Anpassa lägenhet inför katt
I nuläget har jag inte en katt utan planerar på att adoptera en i framtiden (förhoppningsvis inom det nuvarande året)
Jag undrar därför om någon har tips hur man på bästa sätt kan anpassa en hyreslägenhet för en katt, d.v.s. plattformar, klösträd etc. som kräver ingen eller minimal borrning i väggar. Vill kunna utnyttja utrymmet som finns på bästa sätt men vet inte vart jag ska starta
Tacksam för alla svar, bilder uppskattas men är inte nödvändiga :)
Det går att kattanpassa ett hem ganska bra enbart med normala och befintliga möbler.
Har man ett högt skåp eller en hög bokhylla så ställer man lägre möbler bredvid så att katten kan ta sig upp där.
En säng och en soffa på ben ger möjlighet för katten att även ta sig under de möblerna och det innebär att funktionella och naturliga gömställen finns. (+ att ytan sängen/soffan upptar fördubblas för katten).
Fönsterbrädor bör lämnas (åtminstone delvis) fria så att katten har möjlighet att sitta/ligga där utan välta blomkrukor och prydnadsföremål.
Har man en halvhög byrå i t.ex. sovrummet kan man lägga en dyna på den så har man skapat en bekväm och funktionell viloplats utifrån katters naturliga beteenden och behov.
En fotpall vid ett element blir en perfekt "elemetsäng".
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-08-18 18:02 av OberonsMatte
När det gäller klösmöjligheter upptar de bästa klösalternativen relativt liten plats. Är det klösfunktionen man är ute efter så gäller det att syna de klösmöbler man köper eftersom det finns jättestora klösträd där själva klösfunktionen egenetligen är bortprioriterad. (Ibland är även liggplatserna bortprioriterade genom att vara för små).
Katter vill kunna stå med baktassarna på golvet och sträcka sig upp mot ett stabilt och klösvänligt underlag på en plats de passerar ofta och naturligt, t.ex. vid en dörröppning mellan två rum. För att bara kunna sträcka sig upp behöver klösstolpen börja direkt från bottenplattan och vara minst 60 cm hög.
Mina katters favoritträd är en modell från Kattens No1 som heter Eiffel. Det är ett takhögt klösträd som tar väldigt liten plats och spänns fast i taket utan borrhål. Alla träd från Kattens No1 har extra tjocka klösstolpar som är klädda med sisalmatta istället för rep. Eiffel-modellen har även extra stora liggytor. Alla delar går att byta ut genom att köpa enstaka ersättningsdelar.
I originalutförande är den nedersta stolpen 60 cm, men jag har bytt ut den till en som är 80cm. Såhär ser den ut när det är hög tid att byta ut den nedersta stolpen.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Oj vilka bra tips, när man gräver ner sig i sökningar efter kattsaker glömmer man lätt hur man kan använda existerande möbler haha. Kommer definitivt att använda mig av den här informationen och bilden du bifogade uppskattas väldigt mycket :)
Köpte en sådan här klöstunna för ca 4,5 år sedan. Den används flitigt av mina två katter men det syns knappt på den. Visst är den dyr, men tidigare fick jag köpa nytt klösträd ungefär en gång om året, eftersom de rev sönder dem på nolltid. Så jag har sparat in rätt mycket pengar på att köpa den här istället för ett vanligt klösträd.
https://www.simbi.nu/sv/articles/2.667.14955/dogman-klostunna-mimmi-xl-gra
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Att den hållit i 4,5 år för den summan ser jag som en riktigt bra investering, tack för tipset!
Häftmassa att sätta under krukväxter, lampor och annat smått man är rädd att de ska knuffa omkull är suveränt.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️
#6: Tänker försöka hålla småsaker till ett minimum men suveränt för de få saker jag vill ha framme ;)
Sladdsamlare för att skydda katten från att bita i sladdar och kablar,
https://www.ikea.com/se/sv/p/rabalder-kabelsamlare-vit-20281419/
#8: Inte bara bra för att hålla katterna från sladdarna utan skapar ju mycket mer ordning hemma såklart, toppen!
Bor i en 2a på 56 kvm med 3 katter. Jag har tre klösträd, det minsta är ca 120 cm högt (behövs ej skruvas in i vägg), ett på ca 160 cm (behövs ej skruvas in i vägg) och ett stort på nästan 220 cm (2 skruvar in i väggen behövs för att hållas stadigt). Har även 2 hyllor i sovrummet och en hylla vid våra datorer då de gärna hänger där. Sen skruvade jag fast en klösbräda på vår kallax-hylla. Det klöser endast där de får klösa :) Klösmöjligheter har vi vid soffan och sängen, samt saker de kan hoppa upp på så de tränar musklerna lite.
Länk till det högsta klösträdet (deras favorit) https://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klostrad/stora_klostrad_hojd_plus_180_cm/408001
- Redigerat 2021-08-18 21:26 av Pandi00
Underbart! Ja, jag hoppas kunna hålla sängen och soffan intakt så ordentliga klösmöbler måste det ju såklart finnas i närheten ;)