Att ha två katter
Vad är skillnaden mellan att ha 1 eller 2 katter? Jag har bara haft ensamkatt med fri tillgång att gå ut på egen tass innan men går i katt-köpa-tankar och ser att man verkar vilja ha katter i par eller grupp snarare än ensam. Så försöker ta reda på vad skillnaden är så jag kan ta ställning om det är något jag kan erbjuda.
Jag bor i lägenhet på 60kvm med en balkong på nästan 5kvm som jag skulle kunna näta in. Jag hade tänkt att skaffa innekatt(er) och den utevistelsen de får är på balkongen endast då. Jag hade tänkt att skaffa vuxna katter.
Men vad blir skillnaden med 2 innekatter jämfört med min ensamma utekatt? Kan jag ha fri tillgång på mat med två eller blir det konkurrens så de får äta på bestämma tider? Ska jag ha två kattlådor? Eller funkar det med en (jag kan rensa flera gånger om dagen då jag är hemma väldigt mycket)? Förstå att jag ska ha två matplatser och flera gömställen i lägenheten. Mat och försäkring blir såklart dubbel kostnad, men är det nåt mer som dubblas? Berätta allt ni kan komma på för mig!
Dubbla kostnader - ja. Två kattlådor - ja. Gärna tre kattlådor eftersom man brukar rekommendera samma antal som antalet katter +1.
Visst kan man ha en katt, om den inte trivs ihop med andra katter, men två katter som trivs ihop har ju sällskap och lekkamrat. Vi människor kan sällan ge katter den stimulans som de kan ge varandra. Och innekatter behöver stimulans.
Fri tillgång till mat KAN fungera, men det förutsätter ju att katterna inte äter så att de går upp i vikt, och att båda katterna kan äta samma mat.
Man kan förstås använda den här typen av foderautomat så kan katten äta sin mat när den så önskar https://shop.firstvet.com/se/produkt/surefeed-foderautomat (även om katterna skulle behöva olika foder).
Precis som du är inne på så är det bra med flera gömslen, klösmöbler, matställen, vattenskålar o s v så att katterna aldrig behöver konkurrera om resurserna.
Jag ser inga nackdelar med två katter, tvärtom, det enda är väl att det kan kosta en del.
Viktigt dock att man "väljer" katter som trivs ihop, eller har goda förutsättningar att trivas ihop. Så att man inte stirrar sig blind på kattens utseende och bär hem de två som man tycker är snyggast… Ska katterna leva ihop i kanske 20 år framöver och på begränsad yta så är det vettigt att låta katterna bestämma vilken kompis de vill leva med. Tänker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vi har alltid haft "katt med kompis"
En period hade vi tre katter. Min erfarenhet är att katter trivs bäst med en artfrände. Att ha innekatt är att föredra för att skydda katterna och har de tillgång till en glasad balkong så är det ju toppen.
En låda per katt brukar man väl rekommendera men mina katter har alltid bara använt en låda, t.om när vi hade tre katter, så jag har tagit bort de andra lådorna.
Det var gulligt när de satt på kö utanför toalettdörren där vi har kattluckan😃
Vi har aldrig haft flera matplatser utan de har ätit på samma ställe. Det har funkat för oss men det kan givetvis variera. Våra har haft fri tillgång på mat och det har varit bra för oss.
Sedan så ska ju katterna trivas ihop och då kanske det kan vara lurigare att skaffa två vuxna såvida de inte är vana vid varandra. Annars brukar det ta ett litet tag för katterna att lära känna varandra men har man tålamod så…😉
De ska ha tillgång till flera olika sovplatser, klösställen och krypin tycker jag.
Numera har vi för första gången en ensamkatt men det är en annan historia.
Lycka till.
/Maria
Jag hade tänkt ta en eller två katter från Djurskyddet, så i sådana fall litar jag på att det blir två som de tycker passar ihop. Är inte brydd om färg eller kön på katterna, men önskar korthåriga.
Var ställer ni kattlådorna? Läste att de inte får vara för nära varandra om man har flera för annars ser katten dem som bara en ändå.
Jag försöker att planera och fundera innan jag skaffar katt så jag har en plan för hur allt är tänkt att fungera. Sen kan det såklart bli ändringar på vägen om det behövs men vill ha en klar uppfattning av hur jag ska göra innan jag ger mig in på det hela.
Numera har vi kattlådan på gästtoaletten.
Vi har alltid haft kattlådan där vi har vår toalett. Papper och vatten i närheten och bajsdoften som kan bli med en gång, på rätt ställe 😉
/Maria
#4 Jag hade också tänkt att ha i badrummet för det har vi alltid haft, men vet inte hur jag ska få plats om jag behöver flera och de inte får stå för nära varandra. Jag får klura.
Jag har bara en katt också och har haft tankar på en lekkompis till henne. Men jag är andrahandsägare och den första ägaren berättade att hon hade skaffat en kompis (kattunge) till henne som hon inte accepterade jag frågade om hon introducerade katterna för varandra och det hade hon inte gjort. Så det kanske var problemet tänker jag.
Om man har 2 katter så är det väl 2 olika förskingringar också?
Det blir ju väldigt dyrt i så fall.
Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare
#6 Ja det är två försäkringar men det är väldigt billigt kan jag lova om det händer något.
/Maria