Katt spyr vätska, åka in?
Skulle byta foder på en av mina katter som nu är ett år. Blandade i lite men hon verkar ändå ha reagerat då hon spydde kompakt brun spya där bitarna syntes samt att hon bajsade diarré, detta var natten till igår. Igårmorse spydde hon även upp vätska.
Samtal med vet som rekommenderade skonkost av märket hills i/d, hon har ätit lite av det men även gått och tagit från andra kattens kattungemat (den som hon tidigare är van vid). Hon har varit pigg, lekt osv.
Orolig under natten så hon jamat en del, nu imorse spydde hon vätska igen. Hur hade ni gjort? Vet sa åk in om spyorna inte slutar, ska man ge det en dag till eller åka in trots att hon äter, dricker leker osv?
Att katter kräks och har diarre är inte helt ovanligt, och då är skonkost ofta det man provar först under några dagar, förutsatt att katten verkar må OK i övrigt.
Men om hon inte brukar gå och jama men gör det nu så skulle jag kanske ringa veterinären igen, för stöd och råd.
Sedan måste man ju fundera på om katten verkligen reagerar på nytt foder, eller om det finns en annan orsak till hennes symptom.
Dessvärre är det svårt att svara på den här typen av frågor, det bästa är vanligtvis att man håller kontakt med sin veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Om katten är pigg, leker, äter, kissar och bajsar skulle jag ha avvaktat och gett extra vatten i munspruta , skonkost + pre/probiotika (t.ex. Canicur pro-pasta eller Fortiflora). Att katten inte blir uttorkad är väldigt viktigt!
Kräkningar och diarréer är oftast tillfälliga och övergående inom några dagar, särskilt när kattens allmäntillstånd fortfarande är bra. Eftersom kattens allmäntillstånd är bra kommer du hamna absolut sist i prioriteringen om du åker in akut på en söndag.
Kräkningar som man ska vara uppmärksam på är om de är rikliga, bruna, vattniga och starkt illaluktande. Sådana kräkningar tyder på stopp i tarmen. Det har en av mina katter haft ett flertal gånger och det börjar med sådana kräkningar, men därefter slutar han helt att både äta och dricka och blir uppenbart allmänpåverkad och låg. Då har det varit dags att åka in, men trots det uppenbart dåliga allmäntillståndet + symtom som definitivt kräver inläggning har jag ändå blivit sittande i många timmar i väntrummet.
Sajtvärd Katter iFokus
Ger man extra vatten med doseringsspruta i munnen måste man dock vara noga med att rikta sprutans öppning mot insidan av kattens kind och ge försiktigt, så att katten hinner med att svälja etc.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för svar!
Har tid med vet 15.15, ska fråga lite mer då. Har svårt att få i henne denna skonkost eftersom hon är kräsen, hon äter gärna sin vanliga mat men vågar inte ge det nu då magen verkar vara känslig. Fortiflora får jag i henne men bara med tonfiskkräm som hon gillar. Hon drack vatten alldeles nyss så hon verkar ju må ok… svårt det här när man vet att något är fel, vill ju vara hemma och hålla koll på henne men måste till jobbet imorgon..
Hon har precis blivit ett år så ska boka in en hälsokontroll snart, kanske att de kan kolla magen då samtidigt.
Om katten inte vill äta den skonkost du köpt åt henne så brukar kokt torsk + fortiflora ofta vara ett bra alternativ under några dagar vid dålig mage. Då kan man mosa torsken i lite av kokspadet för att få i katten extra vätska. Serveras i många småportioner över dygnet.
Hur har det gått för dig och kissen?
#6: vad snäll som frågar!
Vi var in i tisdags med henne hos veterinären eftersom hon gick på lådan fyra gånger på en timme och försökte klämma ut små klickar av diarré. Inget syntes på röntgen och inget syntes på blodprovet. Har kört på skonkost torrfoder från hills i/d, all skonkost i blötmatform ratar hon så vi ger henne torsk också. Hon dricker och äter som vanligt och leker men hon bajsar fortfarande lite diarre, inte sprut men det är lösa små klickar. Senast i torsdags gick hon på lådan för att klämma små klickar, hon spydde även då en gång. Jag är orolig såklart då hon ännu inte är frisk och det har gått en vecka nu. Men vi har en tid på måndag hos veterinären då de ska kolla hur det gått…😔
#7 Så bra att du har en uppföljning hos veterinären. En del katter kan behöva äta skonkost under ganska lång tid för att få ordning på magen.