Kala fläckar på katt
Min 10 åriga honkatt slickar bort päls på mage och ben vilket ger kala fläckar. Det började för ca 1 år sedan, men under sommaren försvann det och pälsen växte ut igen. För ungefär 1 månad sedan upptäckte jag att hon har kala fläckar igen. Är det någon som varit med om liknande?
Ska ta henne till veterinär för undersökning
Det finns flera orsaker till den här typen av beteende, både fysiska och psykiska (t ex stressrelaterat). Bra att du kontaktar veterinär som får hjälpa dig att ta reda på varför just din katt gör så här.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har haft en katt som slickade bort päls periodvis på mage och insidan av benen så att huden blev sårig till slut. Eftersom det skedde periodvis och beteendet bröts när hon inte haft möjlighet att slicka på ett tag (p.g.a. tratt) var symtomen förmodligen psykosomatiska. I min katts fall tror jag att beteendet berodde på en blandning av understimulans och stress. Jag bodde i en väldigt liten lägenhet och när hennes jämnåriga kattkompis dog skaffade jag en hankattunge som min lugna 9-åriga honkatt förmodligen tyckte var alldeles för aktiv och busig. Slickandet försvann helt när jag flyttade till en större lägenhet och i samband med det även skaffade en 3:e katt som lekkompis till den yngre katten.
Eftersom din katts överdrivna slickande försvann under sommaren kan du kanske fundera på vad det var i kattens tillvaro/miljö som var annorlunda då jämfört med när slickandet började igen.
Sajtvärd Katter iFokus