Katt med astma grymtar
Violina har astma sedan ca 2 år tillbaka. Hon får kortison i tablettform eftersom hon är för skygg för att inhalator ska kunna fungera. Astman blev plötsligt lite värre för någon månad sedan och vi höjde dosen tillsammans med veterinär. Nu minskar vi dosen igen för att hoppas att inflammationen (hoppas det är rätt ord haha) lagt sig och att hon kan leva bra på en lägre dos.
I förrgår började hon grymta och andas ansträngt, ibland andades hon genom munnen istället för nosen. Det höll i sig ca 2 timmar sent på kvällen. Igår grymtade hon lite men allmäntillståndet är bra. Veterinären är på kurs, men receptionisten pratade med någon annan veterinär som inte är insatt i Violinas fall som sa att vi skulle höja dosen lite igen och vänta på att vår veterinär ringer nästa vecka. Idag har hon fortsatt grymta lite, men i övrigt är allt bra.
Låter det okej? Borde jag vara mer orolig?
Sammanfattning: allmäntillstånd bra, men hon grymtar vilket jag tolkar som att det är lite svårt att andas genom nosen.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag hade följt den andra veterinärens råd och höjt dosen igen i väntan på kontakt med ordinarie veterinär. Det är ju viktigt att hon hålls så symtomfri som möjligt särskilt om besvären ibland blir så stora att hon andas genom munnen istället.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-05-20 21:52 av OberonsMatte
#1 Sorry om jag var otydlig, jag har självklart höjt dosen sedan veterinären sa det! Det jag undrar över är om det räcker.
#2 Det var nog bara jag som fattade lite trögt…! 😅
Hörs det där grymtande ljudet även när hon är uppe och vaken? En av mina tidigare katter hade lite astma och kunde grymta till lite ibland när han låg ner, men det var inget som behandlades. Min katt hade även kattsnuvevirus som gjorde honom täppt i nosen ibland och mot det fick han näsdroppar.
Om katten grymtar p.g.a. astma trots att du ökat dosen kan du alltid kolla med ditt försäkringsbolags digitala veterinärtjänst också och höra vad de säger.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 I normala fall hörs det inte, men de här dagarna har det hört när hon varit uppe och vaken. Hon började snarka ganska högt igår också. Imorgon ska veterinären äntligen ringa. Grymtandet har ändå blivit något bättre, men det kommer fortfarande små "anfall" (främst på kvällarna, kanske för att hon är mest aktiv då?).
Tack, jag ska kolla upp det!
Men brukar man få en omedelbar effekt av en dosökning, eller är det så att det istället tar några dagar innan man märker av effekten av ökad dos?
Jag har inte behandlat katt med kortison på många år, så jag minns inte alls hur det var….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5 Jag vet nog inte hur det brukar vara, men för oss har det alltid tagit flera dagar innan man märker en tydlig förbättring (eller försämring vid minskning), så jag antar att det är så för de flesta!
Nu på kvällen har hon varit ganska tyst. Hon ligger och halvsover bredvid mig nu och jag kan inte höra henne, så det är ju positivt!
Man blir ju bara så orolig hehe, hon är ju vår lilla prinsessa 😁