Katter iFokus

Katter

Etikettbeteende
Läst 272 ggr
AlvaU
0

Katt som strätter på oss

Hej!
Jag har en kastrerad hankatt på 8,5 år. Han strätter mycket utomhus - på våra bilar, buskar, husväggar osv (och även om det kanske inte är så trevligt att han kissar på utemöblerna eller bilarna, så känns det ändå rätt normalt), dock har det även hänt att han strätt på min sambo en gång när han stod på alla fyra i potatislandet och rensade ogräs, och en gång på mitt ben när jag var utomhus.

Han strätter även inomhus på lådor och påsar, ibland på gardinerna… Men idag strätte han på mig medan jag letade efter saker under ett skåp. Det kom på min tröja och i mitt hår, och där kände jag lite att gränsen var nådd.

Vi har varit hos veterinär hos honom en gång för urinvägsinfektion, men det upptäckte vi för att han satte sig på huk och kissade. Alla andra gånger står han upp och sprayar (och det blir en annan doft av strätt, inte bara urin, tycker jag)

I perioder har vi haft Feliway hemma, både i uttag och spray, men jag tycker inte att strättandet blir mer sällan ändå.

Ibland är han inte hemma på 2-3 dagar, sedan kommer han hem och äter, och går igen. Andra gånger är han hemma flera dagar i rad och går bara ut för att gå på toaletten.

Sedan han bott hos oss har vi visserligen skaffat fler katter, och strättet har varit mer omfattande just då, men sedan trappats ner och "bara" blivit ibland - så som han gjorde även innan de andra katterna flyttade in. (han strätte alltså långt innan de andra flyttade hit, och den gången på min sambo var också innan de andra kom)

Kanske han inte trivs hemma hos oss? Med tanke på att han mest ser oss som matslavar och huset periodvis som sovplats, och då och då som sin toalett. Är det normalt att de strätter på sina människor? Människorna i fråga tycker inte det känns så jättemysigt i alla fall.

Tacksam för svar!

Maria
1

Nu kanske jag är okunnig men är han verkligen kastrerad?

/Maria

Uppkatten
0

Har läst att ungefär 10% av de kastrerade hankatterna fortsätter att spreja/urinmarkera inomhus i någon utsträckning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
1

Oj det hade jag ingen aning om. Jag har bara haft hanar men aldrig varit med om det.
Alltid lär man sig något nytt😉

/Maria