Skaffa en kompis till
Hej,
Funderar på att skaffa en kompis till min Ragdoll hane men undrar om man ska skaffa en till hane eller om det är bättre med en hona? Tänker revir osv om det har någon betydelse? Och trivs dem bäst med en katt av samma ras med liknande temperament eller ska man satsa på någon annan ras till?
Hur gammal är din katt?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: han är just nu 10 månader
Min syster har en ragdoll och brittisk korthår, två hankatter som kommer fantastiskt bra överens! ❤ De har växt upp ihop, skiljer bara en vecka på dem i ålder, men med rätt "hopsläpp" så tror jag säkert du kan hitta en kompis till din kisse. Satsa på en med liknande temperament hade varit mitt råd!
#2 För så ung hankatt skulle jag rekommendera en till ung hankatt. Unga katter är lekfulla/energiska och unga hankatter leker ofta tuffare och mer fysiskt än honkatter (enligt min erfarenhet) , så har man en ung hankatt är det oftast en annan ung hankatt som är den bästa och tåligaste lekkompisen.
Kastreras båda katterna före könsmognad och katt nr 1 har fördelen av att vara både först på reviret och uppenbart äldre/mer vuxen när katterna introduceras minskar risken för att uppstår status/revirkonflikt när katterna uppnår social mognad.
Störst chans för god matchning till Ragdoll är förstås Ragdoll. Jag kan även tänka mig att Brittiskt korthår eller långhår också skulle vara ett lämpligt val, men egentligen alla raser som inte har ovanligt hög aktivitetsnivå.
Min Ragdollhane Oberon hade två riktigt nära relationer med andra katter under sin 13,5-åriga livstid och det var en 4 år äldre Norsk skogkatthane (idolen och tryggheten Moltas som tog sig an Oberon direkt när han flyttade in som kattunge) och en 1,5 år yngre Norsk skogkatthane (Olle, som tyvärr inte ens blev 2 år gammal). Oberon var nästan 2 år när Olle flyttade in 5 månader gammal och de hade SÅ roligt ihop. De jagade varandra och brottades och sedan låg de tätt ihop och sov. Det var väldigt tråkigt att deras tid ihop blev så kort. Norsk skogkatt är en lite fartigare ras är Ragdoll, men ändå tillräckligt "lagom" för att en Ragdoll hänga med.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-02-15 20:28 av OberonsMatte