Katter iFokus

Katter

Läst 422 ggr
[pamm]
0

Inför kastration, förberedelser?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!
På torsdag är det dags för mina 2 små skönheter att åka till veterinären för vaccin och id.
Pojken ska även kastreras, så undrar lite hur jag bäst förbereder inför det?
Dom är innekatter, så ren är han. Men tänker lite om jag ska ta bort maten kvällen innan osv? Hur kan han äta efter?
Kan dom vara tillsammans efteråt, eller bör han vara själv i ett rum?
Dom är kullsyskon, så har varit med varandra sedan födseln.
Kom gärna med tips efter erfarenhet!
Det här är mina första katter, så har ingen erfarenhet sedan tidigare.
Tack på förhand!

OberonsMatte
3

När jag lämnat in katter för kastrering på morgonen så har maten tagits bort vid midnatt kvällen innan. Vattnet ska stå framme hela tiden.

Vaccination och id-märkning borde ha skett redan innan du fick hem kattungarna. Eller har du tagit in dem själv som hittekatter?

Sajtvärd Katter iFokus

[pamm]
0

#1: Okej, tack :)

Har vaccinerat dom med spruta 1, nu dags för andra sprutan och chipp. Dom hade inte fått varken vaccin eller id när jag köpte dom.

OberonsMatte
4

#2 Det är jättetråkigt att huskattuppfödare tillåts slippa undan ansvaret för att de kattungar de föder upp blir vaccinerade och id-märkta.

Sajtvärd Katter iFokus

Tarotstollan
0

Ingen mat efter kl 24, för att han inte skall kräkas under nedsövningen.
Vatten framme hela tiden som #1 säger.

Jag lät varje katt ligga kvar i buren i ett tyst rum med både burdörren och dörren in till rummet öppen om och när de orkade eller ville gå ut senare, en av dem kravlade ut ganska snabbt då han hade kissat i buren så en tjock badhandduk som "kissuppsugare" kan vara ett tips.

Mina andra katter gick ofta in och nosade på den sovande katten men lät dem var ifred för övrigt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2021-10-25 21:43 av Tarotstollan
[pamm]
0

#4: Åh okej, bra tips med badhandduken, tack! :)
Hur gör jag med mat efteråt? Förstår att han inte kan äta direkt när han kommer hem! Men tänker om han kanske ska få mindre portioner bara till en början? Dom har annars fri tillgång på torrfoder och får även blötfoder såklart :)
Sen tänker jag också.. Han tycker om att äta, och jag vet att dom lätt går upp i vikt efter att ha blivit kastrerade. Borde jag börja portionera ut maten istället? Hans syster äter inte fullt lika mycket, hon är inte mager men absolut inte en klump som han är (han är inte för tjock, men kan nog lätt bli om han blir en latmask). Vill ju att det ska vara så bra som möjligt för båda katterna, så inte den ena blir för smal och den andra blir för tjock..
Nu är det ju en hane och en hona, så förstår att jag inte kan jämföra dom med varandra storleksmässigt. Men jag ser/känner ju ändå om dom är lagom i hullet. :)

Tarotstollan
0

Kan vara bra att ha en handduk som täcke också när ni åker hem från veterinären, då de kan tappa temperaturen när de varit nedsövda.
Alla är de ju olika de små liven.

Mina åt mjukmat när de orkade, jag ställde fram det en timma efter de kommit hem eller vaknat ordentligt.
En av mina ville äta men orkade inte, han somnade jämte skålen så jag lade handduken över honom och lät han sova.

• Redigerat 2021-10-25 22:36 av Tarotstollan
[pamm]
1

#6: Ja jag hade tänkt ta med någon filt eller liknande till homom. En handduk funkar ju bra det med. :)
Nej men lillen då. :)

Kattpatrullen
2

Vad är planen för honan? Hon bör också kastreras så att hon slipper oönskade kattungar om hon smiter ut och slipper hormonerna. ❤

[pamm]
2

#8: Hon ska kastreras, men vill vänta till hon vuxit till sig lite. Tycker hon är så liten, så tänker att hon får växa till sig och bli lite "starkare" först. :)

Kattpatrullen
0

Så bra. ❤ Om du ser att hanen är trött och om vet rekommenderar tratt så kanske du får ha dem åtskilda på natten/nätterna så att det inte blir för stojigt. Prata med din vet om hur du ska göra med dem när du kommer hem och om det ör något särskilt du ska hålla ett öga på.

Min syster kastrerade nyligen sina två grabbar och de fick sova åtskilda ett par nätter tills de blivit av med sina trattar.

Vixxen
2

Låt hanen vakna för sig själv. Ibland kan andra katter reagera negativt på en annan katt som beter sig annorlunda efter sövning.

Ingen mat till honom förrän han är riktigt vaken. Annars finns risken att han kräks upp allt.

