Utekatt elr innekatt?
Jag har frågor.
Ska skaffa katt och bor i ett fint område med lägenheter och det är lungt här.
(Med fint menar jag inte pris)
Jag bor på botten plan men min balkong ligger cirka 3m upp. Tänker att man kanske kan ha så att katten kan gå ut och så det är ju det som är bäst( vad jag hört) och det skulle vara kul! Men katten kan såklart vara inne också men vad tycker ni?
Och hur ska jag lösa det så katten alltid kan gå ut och in som den vill?
Fatta om den är inne/ute och vill komma ut/in!
Vi kanske inte är hemma då.
Har så mycket funderingar:)
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag hade aldrig vågat ha våra ute 😅 även om vi bor i ett tryggt och lugnt område just här så ser man ändå flera gånger i månaden katter som blivit överkörda, på vägar som man ska hålla 30-50km/h på också! Alla delar av byn är heller inte så trygga och katterna kan ju gå hur långt som helst..
Finns tyvärr de människor här också som misshandlar katter, sparkar dem eller drar ut klorna exempelvis. Varit många inlägg om detta 😔
En jag är bekant med bor verkligen mitt ute på landet, hon har några katter som ständigt blir skadade av antingen rovdjur eller andra katter. Har flera gånger fått behandla dem själv, för hon gör sällan någonting.
Så nej, oavsett chipmärkning eller var man bor så hade jag aldrig riskerat det. Kan inte ens tänka mig smärtan ifall ens bästa vän försvinner i flera veckor eller för gott.
Det man istället kan göra är att anpassa lägenheten så gott man kan efter kattens behov.
Många klätterträd, helst höga sådana, höga utkikspunkter, möjlighet att kolla ut genom fönster, klösträd, leksaker, utevistelse på nätad balkong och möjligheter att gå undan/gömma sig med mera. Exempelvis kan man köpa Klätterväggar också. 😊
Inlägget är redigerat med hänvisning till upphovsrättslagstiftningen (d v s man får inte sprida bilder som man själv inte har upphovsrätten till).
- Redigerat 2021-09-03 10:55 av Uppkatten
#2: okej tack för det fantastiska svaret!
Men vad tråkigt att människor gör så mot katter.
Hemskt verkligen..
Det är inte bra att ha katter ute om man bor nära en väg med hyfsat mycket trafik!
De måste också vara kastrerade