Katter iFokus

Katter

Läst 248 ggr
Moa0108
0

Katterna vill inte äta

Jag har två katter som jag adopterade förra året. Den första katten har vi inte haft några problem med men när vi fick andra så blev vi varnade om att han och hela hans kull har problem med diarré och vetrinären vet inte varför.
I början gav vi dem vanlig kattmat men detta funkade inte för killens mage så vi försökte ge honom veterinärens torrfoder och kokad kyckling separat. Han vill dock äta från andra kattens tallrik så det slutade med att vi gett båda samma.
Nu kom min mamma hem med vad hon trodde var samma torrfoder, de har alltså ätit det gamla i några månader och det har funkat bra. De älskade det nya fodret (det visade sig inte vara samma som det gamla) och magen har inte blivit särskilt påverkad.
Vi ger dem som sagt kokad kyckling och ibland kokad fisk. Ett tag så hade de erbjudande i vår affär på kronfågelns kokta kyckling så då fick de den, och nu äter de åter igen en billigare då vi inte har råd att ge dem kronfågelns.
Men de vill inte äta. De äter några tuggor och sen sniffar de bara på tallriken (de är väldigt mat glada i typ allt). Låter man det stå framme så äter de tillslut men det tar tid. Det nya torrfodret vill de heller inte äta.
Vi testade att ge dem mjukmat och de åt lite av det men som sagt så blir inte magen särskilt bra.

Jag vet inte vad jag ska göra! Jag sitter och kollar på kronfågels kycklinglever och kycklinghjärta då det är billigare men av samma kvalité.. men om det inte funkar vet jag inte vad jag ska göra.
Jag har försökt kolla om det kan va så att den ena har ont i tänderna då hon inte gillar att tugga, men båda får katt tandkräm och små tandgodisar så att de inte behöver borstas.

Vet någon en bra mjukmat som funkar för känsliga magar? Tjejen blir numera hård i magen av kosten men vi ger henne lite smått av annat som löser upp det. Helst någon mjukmat som inte är för dyr men tror det mesta är billigare än att koka kyckling

OberonsMatte
4

Hur gamla är katterna nu? Är de kastrerade?

Det är svårt att tolka vad "vill inte äta" betyder. Jag har haft sjuka katter som rent bokstavligt inte ätit under så lång tid att tvångsmatning, aptitstimulerande medicin och/eller inläggning med dropp behövts. Däremellan har jag haft katter som ätit mindre ibland och mer ibland beroende på vad som serverats, men de har ändå fått i sig vad de behöver utan att gå ner i vikt och utan att allmäntillståndet påverkats. Den sortens aptitvariation kallar jag kräsenhet. Vissa katter har en benägenhet att bli kräsna när de serveras olika sorters mat.

Jag tycker att du ska ge de helfoder som du vet att katternas magar klarar. Kokt kyckling och fisk kan man ge som skonkost vid akuta magproblem, men det är inte ett fullvärdigt helfoder. Tandgodis är inte heller ett fullvärdigt helfoder. Allt som man ger utöver den vanliga maten riskerar att bidra till att katter utvecklar kräsenhet och då får man stå ut med att slänga mat bara för att katten inte är sugen på den maten den dagen.

Eftersom du skrev att katterna från början "älskade det nya fodret" och magarna klarade det finns det ingen anledning att sluta ge det (om det är ett fullvärdigt helfoder). Ger man både torrfoder och blötmat kan det bli så att katterna föredrar torrfodret eller äter så mycket torrfoder att de egentligen inte är så hungriga när blötmaten serveras.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-03-13 19:21 av OberonsMatte
Moa0108
0

#1: Tack för ett bra svar! Jag upplever att det är två små kräsna kissar jag har, en på 1 år och den andra på 2 år!
De är pigga och glada och äter tillslut matten om de märker att det inte serveras annat!

Vi ger mindre del torrfoder kring eftermiddagen och kokt kyckling morgon och kväll! Torrfodret är royal canins gastrointenstinal, tidigare har de fått specifik FID digestive support.
Jag har lite dålig koll på vad helfoder är men söka upp och kolla detta!

OberonsMatte
4

#2 Helfoder innehåller alla näringsämnen katter behöver. Gör man t.ex. egen BARF (biologiskt anpassad rå föda) finns det olika recept att följa för att säkerställa det eftersom katter behöver mer än bara rent kött. De behöver t.ex. även ben och inälvor i olika mängd. Är kokt kycklingkött huvuddelen av det dagliga födointaget finns risk för att katterna inte får i sig alla näringsämnen i tillräcklig mängd.

Vill man slippa göra eget foder finns färdiga helfoder som innehåller alla näringsämnen katten behöver, antingen naturligt eller som särskilda tillsatser. Det finns färdig rå föda i form av t.ex. mushbollar som är helfoder. De flesta blötmatssorter och alla torrfoder är också helfoder.

Sajtvärd Katter iFokus

TatsuOni
2

Tänk också på att aldrig byta foder rakt av till katterna. Blanda i det lite i taget, för att inte riskera att deras magar reagerar, när du testar något nytt.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2022-03-14 16:20 av TatsuOni
MonicaLagerquist
1

Hur går det med maten nu?

Stolt ägare till tre La permer