[pamm]
0

#10 & #11 : Tack snälla för era svar! :)

Uppkatten
1

Katten som har varit hos veterinären kommer också att lukta annorlunda, så din katt som har varit kvar hemma kan komma att fräsa och bete sig "annorlunda" tills katten som har varit hos veterinären börjar lukta "hemma" igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[pamm]
1

#13: Dom ska dit båda två, men honan ska bara få chipp och vaccin :)

OberonsMatte
0

Det är viktigt att du kollar så att katten är vaken innan du tar hem honom. (kan kanske tyvärr fortfarande förekomma att kattägare får hem katter som inte vaknat ännu, men det ska man av säkerhetsskäl aldrig gå med på).

I eftervårdsrådet står det ofta att katten ska vila ut i ett mörkt och tyst rum under en filt, men ibland är katten allt annat än villig att ligga under en filt.. Ibland är de helt som vanligt, ibland är de lite groggy och vingliga ett tag och i vissa fall är de speedade (av uppvakningssprutan?) och är ovanligt rastlösa och vilda.

Mindre portion mat kan ges när katten känns helt vaken. Katterna behöver bara hållas åtskilda om det uppstår problem med att ha dem ihop. (t.ex. om de börjar bråka).

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-10-26 17:18 av OberonsMatte
[pamm]
0

#15: Jaha oj, okej. Tog för givet att han iallafall skulle va vaken. Förstår ju om han är trött, men trodde inte dom skicka hem dom sovandes.

Ja okej. Har svårt att tro att dom skulle bråka då dom verkligen älskar varandra och gör allt ihop, men man vet ju aldrig. :)

OberonsMatte
0

#16 Ja, jag hoppas verkligen inte att det förekommer, men har läst ibland att det har hänt (med akutvård som resultat) så jag skrev det bara för säkerhets skull..

Mina katter har aldrig reagerat nämnvärt efter att en kattkompis kommit hem efter veterinärbesök, men sånt vet man aldrig på förhand. Skulle de inte känna igen varandra p.g.a. främmande lukter så vet du iallafall att det är helt normalt.

Sajtvärd Katter iFokus

[pamm]
0

#17: Tack, jättesnällt av dig! :)

Okej, perfekt! Tack! :)

[pamm]
0

Så, hämtade hem honom från veterinären vid 12, han var vaken och mådde prima. Var dock tvungen att sätta på honom tratten ca 15 min efter att vi landat hemma då han va på o slicka… Nu har ena såret gått upp o blött lite. Inte så att det forsat blod! Men har kladdat blod lite runt om. Tror han dragit upp det med tratten när han försökt slicka.. Hur gör jag med detta? Låter det vara bara? Står ju att man inte ska tvätta det..

• Redigerat 2021-10-28 17:38 av [pamm]
OberonsMatte
1

#19 Jag har aldrig haft (eller behövt ha) tratt på hankatter efter kastrering. De vill naturligtvis slicka bort blod och främmande lukt precis i början, men därefter har mina katter inte brytt sig nämnvärt.

Risk för komplikationer finns förstås alltid, och det ska inte blöda mycket, men lite känns som helt normalt. Det har ju gjorts snitt i huden som lämnats öppna (utan stygn).

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-10-28 19:26 av OberonsMatte
[pamm]
0

#20: Nej, veterinären sa att han inte behövde tratt om han lät såret va, men annars skulle han ha den på. Han började alltså slicka frenetiskt. Gav dom mat här nu o har tagit av den så han kan äta, så får se om han låter det vara nu..

Tänker som du. Blöder det inte massvis eller blir svullet eller liknande borde det väl vara ok.

Uppkatten
1

Har inte låtit kastrera hankatt på massor av år, men hade en som småblödde lite efter kastrering. Droppvis. Veterinären sa då att så länge det bara blev lite droppar här och där så var det ingen fara.

Blir det mer så du blir orolig så kan du alltid kontakta någon av mobil-veterinärerna för tips och råd, t ex Agrias telefonveterinär/Firstvet eller liknande.

Jag hade inte tratt på någon av mina hankatter efter kastrering, och på "mitt" katthem används sällan tratt efter normal kastrering.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[pamm]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22: Tack snälla! Har inte blött något mer nu, tror bara han råkade stöta till det. Kastrerade honom hos distriktarna här i stan, så hade det blivit värre hade jag kunnat ringa dom då dom har dygnet runt jour. :)
Har tagit av honom tratten, han var på det en del igen men har legat brevid mig hela tiden så jag har kunnat bryta det och nu har han slutat och ligger och sover skönt med sin syster. :)

• Redigerat 2021-10-28 21:01 av [pamm]
Tarotstollan
0

Ändå bra att det gick vägen och att han kommit hem tryggt!🐱

[pamm]
0

#24: javisst 😍