Kattlåda och kattsand
Hej!
Jag har kikat lite på kattlådor som exempelvis Peewee där man har träpellets som smulas ner när katten kissat på det. Vår katt gillar inte vanlig sand, prövat med alla möjliga sorter, oparfymerade. Så det är inget alternativ. Kör idag på Toalett, som kräver rätt många inköp då jag får byta ut en större del varje dag i lådan. Så det känns opraktiskt i längden.
Så vad tycker ni om träpellets i lådan istället? Och en låda som är anpassad för det? Har svårt att välja vad vi ska köpa för låda, så någon som har egen erfarenhet som kan ge tips?
Vi har en katt som ställer sig upp och kissar så allt kiss hamnar utanför lådorna vi har idag.
Hon börjar med att sitta ner men ställer sig upp under proceduren. Hon kissar alltid också precis vid ingången till lådan (inflikar att vi har ej lock, utan öppen låda). Så hade ju föredragit en högre låda, men har förstått att de helst inte ska ha det?
Så hur gör man då?
Det låter märkligt att en katt inte gillar vanlig sand, så kanske är det något annat än sanden som är problemet? Hur yttrar sig ogillandet?
Hur många katter har du? Hur gamla är katterna? Är de kastrerade? Är de innekatter eller utekatter? Hur många toalådor har du? Vilken storlek och modell är det på lådorna? Hur stort bor du och var är lådorna placerade? Hur många ggr per dag rensas lådorna?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: tycker inte det är så extremt märkligt. De är ju olika individer precis som oss :)
Ogillandet yttrar sig genom att hon vägrar använda lådan. Och ja, det är samma lådor vi alltid haft och hon använder dem med Toalätt i. Har bara henne. Kastrerad. 6 månader. Innekatt. 3 lådor, osäker på vad modellen heter men de är rätt stora, men så pass låga att kisset kommer utanför.
2a på 70kvm. Placerade på öppna ytor, även testat mer instängda ytor. Rensas flera gånger om dagen. Även testat att inte rensa dagligen.
Försökt det mesta. Detta har pågått sen hon var liten.
Men till min fråga..Vilken låda rekommenderar du? Vill inte återgå till sand..så är Peewee lådorna praktiska med deras träpellets? Eller är kanske kristaller bättre?
- Redigerat 2021-10-30 16:07 av [KattLillian]
#2 Jag kan bara säga att ToaLätt, pellets, kristallsand, orensade lådor samt för små, för få och för stängda lådor har visat sig vara särskilt vanliga orsaker till felkissande.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-10-30 16:50 av OberonsMatte
#3: jo det har jag absolut läst om. Därav att jag gjort allt för att undvika eventuella problem, men nu funkar inte sand här även om det var det första vi testade med.
Allt annat har vi sett till att försöka göra rätt.
Hon felkissar inte och det var inte just detta jag behövde hjälp med heller. Hon bara ställer sig upp medans hon kissar 😅 går i lådan gör hon alltid bara vi inte har sand, det enda är ju att hon ställer sig upp dumt nog. Hon verkar inte fatta själv vad hon gör.
Antar väl att vi har en lite speciell katt 🤷♀️ tänker inte fortsätta denna diskussionen. Vill bara ha råd om låda och strö med tanke på situationen.
Hur är lådorna placerade.
Står hon alltid upp i alla och när det är sand i dom eller finns det någon skillnad?
Nu tänker jag högt: en katt är extremt säkerhetsmedvetna - behöver hon vara på sin vakt? Står de på lugna och doftrika ställen?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Köp stora plastlådor på IKEA eller liknande affären med höga kanter.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har en ståkissare och använder Nestors kattlådor med hög kant. Det fungerar bra.
MEN - jag tar bort själva svängluckan, eftersom de flesta katter ogillar luckan (den stänger också in lukt, vilket inte är bra för katten).
Jag håller med om att ToaLätt, pellets och kristaller är som gjort för problem med kattlådan.
Har aldrig träffat på en katt som ogillat Evercleans parfymfria sand.
Är det så att Du som kattägare vill ha ett miljövänligt strö (och inte kattsand) så tycker jag att SoftCat fungerar bäst. Allra bäst fungerar den dock här hemma om jag blandar den med Everclean.
https://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.94.4029/kattlada-nestor-lime
https://www.supercat.se/kattlador/kattsand-och-stro/softcat-17-liter-eko-kattsand.html
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: Vi har peeweepellets med tillhörande lådor till våra två kastrerade hanar och hade det även till våra tidigare honor. Jag tycker det är det absolut bästa som finns. Så smidigt, lättstädat , fräscht och luktfritt. Alltid rent i lådan eftersom det blöta smulas och hamnar i undre lådan. Man får dock hjälpa å skaka lådan så det åker ner. Rengör/tömmer nedre delen ca 1ggr/v och givetvis plockas bajs bort direkt. Väldigt drygt då man inte slänger nåt som är oanvänt.
