Katter iFokus

Katter

Etikettbeteende
Läst 266 ggr
Kattagatt
1

Katten rör/ drar i persiennerna

Hej! Min katt som jag adopterade för ca 2 månader sedan, får mycket energi på morgon och kvällar. och då får hon för sig att röra/ dra i persiennerna. och då är min fråga hur man ska få henne att sluta. Är det typ att säga ner och typ ta henne i nackskinnet (om jag får tag i henne) eller ska man bara strunta i det?

Tacksam för förslag

Uppkatten
4

Nackskinnet ska man låta bli. Har du persienner utanpå fönstret, eller menar du att hon håller på med snörena? Snörena är farliga, där kan de trassla in sig rejält, så fundera på om du kan "möblera bort" dem på något sätt. Visst kan du lyfta ner katten 10000 ggr, men katter behöver få vara i fönstren och spana, och oavsett vad du gör så kommer katten ändå att dras till fönster.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
4

Vi tog bort våra persienner och gardiner när vi hade en katt som klättrade överallt. Jag gav upp😊

/Maria

OberonsMatte
6

Du kommer aldrig kunna "uppfostra" bort beteenden som ogillas. Är beteendet farligt måste man ta bort möjligheten att göra det som är farligt (ta bort persienner eller persiennsnören).

Är beteendet bara störande, t.ex. att det låter på ett störande sätt, så finns även möjlighet att ignorera beteendet. Uppmärksammar man det störande ljudet lär man katten att den får uppmärksamhet när den orsakar det störande ljudet, dvs. att det händer något. Då uppmuntrar man beteendet. (om uppmärksamheten är positiv eller negativ spelar ingen roll i de situationerna).

Man ska aldrig ta en katt i nackskinnet annat än i rena nödsituationer när det inte går att ta i katten på annat sätt.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-08-18 07:13 av OberonsMatte
Sindri
3

Om det är snörena det handlar om så skaffa en sån snurra som man fäster snörena i och skruva fast den ovanför fönstret. Snurra runt snöret i den istället för på sidan så når inte katten snöret. Du kan också använda bred målartejp och säkra det med.
Har du utanpåliggande persienner så får du nog ersätta dem med en rullgardin, det finns såna utan snören nuförtiden.