Finurliga kissemissar
Har ni en katt som fått för sig något udda? Jag vill höra om alla era kissars egenheter 🤩
Vår Lakritz ska alltid äta middag med oss. Han har sin tallrik nedanför bordet, på golvet.
Jag kan inte duka förrän det allra sista då han annars blir tokig av att vänta😄
/Maria
Haha så tokiga katter! 😁
Själv så har vår kisse fått för sig att stå och buga med rumpan i vädret, hon trycker det nästan mot en och kan stå så ett tag och meowa för att hon vill bli klappad 😂
Hon gillar också att tugga på tår. Har du strumpor - inga problem. Nakna fötter? Då stryker hon sig mot dem och biter dem från ingenstans 😂
När jag sitter i soffan på kvällen har jag alltid en stor kaffemugg på soffbordet (utom räckhåll så jag måste luta mig fram ordentligt för att nå den).. Milou har med hjälp av den muggen kommit på ett väldigt utstuderat och effektivt sätt att få mig att ta fram laserpekaren istället för att glo på TV.
Hon hoppar upp på soffbordet och sätter sig vid kaffemuggen och börjar alltid med att bara titta på mig en stund. Därefter börjar hon sakta, sakta lyfta ena framtassen… I slowmotion höjer hon tassen mot kaffemuggen och börjar därefter sakta, sakta låtsas som att hon tänker doppa (!) tassen i kaffet..! Hon håller koll på mig samtidigt och om jag inte reagerar så doppar hon tassen!
Oftast hinner jag dock få fram laserpekaren innan det sker! 😅
Sajtvärd Katter iFokus
Juste, en udda sak min katt gör är att hon brukar dregla när hon myser 😂
#6: Jag läste en gång att salivproduktionen kan öka när katten myser/mjölktrampar p.g.a. en kvarvarande reflex som förknippar den känslan med diande, dvs. att munnen "tror" att det ska komma mjölk då.. Hos en del katter är det mer tydligt än hos andra.
När Oberon var på riktigt myshumör och satt och mjölktrampade och spann så det knattrade/kurrade i hela rummet satte hans salivproduktionen också igång som på en given signal. Oberon dreglade inte när han blev gosig, men behövde alltid svälja med jämna mellanrum. När han missade att svälja rann det ner i fel strupe så att han var tvungen att hosta en stund innan han började spinna igen. Det är ett typiskt Oberon-minne jag har.
Sajtvärd Katter iFokus
En av mina katter jag haft har dreglat riktigt mycket.
När man fjäskade med Lorentz så rann det en lite stråle med saliv emellanåt 😊
Det blev alldeles blött så jag hade en handduk till hands i soffan.
/Maria
#8: Väldigt intressant information, tack! Visste inte detta 😁 Första gången det hämde var jag orolig och trodde hon var sjuk
Nu sitter kisse och myser med mig, spinner högt som en traktor. Med jämna mellanrum trillar en droppe ned från mungipan.
Jag försökte fota det men hon ligger på mitt bröst så det var lite svårt. Om ni kollar under morrhåren så ser ni 😂
#9: så udda och gulligt 🥰