Vill dock säja att mina katter aldrig gått på sand då dom varit vana redan från uppfödaren med pellets. Vet att det kan vara svårt att byta till pellets om katten är van att gå på sand. Pelletsen är ju hårdare och de flesta katter föredrar sand. Nu skriver du att din inte gör det så då tycker jag du kan prova med peewee. Du lär ju märka fort om den inte går på det.
Ditt andra problem med att katten ställer sej är ju svårare. Låda med högre kant går ju testa men till peewee behövs ju speciell låda å dom finns nog inte med höga kanter …hm…
Du får prova dej fram. Skriv gärna hur det går om du testar peewee. Jag vill aldrig ha nåt annat så länge katterna accepterar det!
Lycka till!
Precis som #6 skriver hade jag rekommenderat att köpa någon annan typ av låda. Höga kanter har inte stört mina katter så länge det finns gott om plats i lådan att vända sig och böka runt. Den bästa jag haft köpte jag på en bygghandel, riktigt stor, rejäl, slät insida och höga kanter.
Älskar att 2 av 7 kommentarer svarar på den faktiska frågan. ;)
Mina katter står inte upp o kissar, men den ena hade en tendens att sätta sig halvt om halvt på kanten och göra nr 2 första 2 veckorna jag fick hem dom, så la såna kiss skydd man har i sängen till barn under lådan för att lätt bara kunna plocka bort och byta om det hamnade utanför. Är väl kanske inte så hållbart om det händer hela tiden dock, blir ju ganska dyrt hehe. Men jag tror absolut på typ samlalådorna från ikea m högre kant. Det lät ju som ett jättebra tips från tidigare svar :)
#6: tack! Det har jag inte tänkt på!
#7: ska kolla upp den lådan och ströet.
Hon gillar inte Everclean, så då har du väl "träffat" den där första katten då ;) i vårt fall är sand som gjort för problem. Så annorlunda kan det vara ibland! Inget fel med det.
#8: tack för vettigt svar!
Jag tror att jourhemmet hade någon form av pellets..så kan ju vara därför hon inte gillar sand! Har totalt glömt den biten.
Tror det blir peewee, känns så smidigt, var bara lite osäker då det sägs så olika. Och så just mycket att man inte ska ha höga lådor gjorde mig tveksam. Peewee har två lådor med enligt dem höga kanter, men vet inte om dem ändå blir för låga. Får kolla!
Problemet med "vanliga" lådor som är höga bakåt och lägre framåt lär nog bli att hon kissar precis vid öppningen, och där kommer nog kisset ut när hon ställer sig 🙈 men får åka till affären och se ifall de har dem där Peewee lådorna med högre kanter så får man känna av och se.
#9: tack för svar! Var osäker på det där med höga kanter!
#10: ja, avslutade mitt konto för trodde faktiskt inte jag skulle få något vettigt svar. Men fick starta upp det igen när jag såg dessa
nya kommentarerna ;)
Ah sådana kisskydd har jag inte tänkt på! Kanske kan införskaffa det tills vi får hem lådorna. Tack för tips!
Ja, med tanke på de hundratals katter jag mött på katthem, varav många med felkissningsproblematik (vilket katthem ofta är bra på att få ordning på så att katten kan få ett nytt för-alltid-hem), så är det lite märkligt att höra om en katt som INTE trivs med en bra oparfymerad Kattsand.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-10-31 11:55 av Uppkatten
#11: Grejen är ju med peewee är ju att man behöver ha den speciella lådan till. Det är ju två lådor i varann , den övre har ju hål i. Så de funkar ju inte att ta vilken låda som helst. Våra lådor som är peeweelådor är låga fram och höga bak. Jag kom på att om du har lådan ut från väggen kan du ju vända den höga sidan utåt så kissen kliver i från ”fel” sida liksom. Om jag nu fattar rätt, att hon kliver i och kissar utan att vända sej? Ett annat tips är att ha lådorna bara i badrummet så är det ju lätt å bara spola av om det kommer utanför. Vi har två katter och tre lådor, alla i badrummet ( men har stort badrum). Har du bara en katt räcker det kanske med en låda också eller?
#12: OK. Att hon står upp och inte gillar sand ser jag inte riktigt som någon problematik. Hon går aldrig och sätter sig någon annanstans.
Behöver knappast höra mer från er nu att något är "fel" på min katt bara för att ni inte själva råkat ut för liknande. De ÄR individer, precis som oss och alla andra djur, de MÅSTE inte vara likadana! Ovanligt, märkligt osv eller ej så snälla, låt oss släppa det nu.
#13: Ja precis, hon kliver i och börjar kissa precis i öppningen och ställer sig sedan upp under proceduren. Hon går aldrig längre i lådan utan placerar sig precis vid kanten.
Smart! Ska testa om det fungerar ifall vi skaffar en låda med hög kant bakåt. I dagsläget har vi samma höjd runtom så kan inte riktigt testa det.
Tyvärr har vi typ en duschkabin så kan inte riktigt spola ner kisset, isåfall måste lådan stå i duschkabinen :(
Har bara henne! Men har 3st lådor.
#14 Ingen har hävdat att det är "fel" på katten.
#11: Förstår dig ;)
Inga som helst problem :)