vår katt hatar den nya katten
Hej!
Vi har en okastrerad (ska snart kastreras) honkatt på ett år som vi har skaffat en vän till. Han är en stor, kastrerad hankatt och är 11 månader gammal. Vi började med att låta den nya katten utforska huset tills han kände sig bekväm och även bytte dofter mellan dem med t.ex. leksaker och filtar osv. och det gick ganska bra. min katt har väldigt mycket energi och nosade väldigt länge på grejerna medan den nya katten brydde sig inte så mycket. De fick även vara i rummet den andra var i och de var helt okej med det med. Men sen nu när jag ville låta de se varande blev de arga och började fräsa på varandra. Jag har inget galler eller en glasdörr att sätta mellan de så jag testade att få de att se varandra på långt håll, men de stirrade på varandra länge. När någon kom lite närmare börjar båda fräsa. Min katt kan inte sitta still och vill alltid gå till honom för att bråka. Vad gör jag fel? Finns det hopp att de två kan bli vänner eller borde jag ge upp? Ska jag kastrera min katt först och börja allt från början så att det blir lugnare?
Fräser dom bara eller är det fullt bråk?
Hur länge har du haft dom tillsammans?
#1: De har hittills bara fräst på varandra då jag tar bort de ifrån varandra när de gör det. De har varit tillsammans i fyra dagar. Jag vet att det inte är så mycket
#2: våra katter fräste också bara på varandra men blev vänner inom några dagar. sålänge det inte är fullt bråk så är det ingen fara alls.
De måste få fräsa lite på varandra. Vår lokala katthem sa att de i princip bara sätter ihop katterna och har koll så det inte blir ett riktigt bråk, fräser de bara och kanske slår varandra lite med tassarna så är det absolut ingen fara sa dem 😊
#3: Tack så mycket. Det blir bara bättre och bättre mellan dem. Idag lyckades de sitta mittemot varandra när de var lite trött och sov några sekunder till och med. En fråga bara, när borde jag separera de? Jag brukar separera de när båda fräser några gånger och jag känner att de vill hoppa på varandra. Borde jag bara separera de om det blir ett riktigt bråk?
#4: ja separera bara när det blir ett riktigt bråk. Iallafall det jag fått lära mig. De måste få bestämma dominans osv 😊 sen känner dem nog också av att du är lite orolig, och då gör dem troligen också det till en lite större grej.
Så se om du enbart kan ha lite koll och låta dem försöka lösa det själva är mitt tips 😊
#5: Tack för tipsen :). Första dagen de spenderade tillsammans var jobbig. De slogs med tassarna och sprang efter varandra hela tiden, men dagen efter tröttnade de på det och tog det lugnt när de var tillsammans. Nu är sover de tillsamman och leker då och då. De är nu vänner :D
#6: Grattis! 😊