Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsakatttips
Läst 292 ggr
@NN@
2022-02-16 14:13
1

Duscha katt

Jag har aldrig duschat min katt innan men nu tycker jag att det behövs.
Är det något särskilt jag behöver tänka på?
Han har väääldigt mycket päls, vet ni nåt bra schampo att använda?
Vill veta allt som kan underlätta både för min herre och mig.
Har sett att det även finns torrschampo, har nån erfarenhet av det?

Uppkatten
2022-02-16 14:40
4

Varför behöver katten duschas?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nephi
2022-02-16 14:54
1

Rekommenderar att gå iväg för att bada katt :)
Vi gick iväg till en hundsalong med mormors perser en gång om året hennes sista år.
Var så skönt att hon kunde borstas och blåsas torr efter badet, att inte behöva städa upp all päls efter var en stor bonus.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

@NN@
2022-02-16 15:00
0

#1: för att på ryggen ser det lite smutsigt ut eller hur man ska beskriva, han är duktig på att tvätta sig men tror han inte kommer åt riktigt där, eller om han fått nåt i pälsen där för övrig päls är fin.

Maria
2022-02-16 15:07
6

Kan du inte försöka med en våt trasa?

Att duscha en katt kan behöva lång tid av tillvänjning enligt min erfarenhet.

/Maria

@NN@
2022-02-16 15:26
1

#4: jo, kan testa det.
Ja de kanske är så, vet inte om han duschat tidigare i sitt liv heller så vill inte att det ska vara jobbigt för han såklart, därför har jag funderat på torrschampo

Uppkatten
2022-02-16 15:34
1

Är det en äldre katt?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

@NN@
2022-02-16 15:44
1

#6: troligen 12 år.

MonicaLagerquist
2022-02-16 16:35
2

Då kan det bero på att han inte lngre kan tvätta sig som han gjort tidigare.
Jag skulle ta en våt trasa och tvätta hon0om me den.
O

Stolt ägare till tre La permer

@NN@
2022-02-16 16:43
1

#8: jag testar med det så får vi se om det blir bättre 🙂

OberonsMatte
2022-02-17 18:10
2

Jag schamponerar vanligtvis aldrig mina katter, men för ca 10 år sedan köpte jag ett schampo när jag hade en hankatt som hann utveckla fettsvans innan kastrering. Det schampot har jag även använt på Lotus fettsvans och på ett par honkatter som inte längre klarade pälsvården p.g.a. sjukdom (tumör under tungan och kronisk njursvikt visade det sig). När en katt som tidigare haft fin päls hela livet plötsligt får fet och smutsig päls är det oftast tecken på att veterinär behöver uppsökas.

Eftersom dusch med schamponering och sköljning är stressande för katten är torrschampo ett bra alternativ för att fräscha upp pälsen (när man vet vad den smutsiga pälsen beror på). Jag har även ett torrschampo som jag använt ibland och den enda nackdelen med det är att katten kan bli rädd för spray-ljudet. Jag fick spraya i handen och på kammen (i ett annat rum) och sedan klappa/kamma katten.

Det schampo och torrschampo jag har är tyvärr starkt parfymerade, så hittar du något oparfymerat så rekommenderar jag det.

Sajtvärd Katter iFokus

@NN@
2022-02-18 08:47
7

Jag torkade med våt trasa på ryggen och det hjälpte, nu är han lika fluff som vanligt igen 😊

Tack för era svar

Maria
2022-02-18 09:03
2

#11 Vad bra🙂

/Maria