Katt som "knarrar" när den äter
Fick precis en fråga från en bekant.
De har en vuxen hankatt som opererats för FORL/TR ett par gånger. Han är stor i maten, men tuggar oftast på ena sidan efter operationerna.
Senast opererad i höstas.
Senaste dagarna har de märkt att han börjat "knarra" när han äter. Det beskrivs låta som att "tandytorna gnids mot varandra utan att det är mat emellan."
Möjligen skulle man kunna beskriva ljudet som tandgnissling, säger de, "men inte riktigt".
Jag har tipsat dem om att försöka filma när katten äter, och se till att få med ljudet. Men ljud kan ju vara svårt att fånga bra på film.
Katten är försäkrad i IF med FORL-tillägg, så jag har också tipsat dem om ett videosamtal med Firstvet för bedömning av huruvida de bör besöka veterinär igen (dumt att ta upp veterinärtider i onödan när det är brist på veterinärer).
Är det någon som känner igen det här med knarrande/gnisslande ljud när FORL-katt äter?
Jag har träffat många FORL-katter men har själv inte stött på fenomenet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min katt knarrar ibland. Han har inte fått FORL-diagnos och betraktas som frisk. Han har inga besvär med att äta. Men jag har också undrat över knarrandet. (Det är ganska sällan.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Intressant! Spännande om vi kunde få veta varför katter "knarrar"… 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja, jag har hört det ljudet och det kan t.ex. höras när kattungar byter från mjölktänder till vuxentänder eller när katter har TR/forl eller när det fastnat något mellan tänderna.
Drogs tänder i höstas p.g.a. TR/forl så är det kanske dags igen.. Tur att de har en försäkring som ersätter behandlingskostnader för den tråkiga diagnosen!
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-06-02 19:59 av OberonsMatte
Ja, det är en himla tur att de har FORL/TR i försäkringen.
Jag önskar att det hade funnits när mina katt-tjejer var små/unga, innan de fick sin FORL/TR-diagnos….
Vår Nelson har haft forl i flera omgångar och han gnisslande (svårt att förklara hur det låter ja) tänder före och efter op.
Nelsons fotodagbok ^^
#5 Ja, de skrapar tänderna mot varandra och det kan de göra när något känns konstigt i munnen. Att det plötsligt fattas en tand (eller flera) känns ju också ovant.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag ger Plaque off till kisse. Jag tycker att det knappt blir något knarrande då.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen