Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 315 ggr
MonicaLagerquist
3

Vad hette din första katt

När fick du din första katt och vad hette den

Stolt ägare till tre La permer

Pilspets
1

Jag har kvar henne och hon heter Elsa,en sibirisk hona köpt 2015.🙂

OberonsMatte
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min egen första katt köpte jag 1986 när jag var 21 år och hade bott i egen lägenhet i ca 1 år. Det var en helsvart korthårig huskatt som hette Simone. Sedan dess har jag aldrig varit kattlös.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-03-10 18:11 av OberonsMatte
kara_murray
4

Min första egna katt fick/köpte jag 2001 när jag flyttade hemifrån och hon hade namnet: Bolla från uppfödaren. Hon var en långhårig brunsvart med vit huskatt med kritvit underpäls. Hon fick behålla det namnet för hon var verkligen en Bolla.
Jag har inte varit utan katt sedan dess.

• Redigerat 2022-03-10 18:20 av kara_murray
kara_murray
2

Min Bolla.

Pilspets
3

#1 Här är hon!

Lona
3

Min första (och hittills enda) var en hittekatt som min kompis tog med sig hem från jobbet. Hennes dåvarande sambo "döpte" den till Ljusblå (eftersom han hade en fågelspindel som hette Brun 🙄) men sedan insåg han att det var en del jobb att ha katt så hon hamnade hos mig. Där blev Ljusblå -> Blåsippan -> Sippan.🌼

Enligt veterinären var hon troligen drygt ett år när hon kom till mig och jag hade henne bara i tre år. Hon fick epilepsi och trots medicinering (eller beroende på den) så fick hon troligen någon form av hjärnskada. Hon blev dessutom väldigt påverkad och stressad efter varje ep-anfall (vilket jag har full förståelse för nu när jag har det själv) så hon fick somna in.

Lilla Sippekatten, hon hade det i alla fall bra i några år och slapp leva som något som slängts bort. 💕

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
3

Första katten var en hittekatt som min moster stödmatade medans hon och flera andra sökte efter ägaren på alla sätt de kunde. Efter ett par veckors sökande utan resultat fick han flytta hem till mig. Han var kolsvart och fick namnet Pelle. 🖤

// Harley

Soligajag1
2

#0:

Jag va en flicka när vi fick en katt som vi döpte till Skrållan , har inget foto av henne , 😻

HH 🙂

Vixxen
3

Min första katt var en ungkatt som dök upp i vårt bostadsområde. Vi placerade ut henne ungefär där vi trodde hon måste bo någonstans, men hon kom tillbaka till vår trädgård. Vi annonserade och satte upp lappar, men ingen hörde av sig. Så hon flyttade in hos oss. 22 härliga år fick vi tillsammans med Jamm!

MonicaLagerquist
3

Jag var fem år när jag fick min första katt
En svart vit huskatt som vi namngat till Måns.Vi fick honom av ett par bekanta som hade gått en kull på din Jona. Det här var i mitten på 60 talet. Den dröjde det tills jag var vuxen och köpte min första raskatt gör ,22 år sen.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
2

Jag hade en katt som barn om somrarna där vi hyrde som jag fick kalla min. Han hette Måns men fick kattungar😊

När sonen var liten skaffade vi Fritz som var en stor långhårig huskatt.
Vi hade en period en katt vi räddade som vi kallade för Spinky.
Sedan skaffade vi huskatten Moritz som snabbt fick en kompis med långhårige huskatten Lorentz.
När Lorentz dog så fick Moritz en kompis med adopterade svarta huskatten Lakritz.
Vi tog hand om hittekatten Greta en period.
Numera har vi bara kvar Lakritz här hemma.

/Maria

Fridaaaa
1

Kompis hette min första katt
Då var jag tre år. Rödvit Huskatt
(jaaaa mina föräldrar hade 100% ansvar)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Syntium
1

Första katten fick jag när jag var 12. Han var en svart-vit liten katt som först hette Zorro sen allt möjligt som Sonic, Bonus, Pablo (nytt namn varje vecka) innan jag landade i Måns. Fick tyvärr inte ha kvar Måns särskilt länge, han haltade hem efter att ha varit försvunnen i några dagar. Han hade ett sår på benet som såg ut som ett kulhål från luftgevär eller nåt. Veterinären sa att det skulle bli dyrt och jobbigt att fixa det så han fick avlivas.

Kort efter fick jag Rasmus som blev min bästa vän i 14 år.

Hade en Nicholas en kort period men han trivdes inte som innekatt så han fick ett nytt bra hem.

Senast var Samuel, som tyvärr fick flytta tillbaka tll katthemmet. Jag var inte riktigt redo egentligen för katt just då plus att familjesituationen antagligen inte passat honom i alla fall, han var ganska skygg.

Nu vill jag bli redo att ta emot en ny katt, undrar vem det kan bli?

"I'm too old for this shit."

Vicky_lucifer
1

När jag köpte min katt 2012 hette han Fnatte och vi bestämde att ha kvar namnet :)

• Redigerat 2022-03-12 20:50 av Vicky_lucifer
EquusCaty
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Min första ( och ända så länge) heter Lusy vi fick henne när hon var 7 veckor men det stod att hon var 13 veckor i annonsen. Bilden i dock sängen är från 3-4 dagen och de andra är från 1 dagen.

Tjena^^

Magrat
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Min första katt fick jag när jag var fem år. Det var en blå korthårig huskatt som fick namnet Linus. Vi köpte även hans bror som vi kallade Caesar (min bror fick det namnet som mellannamn efter katten när han föddes) Linus var dock just min katt. Han sov hos mig på kvällarna, och keligare katt får man leta efter.
Tyvärr så hade min mamma dem som utekatter när vi flyttade ut på landet och Linus blev troligtvis tagen av en räv eller liknande bara tre år gammal, Oj så jag sörjde den katten. Caesar blev dock 19 år.

Sewdan dröjde det tills jag var 17, då flyttade hittekatterna Elmer och Spencer in hos mig. Det var två långhåriga röda skyggisar, egentligen skulle det ha flyttat in en äldre kattdam, men de hade så himla svårt att hitta ett seriöst hem till mina killar. Så de flyttade till mig i Mars 2010. Mina små rackartussar blev min räddning när jag mådde som sämst. De gav mig en anledning att fortsätta. Vi flyttade så småningom upp till min man och där bodde dem ihop med våra hundar och maken tillsde blev ca 9 respektive ca 14 åldern var inte helt klar.

Spencer är den vackraste katt jag någonsin sett, han var dessutom en riktig katt. MAn fick klappa, han kom och stångade osspå benen och han föll som en fura för min man. Elmer däremot, det var han och jag. Min struliga lilla katt med sina njurproblem, felkissningar, som ändå var som en liten kardborste på mig.

Jag har inte kommit över Elmer (och Spencer) än. Så det lär dröja ett tag till vi skaffar katt igen.

Man kan ju se på bilderna, om Spencer var vacker så var Elmer lite korkad ;)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell