Fungerar hundvisselpipor på katter?
Så kallade tysta visselpipor, hundvisselpipor, fungerar de på katter?
Mina tidigare katter har förstått mig och kommit när jag ropat deras namn - om de inte haft något viktigare för sig. De har också utan problem förstått viktiga ord som godis, fisk, skinka och liknande. Min nuvarande katt är en vuxen adopterad hittekatt. Jag känner därför inte till hans bakgrund och uppväxt. Han hör mycket bra, och är uppmärksam på mitt tonfall, men han verkar inte koppla olika ord till specifika saker.
Nu funderar jag på om det skulle fungera att använda en tyst hundvisselpipa och lära honom att koppla ihop den med att han får mat, godis eller något annat positivt, så att han kommer när jag visslar. Min tanke är att den även hörs på lite avstånd, om det skulle behövas.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Verkar finnas en kattvissla. Katter bör dock höra hundvisslor, vad jag förstår. Men inte säkert att katten tycker det är någon bra id'e. Men katter har ju generellt bra hörsel.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hur länge har du haft den här katten? Är han matmotiverad? Katter kan lära sig väldigt snabbt att reagera på ljud/röster och ord som de anser är värda att reagera på - och när de anser att de är värda att reagera på.
Katter har bättre hörsel än hundar, men jag tror inte att det är ljudet som är problemet utan mer att katten måste känna att det är något som är lönt att reagera på. Dvs. att katten utvecklar en känsla av samhörighet med dig och att katten upplever det du erbjuder som positivt.
Mina matmotiverade katter lärde sig orden "mat" och "godis" helt av sig själva. "Borste" (som numera är en kam) blev också snabbt ett positivt laddat ord, och orden "ska vi gå ut?". De katter som inte tycker att mat, godis, borste och utevistelse är något att bli exalterad över kommer inte "lära sig" reagera på de orden.
Mina katter går lösa vid utevistelse, men eftersom jag oftast är med då behöver jag locka dem till mig ibland så att de håller sig i närheten av mig och så att jag vet var de är. Då - utomhus- reagerar de på sina namn betydligt oftare än inomhus (Katterna känner på sig att det inte är jätteviktigt att de kommer till mig när vi befinner oss inomhus, och det är det ju egentligen inte heller..😉). Utomhus har skrammel med nyckelknippa blivit en allmän inkallningsmetod som funkar på alla mina katter. Det började med att jag (utan att direkt tänka på det) skramlade med nyckelknippan för att förstärka försöket att fånga deras uppmärksamhet. Sedan märkte jag att det räckte att skramla med nycklarna och att jag inte behövde ropa något. Katterna hade lärt sig själva att nyckelskrammel betydde "Kom hit!".
Ett par gånger har andra personer (på skoj) ställt sig utom synhåll och skramlat med nyckelknippa för att locka till sig Moltas och han kom såklart travande direkt, men tvärstannade och vände tillbaka när han såg att det inte var jag som skramlat!
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-04-16 12:07 av OberonsMatte
Jag har haft Kurre i lite mer än 2 år. Han var ca 2-4 år när jag adopterade honom. Märkligt nog är han inte särskilt matmotiverad eller glupsk, trots att han gått ute hemlös och svultit. Han äter lagom mycket, när han känner för det, men inte så mycket att han kan bli tjock. Han får huvudsakligen blötfoder av ett par sorter som han gillar. Dessutom får han små bitar rått kött några gånger om dagen. Det skulle han kunna äta massor av. Även kokt torsk och räkor är toppen, men det får han naturligtvis mer sällan. Visst kattgodis fungerar också.
Eftersom mina tidigare katter kommit när jag ropat på dem, eller berättat att de skulle få favoritmaten/godiset (fisk, skinka eller godis), tog det rätt lång tid innan jag insåg att Kurris inte förstod vad jag sade. Han var väldigt skygg när jag fick hem honom från katthemmet, och det tog många månader innan jag ens fick röra honom och ännu längre tid innan han kände sig någorlunda trygg här hemma.
Nu är han en glad kelig katt som talar om att det är han som bestämmer här hemma. Det skygga märks bara när någon kommer på besök. Då gömmer han sig alltid och vägrar komma fram. Han lyssnar mycket noga på vilket tonfall man använder. Han är fortfarande känslig för om man är lite stressad eller upprörd för något.
Om jag visar honom att jag har har mat eller godis till honom kommer han glatt, eller om jag håller upp borsten. Han älskar att bli borstad. Jag har försökt att hålla mig till ett begränsat antal ord för att nöta in dem, men det hjälper inte. Därför funderade jag på att använda något annat än ord för att göra tydligt för honom att något positivt väntar. Våra hundar får lära sig från att de är valpar att en särskild signal som visslas eller blåses i en tomhylsa betyder "mat" eller "kom". Därför funderade jag på om jag kan använda något annat än ord för att locka Kurris.
Än så länge är han en innekatt, men om han får gå ut längre fram vill jag ha något sätt att locka in honom på. Det gäller bara att klura ut vad det skulle kunna vara.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Jag tror att du kan använda nästan vad som helst så länge du kan lära honom att förknippa det med något positivt. Det är förstås bra om det inte är ett för högt eller skarpt ljud så att du riskerar att skrämma honom. Jag visslar på mina katter och det funkar utmärkt. Kanske kan en liten klocka funka, testa att ringa i den varje gång han får mat eller godis och se om han så småningom börjar dyka upp när han hör det?
Tack för alla tips och goda råd. Jag ska prova och se om det fungerar.
Hej! Vi använder oss av en överljudsvisselpipa som fungerar lika bra på hundar som på katter tränade för att komma på inkallning. Ropar även kattens namn. När katten kommer får den kattgodis. Använder en lång signal för att vissla "kom" och tre korta vid matdags. Ibland när de är längre bort kan det dröja ett tag innan de kommer. Jag tycker att det fungerar väldigt bra. 🙂 Har ett litet filmklipp när jag kallar in våra katter på instagramkontot @paaventyrmedkatt (på äventyr med katt) om du tycker att det är kul att kika. 🙂