Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 497 ggr
Wilola
0

Tycker inte om min katt längre

Hej. Jag har 2 katter som jag har haft sen de var små. Den ena är 12 år och den andra är 5. Jag har dåligt samvete för jag tycker inte om den äldre katten lika mycket längre. Han har alltid varit väldigt tillgiven, gosig och krävt mycket uppmärksamhet. Det har varit väldigt mysigt, men på senaste tiden har det börjar irritera mig för det känns som att jag aldrig får vara ifred. Jag vill sova själv på natten för om han är i sovrummet så ligger han på mig och kloar mig i ansiktet, och jag rör mig mycket på natten så det är jobbigt att ha en 5-kilos klump på sig. Jag gosar inte lika mycket med honom längre för jag känner mig mest irriterad på honom, jag kan skälla på honom om han är för klängig, jag haaatar när han stryker sig mot mina ben. Jag har såklart aldrig varit våldsam mot honom eller något sånt men jag känner liksom ett konstant agg som jag inte vet var det kommer ifrån. Jag vill inte känna såhär mot ett oskyldigt djur som jag har älskat en gång i tiden, snälla hjälp med tips och råd. Vad ska jag göra?

Pilspets
2

Vilken svår situation!

[Kattenlava]
9

En mycket svår situation att förstå sig på och sätta sig in i. Du behöver inte outa dig nu men befinner du dig själv i någon form av stress som kan utlösa dom känslorna för katten ?

Jag tror inte på orden att du inte tycker om din katt något annat måste finnas som är orsaken varför du känner så som du gör.

Katter som kloar är en ren ömhetsbetygelse min Lava och Snirre gör som din om natten ligger på mig och kloar med kattrampet och ligga på mig är bara så spännande och populärt kanske inte alltid för mig alla gånger för det blir faktiskt rätt tungt men då vänder jag på mig och Lava och Snirre byter position och vi är nöjda alla tre med att dela på kudden.

Din katt älskar dig uppenbarligen ta emot det och att du haaatar strykandet på benen men varför hatar du det för det är åter en ömhetsbetygelse och du ska känna tacksamhet över att ha en katt som kommer dig så nära och älskar dig det är något väldigt fint.

Ta hand om din katt och släpp in den kärlek som katten har att ge för katten kan inte vara orsaken det bör finnas andra förklaringar som stressar din situation som tillkommit för ni har ju haft kärleken förr så varför skulle den ta slut nu ?

Uppkatten
9

Precis som du är inne på så är det ju inte kattens fel, och att känna som du gör någon gång ibland är förstås helt OK. Men har det blivit ett mönster och katten inte längre får din närhet och kärlek, och irritationen växer, så tänker jag att du inte mår 100, jag tycker det låter som stress eller något i grunden, som felriktas och går ut över katten. Vilket förstås inte är OK. Jag tycker du ska vända dig till din vårdcentral för att prata igenom hur du har det och hur du mår, och vilka konsekvenser det får i vardagen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
8

Är du harmonisk och tillfreds med tillvaron i övrigt? Jag tror att det är eget dåligt mående som kan yttra sig på det här sättet. En 12-årig katt är ju densamma som den alltid har varit och har du tidigare uppskattat kattens sociala beteende så är det du som har förändrats - och förhoppningsvis bara tillfälligt.

Sajtvärd Katter iFokus

[Kattenlava]
11

En liten tanke till om jag får dela den :

kan det vara så att din katt känner in dig och med alla medel och metoder som katt gör vill läka dig och finnas till som stöttepelare i något som du inte behöver skriva här.

Djuren har en förmåga att känna in oss mer än vad vi kan förstå och då blir dom påstridiga för dom menar väl och dom vill hjälpa oss till varje pris.

Kan det vara så enkelt ?

Wilola
1

#4: Jag är väldigt stressad nu och har varit det i några månader.

Uppkatten
8

#6 Försök få hjälp med din stress. Det är viktigt för både dig och katten. 🧡

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

EquusCaty
0

#0: Försök att komma närmare katten.

Att katten stryker sig mot dina ben är något bra.

Det beror ju på att det är ditt fel och att du inte vill ha katten

Tjena^^

Uppkatten
13

#8 Det är inte någons "fel" när man mår dåligt och känner så här.

Nephi
6

Kanske dags att kolla om någon vän eller släkting kan tänka sig vara kattvakt en period medans du får hjälp med din stress och ditt mående? :)
Katter är ju läkande, men när det bara blir en extra stress och press i vardagen så känns det som det skulle vara snällast mot er båda med en kortare paus från varandra

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Syntium
3

Tror som andra har sagt att det inte är katten som är problemet så jag hoppas verkligen att det löser sig för dig!

"I'm too old for this shit."