Hur mycket blötmat
Hej!
Våra katter äter Mjaus blötmat, vi köper 600 grams burkarna och de brukade dela på en sån om dagen. Vi har fördelat upp det på 6 gånger om dagen då jag ändå inte arbetar.
Vilket jag tyckte var lagom, tills de båda började gå upp rätt så rejält i vikt. Så vi har långsamt dragit ned det till ca 200 gram vars om dagen, och nu beter dem sig som om att vi svälter dem?
Ger vi dem för lite? Eller vad tror ni?
Hur mycket äter era?
Den ena katten har börjat hetsäta (de får mat i olika rum så ingen stress pga den andra), och till och med klöser på oss, klättrar på oss, river ned skålen med mat från våra händer osv om hon inte får maten med detsamma.
Läste på Mjaus hemsida att de ska äta ca 260g om de väger 4kg, båda katterna väger 2,5kg, så i "teorin" ska de äta lite mindre ju. Nu vet jag att detta är individuellt.
Men ska det verkligen bli så illa för att man minskar med totalt 100g vars successivt på någon månad? 🤔
Förtydligande: De får alltså 200g vars nu, 6 gånger om dagen.
Ingen viktnedgång har skett, de håller stabil vikt. Båda är kastrerade och avmaskade flera gånger.

Får de godis?
Stolt ägare till tre La permer
Hur gamla är katterna? Talar vi om kattungar, ungkatter eller vuxna katter? Kanske rentutav om äldre katter?
Menar du att de får 200 gram var, fördelat över 6 måltider?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
En av mina katter beter sig som att jag svälter honom precis oavsett hur mycket mat han får. Han äter också i ett eget rum avskilt från de andra och kastar i sig maten, har samma beteende som du beskriver med att hoppa upp på bänken, försöka dra skålen ur händerna på oss o.s.v. Jag har inte lyckats med något för att förändra beteendet nämnvärt. Ett tips för hetsätningen är att skaffa speciella "serveringsmattor" med mönster för att försvåra att de slänger i sig maten. Vissa hävdar att det också kan hjälpa mot hungerkänslorna i.o.m. att de äter långsammare men jag har aldrig sett ngn sådan effekt. Använder ändå mattorna för att jag tror att det är bättre för honom att äta lite långsammare.
Min grabb äter också 6 gånger om dagen, totalt 255 gram, plus att han får lite rester från de andras, men det är det lilla, ett par tuggor. Han väger 6 kg - något stor i kroppen men vets bedömning är att han inte behöver gå ner i vikt).
Hur gamla är dina katter? Är de fullvuxna eller växer de fortfarande? Några andra förändringar i samband med viktuppgången, t.ex. kastration?
Äter de något annat än sin egen mat, byten, godis, rester?
Min erfarenhet är att detta är väldigt individuellt från katt till katt. Vi har 3 st (2 är vi rätt säkra på att de är systrar) och alla är väldigt olika i hull, en tös äter bara torrisar trots idoga försök att ändra detta, hon är väldigt inaktiv och är något överviktig. Den andra tösen äter i princip hur mkt hon vill (ca 250 g blötmat) men är väldigt slank. Och så lilleman då, som helst skulle äta 24/7.
#1: nej inte särskilt ofta. Enbart som belöning
#2: den ena är 1,5 år och den andra 1 år
Ja, två portioner på morgonen med 25 gram vars vardera gång, 25g förmiddag, 50g lunch, 25g eftermiddag och så 50g på kvällen så de ska hålla sig hyfsat mätta hela natten.
Tidigare har 6 gånger om dagen funkat utmärkt, men kan såklart både sänka och öka antalet gånger om dagen om det skulle anses vara bättre.
Jag har läst mig till att fler gånger fördelat över dagen är bättre för mättnadskänslan.
#3: Vi har införskaffat en sådan skål för att minska på hetsätningen, men det fungerar som du säger inte särskilt mycket. Lite långsammare går det, men det är fortfarande väldigt hetsigt.
Tänker också att det är bättre att hon äter långsammare. Innan när hon fick på en vanlig tallrik så lät det som att hon sög ned det i halsen utan att svälja 😅 lät inte trevligt eller bra för henne.
1,5 och 1 år är de. Inga förändringar här hemma och de växer inte vad jag kan se längre. Kastrering gjordes för länge sedan 😊
De får inget annat utöver sin mat, de är innekatter och vi ger bara godis som belöning.
Tycker det låter som att du gör väldigt rätt: blötmat, flera måltider per dag, försöker att minska hetsätningen.
Nu vet jag inte vilken ras dina katter har, eller om det är huskatter. Många kattraser växer även efter ett-års ålder, och då går det ju åt extra näring för att växa.
