Honkatt smutsig i slidan?
Idag såg jag att min honkatt var ganska smutsig i rumpan så jag skulle försiktigt torka rent och såg att hon även var lite smutsig i slidan? Hon har väldigt mycket päls så tänker om det kan vara att hon inte kunnat göra rent ordentligt men upplevde även att hon luktade lite skumt. Försökte torka rent men det var inte populärt…
Det var liksom lite smutsigt i rumpan och runt slidan och såg i princip ut som torkad avföring men ändå inte.
Hon är kastrerad och drygt 2 år gammal. Dricker mycket vatten men har gjort det en längre tid. Äter bra och leker som vanligt. Sover mycket.
Svårt att se färg på urinen när man har Kattsand?
Är detta något man bör oroa sig för? Aldrig ens tänkt på att titta till slidan på katten innan…
Och avföringen är fast!
Att du reagerar tycker jag låter som indikation nog för att t ex kontakta någon av telefonveterinärerna (t ex Firstvet).
Du skriver att det luktar "skumt". Kan kisse ha problem med analkörtlarna, eller helt enkelt ha tömt dem och inte tvättat rent?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katten behöver komma till en kunnig veterinär.
Stolt ägare till tre La permer
Jag kommer nog ringa evidensias rådgivning på måndag. Ska hålla koll på det under helgen men hon verkar ju som sagt må helt bra i övrigt varav det inte kändes akut att kontakta veterinär.
Hon har väldigt mycket päls och har haft problem med att avföring fastnat i pälsen ibland, så kanske är att hon inte tvättat rent!

Hur har det gått?
Stolt ägare till tre La permer