Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 262 ggr
Sandiy
0

Åka iväg med katt

Vi funderar på att skaffa katt. Men en sak som oroar oss är att vi reser iväg (bilresan tar ca 3,5h). O brukar stanna borta 3 dagar. Kanske varannan månad det blir så då vi besöker svärföräldrarna.

Hur tror ni en katt tar det? Kan det bli svårt och jobbigt för katten?
Vi tänkte att så fort katten är trygg med oss o hemmet att vi tar första resan så katten får vänja sig vid att åka bort, va tror ni om det?

Vi vill såklart att katten ska få följa med oss på alla våra äventyr så som hundarna gör ❤️

Uppkatten
3

Det kan fungera, eller så gör det inte det. Katter är olika.

Det är viktigt att ni berättar för uppfödaren/katthemmet vilka planer ni har för er familj och katt framöver, så att de kan hjälpa er att välja en trygg kattindivid som har så bra förutsättningar som möjligt att klara av regelbundna resor.

Läs också på om vad som gäller för transport av katt, och fundera kring hur ni ska lösa problem som ev kan uppstå vid längre resor med katt. Det är t ex inte lämpligt att ta ut och rasta katten under resan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
0

Mina katter skulle gilla det.Men som sagt alla katter är olika.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

Katter är väldigt olika
Min ena katt här hemma hade accepterat det, den andra hade det bara stressat

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pyttelite
1

Vi åker ibland långt med färja och hotell. Vår kisse klara av att åka bil - mår inte illa eller så men i början jamade den konstant.

Har ni möjlighet att träna katten när den är ung (kattunge) så är det det absolut bästa.

Katter kommer ihåg och vet var den är men hatar förändringar men är expert på anpassningar.

Lycka till!

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[Devya]
2

Det beror på vad det e för katt men jag tror starkt på att de kan vänja sig, speciellt om man börjar redan då de är små.

Vi tog med vår katt till Tyskland för ett par veckor sen och hon fick då sitta i bilen, bredvid mig och dottern. Hon hade en sån där sele och ett bälte som man sen sätter där det vanliga bilbälte brukar kopplas fast. Så hon behövde då inte sitta inne transportbur. Då vi tog en paus för att äta så fick hon också äta tillsammans med oss i bilen. Det var första gången som vi tog med henne och första gången som hon fick använda en sele. Allt gick fantastiskt bra och vi kommer att ta med henne varje gång vi åker på resa nu.

Vår katt e dock väldigt lätt att ha att göra med. Hon har alltid varit en dröm. Även då vi går till veterinären så låter hon veterinären lägga henne på rygg utan protester osv. Så även om man försöker vänja dem vid en ung ålder så finns det katter som tycker mindre om bilresor än andra. Men de brukar oftast kunna vänja sig, mer eller mindre.

Teddysmatte
0

Vi har haft det på liknande sätt och det har gått bra med båda våra katter. De är perser, vilket är en lugn ras så jag vet inte om det beror på det också. Har använt feliway spray i buren och lite på plats.