Katter iFokus

Katter

Etikettkattstatus
Läst 306 ggr
[e.larsson89]
0

Könsbestämning kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag skulle behöva hjälp att tyda könet på denna kattunge, någon som vet om detta är en hona eller hane?!

[[eskils_]]
3

Brukar inte veterinärerna könsbestämma kattungarna när de får sina första vaccinationer?

[e.larsson89]
0

#1: ”hon” som uppfödaren sa att det var, är inte vaccinerad ännu tyvärr…

[[eskils_]]
7

#2: Man brukar väl ge första vaccinationen vid 8-9 veckors ålder, och kattungar får inte skiljas från sin mamma före 12 veckors ålder.

Får det inte att gå ihop. En 12 veckors kattunge ska väl normalt vara grundvaccinerad.

"Hon" blev väl i alla fall veterinärbesiktad före köpet?

(Är tyvärr ingen expert på könsbestämning av kattungar, men skulle gissa på en hona.)

• Redigerat 2021-05-24 21:56 av [[eskils_]]
OberonsMatte
1

#2 Du har väl inte köpt kattunge av en huskattuppfödare?

Sajtvärd Katter iFokus

[e.larsson89]
0

#4: jag uppskattar omtanken för allas katters liv och värde! Jag har köpt en kattunge av en familj som av olika omständigheter inte kunde ha kvar henne längre, kissen stod inför ett sorgligt livsöde och då valde jag att ta emot, hon var över 12 veckor när hon kom till oss och vi har ett inbokat veterinärbesök för att id-märka och vaccinera henne. Hon kommer även att kastreras vid 6 månaders ålder, precis som veterinären vi talat med rekommenderar.

[e.larsson89]
1

#5: hon är självklart försäkrad! Jag har själv tidigare haft både raskatter och huskatter men tycker inte att den diskussionen hör hemma här och jag förstår också att det finns olika åsikter och preferenser i just den frågan. Antalet hemlösa katter i Sverige är förskräckligt hög och kastrering och ID-märkning behövs för att höja katters värde och status i samhället. Nu gällde min fråga kön på katten och annan diskussion för jag gärna i annat forum.

OberonsMatte
4

#5 Var det uppfödaren själv som hotade med att avliva kattungen? Var det i så fall den uppfödarens sista kull eller kommer det födas fler där?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
5

#6 Att uppmärksamma 150.000 hemlösa katter och skillnaden mellan oansvarig/ ansvarsfull avel hör hemma i alla kattforum.

Det är bara helt vanliga kattägare och kattköpare som kan höja katters status och minska tillströmningen av nya hemlösa katter. För förändring krävs mer än omsorg om den kattunge man själv tar emot gratis eller köper, för vad händer med avelskatterna, kullsyskon och alla ännu ofödda kullar?

Så länge det finns villiga köpare så fortsätter det…och alla kullsyskon och ännu ofödda kullar kommer definitivt inte hamna hos ansvarsfulla kattägare.

Sajtvärd Katter iFokus