Gå ut i sele.
Hej!
Jag har försökt gå ut med min katt,men nu tänker jag börja på riktigt. Hon är en sibirisk hona på 6,5 år. Hur ska jag tänka för att selträna henne? Hon är rädd för bland annat blåst och vatten. Undrar även hur hårt selen ska spänna.
Tacksam för svar!

Är katten rädd för blåst och vatten skulle jag fundera en vända till om det är lämpligt att ta ut henne i sele.Tänk om hon blir rädd och smiter.
Stolt ägare till tre La permer
Börja med att träna inne.
Först måste du köpa en så säker sele som möjligt, du vill inte att katten kommer lös ute med sele på.
Låt katten få titta på och undersöka selen flera gånger.
Därefter vänjer du katten vid att ha sele på sig inomhus. Du bör inte ta ut henne så länge hon inte är nöjd och trygg i sin sele.
Korta övningstillfällen, gärna kombinerat med godis och lek.
Har du anledning att tro att katten inte trivs ute så bör du fundera på om hon alls ska gå ut. Kanske har ni en in-nätad balkong/uteplats där hon kan få vara istället..?
Koppelpromenader är en vanlig orsak till att katten springer bort. Så här års är ingen bra tid att börja gå ut med innekatten. Innekatter har inget brunt fett i kroppen. Springer de bort kommer de att frysa väldigt mycket ute så här års.
En katt som springer bort kan vara svår att hitta igen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Håller med Uppkatten till fullo.
Jag har vant mina katter som jag har haft genom åren med stor försiktighet.
I början har de ofta lagt sig platt fall inomhus så fort selen har kommit på.
Har tränat korta stunder inomhus så att de får vänja sig successivt.
Vi är ute och seglar med vår katt och då gäller det verkligen att ha en bra sele om de skulle falla överbord. Samma sak gäller om man går på promenad utomhus. Katten skall inte kunna ta sig ur selen.
Naturligtvis så bör du undvika att gå ut om det regnar eller blåser eftersom att din katt inte gillar det.
Lycka till! 😺
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
När vi är ute märker jag att hon gillar det. Hon luktar,spanar och smyger i gräset.
#3 Vilken fin katt!
#4 Då gäller det att du tar det försiktigt så att hon tycker om det mer och mer.
Tack så mycket! 😸
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#5Vad är det för ras?
#6 Dina är en Bengal. 😺
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
#8 Vilken söt katt!
#0: Bästa selen är sån som sitter under Hakan och på bröstet,inte bara ’klassisk’ sele för katter/kaniner då dom lätt kan smita ut dom ifall de blir rädda. Hoppas du förstår vilken jag menar..kan skicka bild annars. 🤞
- Redigerat 2022-03-14 06:51 av [Mjau2020]

#11 klassisk och värdelös.
Vad är bäst då?
Det undrar jag också…. Även om min katt är helt utekatt/äter och sover inne, så ska min lilla - syster få en katt
Tjena^^

En sele som ser ut som en väst liksom. Bäst är att ta med katten till butiken och prova ut en sele.
Kan man sy en egen?

Det kan man säkert .Jag har en bekant som syr koppel och selar.
Fin sele. Så bra att hon gillade att gå ut. 😸
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Dålig på att uppdatera!
Testade selet. I början gick det bra,sen blev det kaos.
När vi hade kommit runt en kilometer bort så ålade hon sig ur selen och smög sig försiktigt bort. Jag blev förstenad men min syster lyckades få tag i ett bakben och sedan kroppen på henne.
Lyfte henne nästan hela vägen hem men hon kände till markerna släppte vi ner henne( självklart med sele på.)
Hon hoppade ner från famnet och då råkade vi trampa på hennes svans. Hon fräste och rymde ännu en gång från selen. Tur att det var nedförsbacke så att jag kunde springa snabbare. Har aldrig sprungit så fort i hela mitt liv. Var en liten parkering där så fick ju panik. Som tur var var porten öppen och hon sprang in.
Hjälp så rädd jag var! Stod och skakade i flera timmar.
Gick sedan till affären där vi köpte selen och bytte mot en mindre.