Att minska matmängden med 1/3 är dock en väldigt stor minskning. Här får du se upp så att katterna inte börjar rasa i vikt framöver (väg dem regelbundet, gärna varje vecka), eftersom en hastig viktminskning är skadlig för kattens lever.
Hos människa diskuterar man om kroppen rentutav lagrar in mer fett om man minskar matmängden kraftigt, för att "förbereda kroppen på tider av svält". Vet inte om det finns vetenskapligt belägg för det, hinner inte kolla upp det i skrivande stund.
"Godis enbart som belöning" skriver du. När belönas de? Jag tänker att om man t ex tränar kommandon/konster med sin katt kanske det blir rätt mycket belöning under en vecka? Kolla lite över någon vecka eller två hur mycket de egentligen får, och hur mycket energi det tillför utöver övriga måltider.
Så, vad göra. Ja, jag vet inte om jag har något riktigt bra svar. Men vad jag funderar kring är om maten/att äta kan ha fått lite för stort utrymme där hemma…? Har katterna annat som är roligt och som de kan se fram emot? Tigger de mat, eller kan deras signaler i själva verket handla om att de är uttråkade och behöver mer stimulans/umgänge? Nu spekulerar jag bara! 😊 Vad händer om de t ex får en stunds jagalek (t ex med ett lekspö) innan maten serveras? Är de lika "på" då när maten ska serveras? Äter katten lika glupskt?
Har de tillgång till in-nätad balkong/uteplats? Har de platser att spana ifrån? Möjligheter att klösa? Aktiveras de? Ja, du förstår säkert vad jag menar 😊. Jag vet att vi är många som sköter det där med kattens måltider perfekt, men där katterna får lite lite stimulans. Tror du att det kan vara så för dina katter? Kan ökad aktivitet vara något att prova?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#7: det är vanliga huskatter 😊
Vi började minska lite för nån månad sen, med lite mindre i taget successivt så att säga. Minns inte exakt när vi började, men jag vet att hetsätningen uppstod ett tag efter. Sedan har det nästan bara blivit värre med tiden.
Vi har en våg så vi väger dem några gånger i månaden. Det ligger rätt så stabilt med vikten, annars hade vi såklart börjat ge lite mer mat igen.
Tränar inte dem särskilt ofta, så var ett tag sen de fick godis. De kan redan det mesta som jag velat lära dem. Sedan de började bli griniga med maten så har jag inte velat ge belöning med godis, för jag vill inte råka belöna fel beteende.
Men tidigare har de fått max 20 bitar godis i veckan, inte varje vecka dock, och godiset består egentligen av en bit torrfoder (Bozita) som de älskar 😊
De springer som galningar här hela dagarna, så pass att de springer in i väggar och dörrar 🙈 utöver det har de klätterställningar på väggarna, 2 klösträd, 3 klöspelare, massa leksaker och vi brukar rasta av dem några gånger om dagen med laserpekare. Men det har inte riktigt hjälpt ändå 🤔 jag vet inte heller vad mer man kan göra. Känns som om att de har det rätt bra och får tillräckligt med aktivering, men kanske får busa lite oftare med dem och testa det ett tag.
Ingen utevistelse på balkong, men flera stora fönster med många fåglar utanför som de kan spana på.
Vi har lärt dem att inte tigga mat eller vara i soffan/nära oss när vi äter, så de är duktiga nog då och går och sätter sig någon annanstans eller leker 😄
Jag ska pröva mer aktivering och se om det kan hjälpa.
Vi har även prövat att blötlägga blötmaten lite grann, för att se om det skulle ökat mättnadskänslan. Men det har bara hjälpt ytterst lite.
De äter upp maten på mindre än 5 minuter, så den hinner inte bli dålig 😊
- Redigerat 2021-09-01 16:19 av Våratvåkatter
Jag brukade ge min katt 150g-200g blötfoder morgon och 150g-200g på kvällen och ha torrfoder liggandes i skål under dagen! Ungefär en näve eller 1dl. Håll koll på kattens vikt och så länge den inte går upp och blir överviktig så kan du hålla den maten du gör!
Det är ganska drastiskt att gå från 600g till 200g på en dag så det är inte konstigt att din katt beter sig dödshungrig!
#9: fast nu skrev jag att det är två katter som delade på en 600g burk tidigare. Och att de nu delar på 400g istället 😉 så det är 100g jag har minskat successivt hos vardera katt. Inte 400g.
De fick 300g vars om dagen innan. Nu får de 200g vars om dagen.
- Redigerat 2021-09-06 22:34 av Våratvåkatter