Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 270 ggr
[Tismon]
2021-12-14 21:57
1

Munchkin

Jag vet att de inte är en godkänd ras i sverige.

Jag är bara en nyfiken människa.

Vad tycker ni om munchkins? Är det djurplågeri? Vissa liknar dem med taxar. Är det skillnad på hundar? Eller är det lika illa för både hundar och katter som har akondroplasi?

OberonsMatte
2021-12-14 22:40
9

Jag tycker inte att det är roligt att se kortbenta kattraser. Om man jämför med t.ex. tax så är den hundrasens storlek och utseende, (förutom temperament och psyke) framavlat utifrån funktion, dvs. som jakt- och grythund, dvs. som ett jaktredskap eller en jaktkamrat (till ägaren).

Katter har bara en funktion oavsett hur de ser ut och det är som ev. musfångande sällskapskatter. Katter jagar bara av instinkt och för sin egen överlevnads eller nöjes skull, inte för ägarens skull och inte heller i aktivt samarbete med ägaren.

Att variationen mellan olika hundraser är så extrem beror på att de framavlas utifrån vitt skilda funktioner. Katters uppgift är liksom bara att vara katt, oavsett hur de ser ut, men för att kunna vara katt fullt ut så blir det ett handikapp att ha onaturligt korta ben. Katters naturliga instinkter/beteenden är att hoppa, klättra och kunna röra sig smidigt och snabbt, högt och lågt. Inga av mig kända hundrasers naturliga beteende är att hoppa upp på bokhyllor eller i klättra i träd. Därför blir jag mindre beklämd av att se en tax än jag blir när jag ser en munchkin.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-12-14 22:42 av OberonsMatte
[Tismon]
2021-12-14 23:05
2

Nu vill jag inte uttala mig om saker jag inte har jättemycket kännedom om men jag personligen finner det ett problem i både katter och hundar. Hade du haft hundar som har lägre ben, lång rygg, i ett proportioneligt acceptabelt och hälsosamt sätt så är det fine. Men det är dvärgism man avlar på, en defekt som innebär hälsorisker för både katter och hundar. Har för mig att var fjärde tax har någon gång problem med sin rygg under sin livstid och det borde inte vara standard. Finns gott om dugliga jalthundar och grythundar som inte har de problemen 😟 Så trist när utseendet ska gå före djurets hälsa.

När det kommer till andra "defekter" hos katter, vad tycker du är acceptabelt? Lider nakenkatter? De lär väl må dåligt om de inte badas regelbundet? Katter med intryckt näsa (perser), lider dem?

Som sagt är jag bara nyfiken och vill lära mig :) Jag dömer inte folk som äger dessa djuren.

• Redigerat 2021-12-14 23:11 av [Tismon]
OberonsMatte
2021-12-15 00:10
4

#2 Jag är inte heller insatt i hundraser och hundavel, men jag anser ändå att det inom hundavel fanns ett syfte med kortbenta raser och ett i huvudsak bevarat naturligt hundbeteende vars motsvarighet inte finns inom munchkin-avel. Hälsodiskussionen ang. kortbenta hundraser överlåter jag helst till uppfödare, hundägare och rasklubbar för respektive hundras. 😅

När det gäller nakenkatter så anser jag inte att innekatter utan päls lider. Jag anser inte heller att katter med päls lider och förstår t.ex. inte vitsen med att befintlig päls rakas för att det "är varmt".

När det gäller raserna Perser/Exotic så har de lite oförtjänt dåligt rykte kan jag tycka. Jag personligen ser inte tjusningen med väldigt korta nosar, men det behöver inte betyda att katterna lider. Ang. raserna skriver t.ex. SVERAK så här:

"Perser hör till de så kallade brakycefala (kortskalliga) raserna, vilket innebär att de har kort, trubbig nos. SVERAK och rasringen SPEXUS arbetar med hälsofrågor kring brakycefali och rekommenderar avel på katter som har bred nos med öppna näsborrar, samt släta ansikten utan veck och trånga tårkanaler"

Om uppfödare av Perser och Exotic t.ex. prioriterar avelskatter med bred nos och öppna näsborrar så är kort noslängd inte något som hindrar katten från att andas som vilken annan katt som helst (som också har öppna näsborrar). Och inget hindrar dem heller från att hoppa, klättra och göra allt som mer långnosade katter kan göra.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-12-15 00:11 av OberonsMatte
OberonsMatte
2021-12-15 13:34
5

Ännu en sak som pekar på att Munchkinavel är oetisk är att den dominanta gen som ger dvärgväxt hos Munchkin är dödlig (!) i dubbel uppsättning. (dvs. om den ärvs från båda föräldrarna). För att överleva fosterstadiet måste avkommorna alltså ha minst ett anlag för normal benlängd, annars dör de. Det är inte hälsosam avel att medvetet avla på dödliga anlag.

Sajtvärd Katter iFokus