Hon är så mycket bättre på att få ut och det bästa är att hon inte kan rymma!
- Redigerat 2022-04-19 11:58 av Pilspets
Att gå en hel kilometer låter onödigt långt!
Jag gick i 15 års tid med mina hankatter, och de höll sig alltid på gårdarna kring huset, vanligtvis mindre än 100 meter bort från vårt hus.
Ibland gjorde vi utflykter till andra gårdar, men var aldrig längre än ett par hundra meter bort.
På dessa turer (ofta valde de samma runda varje dag, året om) träffade vi på igelkottar, paddor, grävling, fåglar, möss, ekorrar, andra katter, fladdermöss etc. Katterna åt gräs, klättrade i träd, klöste, spanade, jagade insekter, hejade på grannar m.m.
Vi var ute i alla väderlekar (men mer sällan när det var vinter), både i dagsljus och mörker. Vad jag menar är att man inte behöver gå långt för att katten ska få stimulans. Och självklart bör man hålla sig borta från stökiga miljöer, bilar etc. Vänj henne vid att ni stannar hemomkring och att det finns mycket där att upptäcka.
Låter bra med en mindre sele om hon kunde slinka ur den så där lätt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jaha,vi gick en kilometer för att hon gick det. Ska man inte lita på katten? Eller ska man inte låta henne gå längre än ett par hundra meter?
Tack för att ni lär mig,vill ju att allt ska bli bra för min lille bebis.😊❤
Det finns absolut de som går jättelånga promenader med sina katter, och som är ute på äventyr i skog och mark, vandrar i naturreservat o.s.v.
Jag brukar själv möta en bengalkatt ibland som är ute på riktiga långpromenader i skogen intill där jag bor. Han går många kilometer med sin familj.
Men jag anser inte att man ska börja där. Först börjar man träna på att vara ute i husets närhet och upptäcker omgivningarna där. Det är också tryggare, för då lär du känna hur hon är ute, vad hon reagerar på, du kan ställa in storleken på selen, och förhoppningsvis hamnar hon närmare hemmet om hon - Gud förbjude - skulle ta sig ur selen igen.
Nöj dig med att vandra hemomkring, kanske hela första sommaren. Då lär både du och hon känna området ordentligt, och hon börjar känna sig hemma/trygg där.
Går det sedan alldeles utmärkt, och hon är social, orädd och trygg utomhus, och det är ett lugnt område utan biltrafik och lösa hundar/härjande barn så visst kan ni gå längre så småningom. Men ge det tid, så det inte händer tokigheter i onödan, tänker jag.
Att gå med katt är inte riktigt samma som att gå med hund. Det blir ofta mer som att man går efter katten i buskarna där hemma 😊.
Så ta det lugnt. Ta ett steg i taget. Ge er tid att lära känna området och andra djur/människor som rör sig där. Lär dig att läsa av din katt, så du vet vad hon reagerar på ute och fundera igenom hur du ska hantera det. Genom att successivt utöka området blir det tryggare för er båda.
Tack!
Så då ska jag hålla emot när hon vill gå längre?
#24 Du kan väl ha med t.ex. ett skosnöre i fickan. Märker du att hon börjar dra onödigt långt bort så kan du använda skosnöret som något kul som hon får jaga, och på så sätt locka henne "i rätt riktning". Ifall hon nappar på det. Ett långt grässtrå kan också fungera. Kanske några godisbitar/torrfoderprickar att locka med (om hon tycker det är intressant).
Eller ta upp och bär tillbaka henne en bit. Eller kanske bara att du vänder på henne så att hon får nosen hemåt. Du får prova vad som fungerar för just din katt. Kanske gillar hon att jaga kottar?
Det är förstås inte meningen att det ska bli dragkamp mellan dig och katten. Du får prova och försöka hitta bra strategier.
Jag använde ordet "kom" när jag kommunicerade med mina hankatter redan sedan de var små, så jag hade aldrig något problem med vart vi skulle gå. Oftast bestämde de väg (de gick sitt vanliga varv), och behövde vi göra något annorlunda eller om jag var lite stressad använde jag ordet "kom" och så gick vi vidare i den riktning jag ville.
Men det är viktigt att det blir trygga och bra promenader, om katten vill långt iväg, eller ut på trafikerade vägar kan man inte bara hänga med, tänker jag.
#25: lite nyfiken, hur lärde du dom order kom?
Jag har försökt lära min katt det, både inne och ute, men hon lyssnar inte.
Det skulle vara skönt om det fungerade ute, så man slapp hämta henne varje gång hon vill gå nånstans hon inte får eller om hon bara lägger sig och strejkar.
Det är en bestämd dam jag har, så ibland om hon inte får som hon vill för många gånger så lägger hon sig ner och vägrar flytta sig 😋
Jag kan även tillägga att jag brukar gå ut med min kisse i koppel, men bara våren och sommaren, när värmen börjar komma. Men då går jag aldrig med henne hemma, då det finns så mycket faror i mitt område. Opålitliga människor, bilar, hundar som kan komma rusande, och lösa katter. Två av katterna känner vi till, och bryr oss inte om för de bryr sig inte om oss.
Men däremot är vi gärna ute hos pappa och går i sele, för där är det lugnare 😊 han bor ute på landet, och har en stor inglasad altan som Mysan ÄLSKAR att vara på 😋 hon ligger heller där inne än gå ute i gräset 😋
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
#25 Skosnöre,vanligt gräs,torrfoder och godis skulle inte funka,tyvärr.
Men kanske ett långt grässtrå funkar!
Borde vi nu i början gå runt med henne i famnen så att hon för vänja sig?
#26 Det är nog inte så att jag "lär ut". Det är mer att katterna "lär in".
Det är viktigt att kommunicera med sin katt, och att tillvaron är förutsebar för katten. Särskilt om man har skygga katter (mina kattpojkar var dock inte skygga).
Jag har därför för vana att använda vissa uttryck väldigt konsekvent över tid. Det är ord som deras namn, ordet "kom", en fråga om de är hungriga osv. Jag kan även använda andra signaler (som inte är ord), för att katterna ska veta vad som är på G, eller för att få katten att komma.
T.ex. drar jag alltid ur en ficklampa ur ett visst väguttag innan jag dammsuger. Det är tänkt som (och fungerar som) signal till katterna att: "snart kommer matten att dammsuga". Samma-samma-lika-lika vecka ut och vecka in, året om. De kan i lugn och ro gå in under sängen och gömma sig. De vet vad som kommer att hända, det blir inga obehagliga överraskningar.
Vissa signaler har jag kunnat förstärka genom leken. T.ex. "Kom" följt av kattens namn, samtidigt som jag har använt ett lekspö för att få katten att komma och följa efter mig.
Det är oftast inget jag tänker ut eller planerar. Det "bara blir" ett antal ord och signaler. Dock tränade jag mer aktivt in deras namn när de var små.
#27 Jag vet inte om det skulle gynna henne om ni gick runt med henne i famnen. Med en kattunge hade jag nog tyckt att det var en god idé, men det är väldigt svårt att ta ställning till det när det handlar om en vuxen katt, och jag varken träffat dig eller katten 😊.
Ett tips som jag kan ge, som jag kör med min som är van vid sele, är att jag tränar spontant på kvällarna eller dagarna när jag är hemma 😊
Ikväll sitter jag och tittar på tv, och då tog jag på min Mysan hennes sele. Bara så hon får ha den på sig, och känna den på sig och att hon kan röra sig med den på. Så hon inte glömmer bort att den inte är farlig, om man säger så 😊
När hon har selen på sig så brukar jag även ge godis och leka med henne, och även kela lite 😋 då förknippar hon selen med något trevligt
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
#0: jag skulle rekommendera en liten ryggsäck först..så hon blir van vid alla intryck,vind osv. Och en sele som hon inte kan ta sig ur från
Det har löst sig nu.
Hon älskar att vara ute o skriker när hon inte får.
#0: Om din katt vill gå en längre promenad så låt den göra det.
Den kommer dessutom att kunna känna igen sig om den mot förmodan kommer från selen.
Det är dessutom bra med längre promenader med tanke på motion så låt katten välja själv.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.