsen innan det är dags att åka hem igen.
I sommar har jag insett att jag måste komma iväg hemifrån en stund, för min egen mentala hälsa, annars kommer jag aldrig att överleva året med allt jobbigt jag har behövt hantera senaste året. Jag kommer att hyra en lite stuga vid en camping i staden bredvid min. De tillåter djur och är drygt 30 min bort. Men då jag kommer stanna max 5-7 dagar har jag valt att inte ta med katterna. Jag har som tur var en granne som är väldigt villig att se till katterna om jag åker bort en kortare period. Som är pensionerad och själv inte har några planer på att resa bort i sommar och som inte kan ha egna djur av personliga orsaker men ser fram emot att få lite kattmys i sommar. Då tycker jag det är bäst att lämna dem hemma för det hamnar lite precis mitt emellan. Visst, inte en lång resa för Nox att överleva, och kanske tillräckligt med tid för Elrond att vänja in sig vid en ny plats. Men när jag ändå befinner mig så pass nära hemmet och har en granne som kan bekvämt låta katterna vara hemma i sin egna bostad, varför rota upp dem? Skulle något hända går det flera bussar om dagen eller så har jag några personer att ringa som kan ta hem mig för att själv kolla till katterna om det skulle krisa. Då känns det som att det bästa alternativet är att låta dem vara hemma och att min granne som bor några våningar ner kollar till dem, ger dem mat/vatten, och rensar deras lådor. Och eftersom det handlar om två katter som har varandras sällskap så är de ju aldrig ensamma helt heller. Och jag litar 100% på grannen och som sagt, jag är ändå så pass nära hem att skulle det vara nåt så kan jag vara hemma någon timme senare.
Så för min del handlar det helt enkelt väldigt mycket om hur exakt situationen ser ut. För några år sedan hyrde min mamma och jag en stuga någon timme bort i fem dagar. Då följde katterna med och det gick jättefint. Så jag vet att de KAN följa med, men om alternativet finns att de kan stanna hemma och vi inte snackar veckor borta, så är det bra för dem också.
Om jag (som jag hoppas) lyckas hälsa på min vän i USA senare i år så kommer jag vara borta i flera veckor och naturligtvis kan inte katterna följa med. Men då kommer de inte heller vara hemma med enbart tillsyn två gånger om dagen, utan kommer bo hos en nära släkting medan jag är borta.
Du känner katten bäst, och kan känna efter bäst var du tror katten klarar av och skulle vara bekväm med. Jag tycker absolut inte att man som kattägare ska känna att man ALDRIG kan åka bort eller får åka bort eller så. Men att man får se till sin egen situation när det gäller vad som händer med katten när man reser. Om det passar bäst att den följer med, stannar hemma, eller bor hos kattvakt. Det är så individuellt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Vi tänker resa från Belgien till Sverige om ett par veckor och vi tar med oss vår katt ( har vaccinerat henne för rabies och hon har numera ett EU-pass). Förra året reste vi till Tyskland och då tog vi även med henne. Vi har en sele åt henne som man kopplar i där bilbältet annars kopplas i. Hon är lugn som en filbunk då hon får lite mera frihet i bilen, även om det också går bra i en transportbur.
Vår katt har aldrig kissat utanför lådan så det har aldrig varit ett bekymmer för oss, som tur är. Då vi åker på längre resor så ser vi till att ha en liten kattsandslåda nere på golvet, som hon får använda om det behövs. Så ser vi bara till att rengöra den direkt efteråt. Hon äter sen även tillsammans med oss då vi tar paus under bilresorna.
Vår katt är nio år gammal och vi började endast förra året med att ta med henne på våra resor. Det har gått hur bra som helst och barnen är överlyckliga att hon får komma med. Katten verkar tycka likadant och myser väldigt mycket med barnen i bilen.
Katter är ju så olika individer. Förra kissen jag hade Miss Felicia, var det inga problem att ta med på resa. När vi åkte tåg köpte jag barnbiljett till henne, så vi hade två säten till vårt förfogande och hon låg snällt på filten på sitt säte(i sele förståss)
Miss Alice som jag har nu, är en annan historia. Det går ju att resa med henne, hon har en egen "limousine" (Petstroller), men hon sjunger högljudda hatsånger under resorna, så vi har begränsat oss till de viktigaste resorna. Till veterinären.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_