Kattlucka i fönster
Hejsan! Jag och mina kissar flyttar snart till en ny lägenhet med stor trädgård. Tanken är då att bygga en utegård till dom utanför sovrumsfönstret och använda fönstret som in och utgång. Ska göra en ”ramp” ner och tänker att fönstret kan stå öppet sommartid när vi är hemma. Men det hade varit väldigt smidigt med en kattlucka så katterna får gå in och ut som dom vill. Finns det någon här med erfarenhet av kattlucka i fönster? Det är gamla fönster med dubbla glas men väldigt tunna sådana och det är en hyreslägenhet inom familjen så jag har ännu inte fått ett godkännande. Andra tips mottages gärna!
Trevlig helg 🥰
Har sett lösningar där man haft kattlucka någon annanstans men sedan byggt som en lång "gång" åt katterna att springa genom bort till kattrastgården.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
En glasmästare kan säkert fixa ett nytt fönster med lucka av något slag men det verkar ju ganska osmidigt och lurigt och behöver återställas när du flyttar. En dyrbar historia också😉
/Maria
#1: Blir tyvärr för omständigt och kräver att vi gör en kattlucka i ytterdörren vilket vi inte får..
#2: Ja det hade ju varit toppen 😁 får kika om det finns en glasmästare i stan!
#3. Kan ni inte byta ytterdörr och skaffa en med kattlucka i?
Spara den gamla ytterdörren på vinden eller i källaren och om ni flyttar, så är det bara att byta dörrarna.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3 En del har ett fönster på övervåningen öppet och en trappa/gång ner i kattrastgården därifrån. Men viktigt att förebygga såväl inbrottsrisk som fallskador i så fall.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det finns kattdörrar för glasfönster /-dörrar. Frågan är väl om det går att återställa de gamla glasen. Annars får man kanske plocka ur de gamla glasen och ersätta med nya med kattlucka så att man kan sätta tillbaka de gamla glasen och kitta om när ni flyttar ut så man inte har en ny och en gammal ruta när man tagit bort kattluckan.
Lägenheten ligger på bottenplan med möjlighet för rastgård på ena sidan en bra bit bort ifrån ytterdörren. Så en kattlucka i ytterdörren eller att bygga en gång från ytterdörren till rastgården är inte optimalt av flera anledningar. Så den enda lösningen jag ser är att skaffa kattlucka i fönstret alternativt att öppna fönstret när vi är hemma. Tråkigt dock att det då inte finns någon möjlighet för dom att gå ut när dom vill.. Tack alla för era tips! Har kontaktat en glasmästare i stan för att se vilka möjligheter som finns med att köpa ett nytt fönster med hål för kattlucka 😊
Är det inte bättre att låta katterna gå ut när ni är hemma så att ni har uppsikt så att säga.
Vi har en inhägnad trädgård men aldrig att jag hade låtit mina katter vara ute där när vi inte varit hemma. Det är jag alldeles för nojig för😉
/Maria
#9: Så skulle jag också göra.
#9: Ja det har du kanske rätt i, tack för din omtanke ☺️ Ser så fram emot när allt detta är klart och dom ska få ta sina första steg ut!