Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1391 ggr
Ingen_
0

utställning med huskatt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas på att jag får svar på mina frågor här då =)
Nybliven kattägare är jag och idag slog tanke mig om utsällningar hur kul det måste vara egentligen. Men jag tänkte det mer som att testa och se hur det går till och hur det är samt en bedömning av min katt. Jag ser det som en rolig grej och inget satsande på det. Men jag hittar ingen bra katt klubb, vill hitta någon i Göteborgstrakten och som inte kostar allt för mycket och jag vill inte åka från Göteborg för att sälla ut min katt.. Så:

1. Någon bra katt klubb i göteborgs området men inte så hög medlemskap?

2. Någon som kanske kan komentera min katt ur erfarenheter och öga för utsällningskatter av huskatt?

3. Någon som kanske kan berätta kort om eller vet någon sida om bra fakta om vad som gäller bedömning av katt. Som tex vilken är de viktigaste faktorn resp. lägst. Hur hållningen skall vara osv.

TACK PÅ FÖRHAND

Pia
0

Roligt att du funderar på att ställa ut din huskatt! Ett sätt att höja kattens status är att även visa upp fina, välskötta huskatter på utställning.

Med medlemskap förmodar jag att du menar medlemsavgiften? Såvitt jag vet ligger de flesta klubbar på ungefär samma nivå, ca 400 kr/år. Sedan tillkommer utställningsavgiften som är ca 300 kr/gång.

För att hitta kattklubbar i Gbg-området kan du titta in på www.sverak.se, klicka på klubbarna hemsidor och se vad medlemsavgifterna ligger på.

Huskatter bedöms, till skillnad från raskatter, inte utifrån en standard, utan man ser i huvudsak på hur välskötta de är och deras temperament. Det ser ut som en söt liten kisse du har, mer än så kan jag inte säga…:)

Läs gärna artikelserien i tre delar om hur kattutställningar går till, du hittar den under artikelgruppen Tävlingar.

Och lycka till!

Niffi
0

Det finns även IDP-klubbar i Göteborgsområdet, närmare bestämt tre stycken. Dessa hittar du om du går in på Nordiska IDP:s hemsida. Hos IDP är både medlemsavgifter och anmälningsavgifter till utställningar billigare. Dessutom har IDP fler huskattklasser och därmed fler möjligheter till att vinna titlar än vad sverak har. Titta gärna in på Kustkattens utställning på Åby travbana 22 + 23 september. Där kan du ju alltid hitta någon van huskattutställare att prata med

starshine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ställer ut både ras o huskatt. Kan berätta lite ur vår synvinkel om hur det går till.

Klubb bör du vara med i en sverak ansluten, då kan du ställa ut både i IDP och sveraks utställningar. Vi är med i Borås klubb.

När du ställer ut din katt så tänk på följande saker.

Ren, lätthanterlig (låt gärna katten klappas av många människor i din närhet så den blir van detta) och att domare går ofta utifrån eget tycke o tänke. En domare är mer för smala slanka huskatter medan en annan gillar lite tjockare katter. våran husis har fått NR 1 + cert av en domare medans en annan tyckte han var för smal så vi kom nr 4 bara. Det är störtkul med utställningar och jag kan berätta mer om det är något du undrar över.Bilden är våran huskatt på sin första utställning i våras

Niffi
0

#3 Spelar ju inte så stor roll eftersom man inte får sammanräkna de nr1 som man tar inom IDP med de man tar inom Sverak och vise versa. Däremot så har sverak bara en huskattklass och man kan aldrig ta en titel och gå vidare till nästa klass. Det kan man däremot inom IDP där titlarna är "Mästare, Alleycat Champ och Euromaster" sedan fortsätter man i hedersklassen. Men som sagt kan man inte tillgodoräkna sig de nr1 som man eventuellt tagit på en sverakutställning. Inom IDP kan en huskatt t o m ta titeln Nordic Winner om man kvalificerat sig och deltar på Nordic Winner-utställningen.

Inom både IDP och Sverak måste huskatten vara kastrerad för att få ställas ut.

Kitty41
0

4: Inom både IDP och Sverak måste huskatten vara kastrerad för att få ställas ut.

nej, gäller endast om katten är över 6 månader!

Pia
0

#4 och 5 - i SVERAK gäller följande ang huskatter:

Huskattklass: äldre än uppskattningsvis sex månader. Är huskatten över tio månader ska den vara kastrerad för att få ställas ut.

Kitty41
0

aha okej, tack, jag hade visst lite hjärnsläpp sent på kvällen XD

Pia
0

#7 Ah, det har vi alla ibland…;)