Upphöjda matskålar
Har sett reklam för matskålar som är upphöjda och lutande som ska vara bättre för katten. De kräks mindre eller nåt. Kan tänka att det kan vara bra för seniorer men en tallrik på golvet, är inte det hyfsat naturlig ställning för en katt att äta i?
"I'm too old for this shit."
Jag tänker att katter i det fria lär ju knappast ha några upphöjda och lutande tallrikar som de placerar bytet på?
Min ena katt tar f.ö. alltid med sig maten i munnen och sätter sig en bit bort för att äta upp den. Då spelar matskålen ö.h.t. ingen roll.
Är inte de där matskålarna dessutom av plast? I så fall skulle jag undvika dem med tanke på risken för svarthaka.
Men - det är fullt möjligt att de kan vara bra för vissa katter under vissa omständigheter. Jag har själv aldrig provat dem.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Min Lakrits tar alltid ut maten utanför skålen. Trots att skålarna står på en bricka blir det väldigt söligt runtomkring då han bara äter mjuknat.😄
/Maria
#1 Det var så jag tänkte också.
"I'm too old for this shit."
Vill man prova upphöjda matskålar så finns det även sådana i keramik. De är lite vinklade också. Funkar säkert bra när/om katten har tratt också. https://www.zoo.se/trixie-elevated-ceramic-bowl-0-15l-oe-13cm-vit.html
Sajtvärd Katter iFokus
Den som är lite händig och har möjlighet kan ju såga till en brädbit i vinkel som man kan ställa en matskål på. 💡☝
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Jag har sett upphöjda skålar i en ställning och de har varit gjorda av rostfritt stål. Våra katter har sina skålar på golvet.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#6 Fast de tror jag inte är vinklade?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#7 Nej det är de nog inte.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Om katten kräks efter den ätit är det fel på maten eller på katten, inte på matskålen.