Bästa njurfodret?
Hej,
Måste byta foder på min katt till något som är njuranpassat. Någon som har ett tips på ett bra torrfoder och blötfoder? Brukar nämligen kombinera.
Hoppas någon kan tipsa mig🙏🏽
//C
Måste börja med att fråga dig om veterinär konstaterat njursjukdom och rekommenderat njurfoder?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1:
Ja precis det är efter veterinärens rekommendation.
Vilket har veterinären rekommenderat? Det är ju lite olika beroende på problem. Vår katt har kronisk njursvikt och käkar Royal Canine Renal Special.
Han har fått bättre värden på det, för kreatinet och urean var skyhöga när vi gick första gången och det konstaterades. Vi hade bara märkt att han tappat lite vikt så vi tog en tidigare seniorcheck och det upptäcktes att urea låg på 29 och kreatinet på 625, alltså skyhögt. Han betedde sig dock inte annorlunda eller drog sig undan och liknande. Han var precis som vanligt men tappade lite vikt. Så seniorcheckar är något alla borde göra! Sist vi tog blodprov nu i Augusti så hade värdena gått ner, urea låg på 22 istället för 29 och kreatinet på 595 istället för 625.
Kolla upp ordentligt vad det är och prata med veterinären. Vi gav någon njurblötmat också, men tyvärr kraschar hans mage så extremt på blötmaten (inflamerad tarm) så han käkar enbart torrfodret.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Det bästa njurdietfodret är det njurdietfoder katten helst äter, och vilket det är kan vara väldigt individuellt. När min förra gammelkatt skulle sättas på strikt njurfoderdiet provade jag många olika sorter innan jag hittade hans "favoriter" när det gällde både torrfoder och blötmat.
Om aptiten har börjat påverkas av de förhöjda njurvärdena kan det bli en ond cirkel om man inte hittar ett foder som faller katten i smaken, så det är viktigt att hitta rätt sort eftersom det är jätteviktigt att katten inte börjar svälta sig själv.
Min katt var extra kräsen med blötfodersorterna, men föredrog Purina Pro Plans veterinary diets Renal Function som är portionspåsar med bitar i sås. Bitarna är relativt små och mosiga med relativt mycket sås. Finns i två olika smaker. Specifics Renal support portionsaskar i patékonsistens funkade också ibland. Royal canin Renal portionspåsar kunde funka ibland att variera med. Av torrfodersorterna föredrog han Hills k/d, men där var han mindre kräsen.
Efter att enbart ha ätit njurdietfoder under en tid sjönk hans njurvärden och när han även sattes på blodtryckssänkande medicin så sjönk värdet ännu mer. Högt blodtryck kan både orsaka och orsakas av njursvikt och eftersom det finns ett sådant samband är det viktigt att även blodtrycket kollas njursvikt upptäcks. Kombinationen njursvikt och högt blodtryck är särskilt vanligt hos äldre katter.
Sajtvärd Katter iFokus
#3: tusen tack!
Veterinären rekommenderade hills eller Royal Canine men hon sa att det mest var för att det var dem enda två som de sålde. Kände därför ett jag behövde kolla runt lite. Min katts keratinnivåer var lite för höga och blev därför rekommenderade att byta foder.
Min katt är inte heller så kräsen vad gäller mat och har god aptit så tänker att jag gärna väljer det njurfodret som har bäst innehåll.
Vet du föresten om man även bör lägga roll fodertillskott i form av pulver/kapslar som ska vara bra för kattens njurar?
#4: såklart, det har du rätt i! Vill inte att hon ska börja svälta sig. Hittills har hon varit rätt glupsk och gillat den mesta så tänker att jag gärna börjar med ett njurfoder som har bra innehåll och tar det sedan därifrån om hon inte skulle gilla det.
Har kollat på allt ifrån Hills till Virbac och Specific…
Vet du hur det är med fodertillskott för njurar? Är det något man bör addera med njurfodret?
Tack för ditt svar🙏🏽
Jag säger precis som #4 att det bästa njurfodret är det som katten klarar att äta. Njursjuka katter drabbas ofta av ett lätt illamående som gör att de tappar aptiten. Har de ingen aptit alls så finns risken att man får prova även vanligt foder för att alls få i katten något.
Min ena katt är njursjuk. Dock i ett relativt tidigt stadie enligt IRIS-skalan (ska in på ny koll snart). Hennes veterinär har dock rekommenderat att jag fortsätter med vanligt blötfoder. Jag har förstått att veterinärer har lite olika synpunkter här. En del vill ge njurfoder redan tidigt, för att skydda njurarna, och andra vill avvakta med njurfoder om så är möjligt eftersom resten av katten mår bättre av vanligt foder. Min katt var bara 5-6 år ca när hon fick sin diagnos, och veterinären valde då att hon skulle fortsätta äta vanlig blötmat som huvudfoder.
En av mina tidigare katter gick på njurfoder en period. Vi fick massor av provpåsar att testa, men till slut fick jag ge upp njurfodret och ge den mat han ö h t kunde få i sig. Det var en äldre katt, med en njursjukdom som gått längre.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5 Ingen aning. Vår katt (som veterinären kallade världens sjukaste friska katt) käkar torrfodret (Royal Canine är hans favorit) med god aptit, när vi gömmer det lite varstans. Han äter det på skrivbordet också, men det blir tydligen godare när det plötsligt finns i hans klätterträd.
Jag tror på att blötmat är det bästa, vår katt har IBD och tyvärr kraschar hans mage på det så det blir torrfoder. Urean kan ju göra dem illamående, så det är viktigt att hålla koll på att katten faktiskt äter ordentligt.
Kan tillägga att Elmer är ca 14 år
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
- Redigerat 2021-09-10 17:34 av Magrat
#7: jag förstår, då får jag nog helt enkelt köpa en massa mindre påsar och testa både blöt/torrfoder för att hitta det som hon gillar bäst.
Tack för alla tips!
#8: tusen tack! Ska ha dina tips i åtanke. Får köpa lite olika sorter och bara testa mig fram😇
#9 Förr fanns det gratis provpåsar, t ex hos veterinären/i veterinärbutiker.
#9 Om katten äter ordentligt av båda konsistenserna är blötfoder det mest hälsosamma. Det är det även för friska katter, men med nedsatt njurfunktion är det extra viktigt att de får i sig vätska.
När min katt hade njursvikt och provtagningar visade att han svarade på behandlingen (njurdietfoder + blodtryckssänkande medicin) sa veterinären att det var den enda behandling han behövde. Jag hade hört talas om t.ex. fosfatbindare, men det tyckte inte min veterinär att min katt behövde.
Sajtvärd Katter iFokus
Vår tös åt både Royal Canin Renal Special och Hills (kommer inte ihåg vad deras heter men du har säkert fått det av din vet.) Precis som påpekats i tidigare inlägg är blötmat generellt bättre än torrfoder så kör med blötmat i så hög utsträckning som möjligt.
Vår mjausa åt också ace-hämmare (Fortekor) men behövde i övrigt ingen medicin eller tillskott.
Vi fick ha vår bästa vän kvar i 7 år efter hennes diagnos (hon blev 17 år) så om ni har haft tur och fångat det tidigt kan ni få många fina år med rätt kost. Lycka till!
#6:
Omega 3 är bra att ge utöver njurfoder. Beroende på hur fosforvärdet ser ut efter en tid på njurfoder kan man behöva lägga till fosforbindande tillskott, men det håller veterinären koll på.