Utevistelse för innekatt
Ni får ändra rubriken om den inte passar.
Hej jag är ny här och skulle gärna vilja veta hur ni hade löst utevistelse för innekatter(:
Jag går i tankarna att bli fodervärd eller skaffa egen katt. Jag har tillgång till en balkong men får inte näta in den av hyresvärden. Kan absolut gå promenader med katten men undrar fortfarande om det finns någon enklare lösning att ha katten på balkongen? Något enklare bygge eller liknande. Kommer inte släppa den lös på balkongen.
Varför får du inte näta balkongen?
Är det för det estetiska eller för åverkan?
Det finns annars många sätt att näta in balkong utan åverkan.
/Maria
Enligt djurskyddslagstiftningen är du skyldig att förhindra fallolyckor, så här tycker jag att du ska ta ett snack med hyresvärden och se vad ni kan komma överens om.
Det enklaste brukar vara att bygga träramar som man sedan fäster svetsnät (eller rådjursnät) på. Sedan kan man fästa träramarna med väderbeständiga buntband i själva balkongräcket. Viktigt med (nät-)tak så att katten inte kan klättra över.
Att "det ser fult ut" brukar inte räcka för att man t.ex. ska bli vräkt. Men det bästa är att prata med sin hyresvärd ordentligt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Som fd uppfödare skulle jag inte vilja att katten var ute i sele
För stor risk att katten smiter.
Prata med hyresvärden och bygg en säker balkong där den kan få frisk luft och nya intryck
Stolt ägare till tre La permer
Det här med sele tycker jag varierar från katt till katt.
En av mina katter levde ihop med vår tax. Jag gick ofta på promenader med båda kopplade. Inga problem alls.
En annan av mina katter gjorde allt för att ta sig ur selen så det fick vi ge upp.
Nuvarande katt skulle vi inte ens få utanför dörren.
/Maria
#4 Jag håller med. Med mina första katter var det självklart att gå ut i sele. Mina nuvarande katter skulle jag aldrig ta ut i sele.
För absolut att det kan finnas risker med koppelpromenader.
Har man en rädd/skygg katt eller bor i en miljö med många bilar, risk för lösspringande hundar eller stojiga barn skulle jag inte satsa på koppelpromenader.
Mina nuvarande katter gillar nätter på den in-nätade balkongen, då de har chansen att se harar, katter, rådjur och annat spännande.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.