Katter iFokus

Katter

Etikett: kosthållning
Läst 244 ggr
Uppkatten
13

Rädsla för kolhydrater i kattmat

Jag blir så trött på alla kattägare i sociala media som skriver att "min katt äter nästan inget längre, och jag vill inte ge någon mat som innehåller kolhydrater". De motiverar det med att kolhydrater inte är hälsosamt för katter.

Men hur hälsosamt tror de att det är för katten att inte äta nästan något alls, eller att bara slicka sås…?

DET är verkligen inte hälsosamt. Det viktiga är i första hand ATT katten äter.

Det har blivit en sådan hysteri kring det här med kolhydrater att det närmast blivit till en "ätstörning" - orsakad av kontrollerande kattägare….???

Nu ska jag förstås tillägga, att det inte är svält, utan övervikt, som är det största hälsoproblemet hos våra katter. Och ja, jag håller med om att katter primärt är köttätare, och att de bör få i sig vatten genom att äta blötmat.

Men det får inte bli så att katter far illa för att kattägare är så rädda för kolhydrater. Vägrar katten att äta det man uppfattar är bäst, ja, då får man helt enkelt servera det näst bästa.

För en frisk katt som inte äter ordentligt blir garanterat en sjuk katt - TROTS att den fick den "bästa" maten…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
5

#0 Bra att du tar upp det!!! Jag har också reagerat på den där hysterin. Det är så tragiskt, om katten inte äter den där perfekta maten så är den ju inte så perfekt …
"Det viktiga är i första hand ATT katten äter". Håller helt med!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
4

Ja, jag har även läst skräckexempel om kattägare vars katter har konstaterad kronisk njursvikt men som vägrar ge katten de medicinska njurdietfoder veterinären råder dem att göra… utan hellre fortsätter med proteinrik mush och det vanliga spannmålsfria våtfodret. De har liksom blivit så itutade att "kattfoder som innehåller spannmål är dåligt, skräpmat och direkt skadligt" att de tror att det är sant och att det alltid är det, för alla katter. Och att proteinrik mat alltid är det bästa och mest hälsosamma i alla lägen och för alla katter.

För katter med nedsatt njurfunktion är det precis tvärtom, och då är det är stor risk för att dramatiska överdrifter om "dåligt innehåll" drabbar de uppskrämda kattägarnas katter med allt annat än hälsosamma konsekvenser..

En annan sak jag stör mig på är när de minimala mängder socker som ibland förekommer i blötmat omtalas som om det vore gift (!). Den minimala mängden gör varken till eller från för kattens hälsa. 🙄

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Vad som försvårar det ytterligare är ju att det finns lite olika syn bland veterinärer om hur man ska utfodra just njursjuka katter. Men det viktiga där är ju att samråda med sin veterinär om den enskilda katten utifrån hur just den katten mår och hur värdena mm ser ut. I ett senare skede av kronisk njursvikt tror jag dock att "alla" veterinärer rekommenderar njurfoder, om inte katten är så skruttig att man får "ge vad som helst bara den äter".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Ett annat problem är ju katter som är dåliga i magen, men som inte får kokt fisk, skonkost etc för "det är inte mat som katter ska äta". Nej, det kanske inte är "det naturligaste", det kanske faktiskt är "naturligare" att låta katten få ha ont i magen, bli uttorkad och t.o.m. dö. Vilket dock definitivt inte är OK enligt djurskyddslagstiftningen och allmänhetens uppfattning… Självklart måste katter med skruttiga magar få hjälp, oavsett om det innebär några veckor med lite kolhydrater ellet ett och annat sockerkorn. Är det människors egna ätstörningar som projiceras på deras husdjur? Säkert ofta i all välmening. Men sjuka djur måste få den mat som hjälper dem bäst.

[Tismon]
2

Tyvärr så har jag fått uppfattningen på bland annat många facebook grupper att ger du något som inte är mjau blötmat/mush färskfoder så är du en hemsk människa som matar din katt med gift (utan att de ens hänvisar till studier som bevisar deras påståenden). Folk blir väldigt rädda och vill kattens bästa utan att man tänker att alla katter är olika. Det som är bäst för min katt behöver inte vara bra för din

• Redigerat 2022-02-08 20:15 av [Tismon]
Uppkatten
3

#5 Exakt.

Vill tillägga till vad jag skrivit tidigare att vid akut njursvikt tror jag också att "alla" veterinärer är överens om att njurarna ska avlastas så mycket som möjligt.

Randomel93
2

Liknande topic, jag hade kontakt med en djurägare som var gråtfärdig och helt förtvivlad då hennes katt hatade blötmat och hon har läst på nätet i diskussioner att torrfoder är livsfarligt, hennes katt var vid det tillfället påväg att bli riktigt sjuk för att hon hade spenderat många dagar med att försöka hitta en blötmat den tyckte om.. Denna hype är farlig när det kommer fram att även katter är individer med smak och tycke :/

Kattpatrullen
2

Det finns ju många älskade bondkatter ute i svenska gårdar och hus som blivit över 20 år på en diet av Friskies och en och annan mus… Därmed absolut inte sagt att det är det bästa men fullständigt livsfarligt kan det ju inte heller vara. Jag tror precis som #7 att mycket av detta är ångestskapande och dessutom ofta över saker som någon "tror sig veta" snarare än vet.

Fram för fler lyckliga, glada katter och kattägare som ödmjukt hjälps åt för att göra sina små så glada och friska det bara går!

Magi-cat
0

Ja, bättre frisk och glad katt än att allt är "perfekt" och katten olycklig och sjuk.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen