Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratbeteendeen-kattunges-uppväxtleksaker
Läst 489 ggr
[DjurT]
0

Katt vill inte leka

Hej!
Jag har en katt på ca 5 år som heter Sixten. Sixten kom till oss då han inte hade det bra hos sina förra ägare. Han är hur snäll och tam som helst och vi har haft honom i ca 2 år nu.
Men han vill inte leka. Jag har gjort kattleksaker till honom och köpt och han har fått kartonger, ja han har fått ungefär. Men ingenting duger, det verkar bara som han blir sur.
Fast han gillar att kela och mysa men inte att leka.
Är vissa katter så eller är det för att han inte gillar mig?

Uppkatten
0

Alla katter gillar inte att leka. Lek är ofta istället för jakt. Går han ute o jagar? Eller har han varit utekatt tidigare?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
0

Graden av lekfullhet är individuell och kan bero på många faktorer, även medfödda sådana. Är han den enda katten ni har? Ibland kan katters lekfullhet hämmas av andra katters närvaro.

Hittar man rätt lek och rätt leksak så brukar det dock gå att få alla glada, trygga och friska katter att leka lite. När det gäller katter som är mindre lekbenägna kan det ta ett tag innan man hittar rätt förutsättningar för att locka just den katten till lek.

Laserpekare som rör sig lagom mycket, snören som dras lite retsamt precis framför katten eller en viss sorts fjädervippa, en viss sorts leksaksmöss eller leksaker med mycket kattmynta (t.ex. från Yeowww) kan vara värt att prova. Gärna på olika ställen eftersom även platsen kan påverka kattens benägenhet att leka.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
0

Vår katt Lakritz leker väldigt sällan och han är svår att få i gång. Jag har testat det mesta.

/Maria

@NN@
0

Haft samma dilemma med min katt, han har aldrig gillat de vanliga kattleksaker som inte lever, de går han inte på, han älskar att jaga så ett vanligt snöre som försvinner runt hörnet är populärt.