Katter iFokus

Katter

Läst 197 ggr
angelitoo
0

Katt biter på fötterna

Hej. Jag har en honkatt, som är snart 8 månader. Hon är kastrerad. De senaste veckorna har hon börjat att väcka mig genom att äta på mina fötter. Först tar hon tag i dem och tuggar, sen slickar hon. Ibland gör hon så om jag bara vilar i soffan, men oftast som väckning på morgonen. Någon som vet varför?

Sandra12345
2

Understimulerad förmodligen

angelitoo
0

#1: Vad kan man göra så hon stimuleras under natten? Vi leker med henne flera timmar om dagarna när hon inte sover

Uppkatten
3

En kattkompis står ofta högst upp på önskelistan hos katter i den här åldern.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

angelitoo
0

#3: Då kanske det är dags att börja leta efter en sådan

Kattpatrullen
1

Jag tror att de flesta katter mår väldigt bra av en kattkompis, så om ni vill ha en katt till och har de resurser som behövs för det (tid, pengar, utrymme o.s.v.) så tror jag att det är en kanonidé.

Jag vill dock också flagga för att en kattkompis inte alltid är en universallösning för katter som visar tendenser till att vara understimulerade eller har beteendeproblem (vilket jag inte heller tror att #3 menar).

Jag har 3 katter hemma (ca 3 och 4 år). En av dem är betydligt mer uppmärksamhetssökande och är oftast inte intresserad av sina "syskon" utan vill ha vår uppmärksamhet.

Han hittades utan mamma, fick växa upp med sina kullsyskon men har ändå ett beteende som tyder på att han inte fick lära sig "gränser" på ett tillräckligt bra/tydligt sätt. Han bits också nästan varje morgon. Han vill ha frukost men också uppmärksamhet och sällskap. Han behöver väldigt mkt uppmärksamhet från oss trots att han har två kattkompisar.

Katter utvecklas såklart när de växer och blir äldre vilket kan trigga olika beteenden och sedan har de såklart olika personligheter också.

Hoppas att ni har tid och lust med en kompis och hoppas också att det gör att du får ha dina fötter ifred!