Katter iFokus

Katter

Läst 130 ggr
Emma-Lisa
0

Annorlunda beteende av ny mat?

Vi fick hem våran 6 månaders katt för drygt en månad sedan. Han har ätit royal canin torr- och blötmat hos uppfödaren.
Min tanke har varit att gå över på mjau blötmat. Han får nu 1 påse rc blötmat för kattungar per dag. Har samtidigt gett ca 1 tesked mjau. Så fort jag börjar ge lite mer, ca en matsked så tycker jag att han blir mer nafsig. Han nafsar efter fötterna och sätter klorna i våra ben. När jag slutar med mjau så slutar han i princip hålla på så.
Kan det verkligen bero på maten, eller inbillar jag mig?

Uppkatten
2

Ja, jag tror du inbillar dig.

Att kattungar i den åldern är lite "på" är inte ovanligt. Har han någon ung kattkompis att härja runt med? Det brukar kunna dämpa den här typen av beteenden.

Tänk på att aldrig leka med händerna med kattungen, och avbryt negativa beteenden genom att ge dem minimal uppmärksamhet.

Mycket lek och stimulans är viktig för kattungar i den här åldern.

Jag tycker att du ska fortsätta att slussa över katten på Mjau blötmat, i långsamt tempo (så att magen klarar av det).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-04-18 10:33 av Uppkatten
Emma-Lisa
0

#1:
Ja, vi gör det du skrev. 😀
Tycker bara att jag har sett ett mönster i att han attackerar våra fötter på ett helt annat sätt, som han aldrig gör annars, när han får mer mjau. Tänkte om det kunde bero på ont i magen eller liknande.

Uppkatten
2

#2 Nej, det är inget "vanligt" symptom vid ont i magen hos katt, så det tror jag inte.

Har han någorlunda fri tillgång till foder i övrigt, eller begränsar ni det?

Vad jag tänker är att om han ligger lite lågt i energiintag till vardags och sedan får extra Mjau så skulle man ev. kunna tänka sig att han får lite extra energi att göra av med.

Jag har ibland sett att en del kattägare begränsar maten lite onödigt mycket för unga katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-04-18 10:54 av Uppkatten
Emma-Lisa
0

#3:
Innan han kastrerades hade han fri tillgång på torrmaten, nu ger vi enligt vad som står på påsen. Han vill oftast ha mer, så han kanske skulle få lite mer!?

Han är pigg och glad och mysig och leker mycket i vanliga fall, så känns inte som att han har dålig energi egentligen.

Uppkatten
3

#4 Kattungar härjar, äter och bajsar massor, normalt sett. 😊

Han växer ännu, så jag ser ingen anledning till att du ska begränsa hans foderintag. Vid ca 10 månaders ålder kan man behöva börja ha lite extra koll, men att börja redan vid 6 månader låter tidigt. En del katter kan ha "fri" tillgång till foder hela livet utan att bli överviktiga, men det varierar mellan individer.

Men på sikt är det bättre att du ökar på blötmaten och ger mindre torrfoder. Vi ser ofta att katter blir mättare på blötmat, och många upplever att torrfoder får katten att gå upp i vikt.

Emma-Lisa
2

#5: Kan testa att ge lite mer då!

Uppkatten
2

#6 Absolut! Han ska ha energi både för att leka och växa, samtidigt ska man förstås inte eftersträva övervikt hos katt.

Om du ger torrfoder så kan du prova att sprida ut det lite i bostaden/gömma det så han får jobba för födan. Det ger lite extra stimulans och det är bra att han får använda sin nos.

Emma-Lisa
0

#7: 👍😀