Kattmat för känslig mage
Hej. Kollar på kattmat för känsliga magar.
Har ni något tips?
Verkar som många innehåller spannmål?
Eller så är det diet foder.
Kissen behöver inte något diet foder.
Men eftersom hon nyligt varit väldigt dålig och nu när hon börjar äta mer vanlig mat igen så upplever jag att hon fått mer uppblåst mage.
Hon passerade 12år i våras.
I det här läget är min rekommendation att du ger det foder som veterinären rekommenderar, även om det innebär mer av kolhydrater.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: vi har inte fått rekommenderat något . Hon fick en burk från klinik sen skulle hon äta skonsam mat en period sen gå över till sin vanliga mat.
Men eftersom hon verkar bli uppblåst av sin vabliga mat och hon utan anledning. Därav lär det inte skada att köra skonsammare mat, därav undrade jag om någon sitter på tips vad för foder.
Vi använder detta till vår ena katt. Finns i mjuknat och torrfoder. Han har blivit väldigt bra i magen. Han håller vikten bra också.
Mvh
Mig
- Redigerat 2021-10-13 09:22 av 91Marran
#3: verkar vara för katter som gärna går upp i vikt.
Min kisse är lite lätt underviktig:/
Vad åt hon innan?
Om det inte var maten hon blev sjuk av är matbytet i sig en känslig sak för en katt.
Hur ser du att katten blir uppblåst?
Överför du inte mänskliga fenomen på din katt?
Det är viktigare att katten får mat den klarar av än huruvida det finns spannmål eller inte i maten.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#5: Hon har purinas elegant torrfoder också äter hon mjaus blötfoder.
Jag upplever att magen är putig och hårdare sen lever den om som en skördetröska om vart annat.
Vilket jag tyckte blev skillnad på övergången mot skonsam kost mot sin vanliga igen.
Det fanns ingen förklaring av att hon blev sjuk egentligen.
#4 RC Gastrointestinal blötmat finns även i en "vanlig" variant, d.v.s. icke "Moderate calorie". Min grabb med känslig mage äter den och gillar den och har inte haft några problem med magen sedan vi bytte.
Hills i/d eller RC Gastrointestinal använde vi på katthemmet, minns jag. De brukade fungera bra, det handlade mest om vilket katterna tyckte var godast.
Det brukade gå bra att gå direkt över till dessa skonkost-foder.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.