Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 297 ggr
Phio33
0

En svullen kind

Min (kastrerade ute-) katt kom in idag med ett sår på övre delen av frambenet. Jag hittade en liten bit av en klo på annat ställe i pälsen så han har uppenbarligen varit i slagsmål. Såret har jag rengjort så gott jag kan, han gnäller när man tar på såret men det verkar ändå inte så farligt. Det ser ganska fint ut, inget var eller svullnad.
Däremot har hans kind/hals svullnat upp på samma sida som såret är. Jag kan inte se något sår där och han har inte ett dugg ont. Jag får klämma och känna på svullnaden hur mycket jag vill. Jag kan inte riktigt känna vad det är där som har svullnat, och området är inte heller varmt. Svullnaden är en bra bit från såret på benet. Katten är pigg och äter.

Min fundering är hur länge jag ska avvakta ett veterinärbesök. Hade det bara varit såret så hade jag väntat. Men svullnaden gör mig fundersam. Kan den lägga sig, eller bör jag utgå från att det är en varböld som behöver tömmas? Jag bor i Stockholmstrakten och det är galet svårt att med kort varsel få veterinärtid om man inte uppsöker akut. (Vilket jag förstås gör om det behövs, men i grunden tycker jag ju inte just nu att det är akut.)

Kan tillägga att det inte är första gången han hamnar i slagsmål och behöver uppsöka veterinär. Uppenbarligen har han svårt att försvara sitt revir mot någon. Men det är en anna historia…

OberonsMatte
0

Hur länge hade han varit ute när han kom in igen och du upptäckte det här? Kan du ha missat såret på frambenet tidigare eller är du säker på att det är en helt ny skada?

Svullnader som uppstår efter slagsmål är ju vanligtvis bölder efter bett, men det blir nog sällan en böld på en gång..?

Sajtvärd Katter iFokus

Phio33
0

#1: han var ute två omgångar idag, på morgonen samt eftermiddagen. Men ja, jag kan ha missat såret med någon dag, jag tyckte det verkade ligga en tunn, tunn sårskorpa på det (som revs upp delvis när jag tvättade). Men jag tror inte jag missat längre än så eftersom såret syns (och han älskar att vara i närheten/på oss i familjen!) Tänker ju precis som du - en svullnad dyker ju inte upp på en gång?
Funderar på om han kanske blivit biten av en humla OCKSÅ..? Jag har sett honom jaga de där våryra humlorna som kommit nu. Han är en bengal så har liksom inga stopp när det gäller nyfikenhet.

OberonsMatte
1

#2 Ja, har humlor setts så kan det förstås mycket väl vara en sådan som orsakat svullnaden. I så fall bör svullnaden ha minskat till imorgon. Är svullnaden kvar bör du låta veterinär kolla upp den. Håll katten inne och under uppsikt tills katten är återställd och var uppmärksam på allmäntillståndet.

Sajtvärd Katter iFokus

Phio33
0

#3: ja, jag håller tummarna att det är bättre i morgon… Den här katten lyckas alltid trassla till det för sig själv. Stucken av igelkott, fastnat i trång yta osv… Skulle inte förvåna mig om han även lyckats får tag en humla.