Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsa
Läst 346 ggr
Nephi
0

Vilken försäkring?

Mamma har börjat prata om att ev byta försäkring på hennes katter.
Hon har just nu Agria, två huskatter men hon tycker det blivit för dyrt. (ca150kr per katt/månad)

Vilka försäkrings bolag har ni bra erfarenheter av? Helst billigare än Agria, eller är det värt att behålla Agria?

Katterna har aldrig besökt vet av annan anledning än kastration och vaccin.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

MonicaLagerquist
1

Jag har IF och jag är nöjd.Vi har alla våra försäkringar i IF och får bra med rabatter.
Så ett tips är att din mamma kollar om hennes andra försäkringar även tar katterna.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
1

Vad jag tycker är viktigt är också att man berättar för sitt försäkringsbolag om varför man byter/överväger att byta.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

150 kr/månad kostar de flesta försäkringar
Dock gillar jag inte agria öht

IF är bra
Tyvärr har FOLKSAM inte för forl, annars är de med toppen

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nephi
0

#3: Vad är det du inte gillar med Agria?

Fridaaaa
0

#4 Dålig kundservice, dyra, krånglar ofta hos både som försäkrat hos dem samt hos många veterinärer (många klinikers egna ord ang hos veterinärer).

Nephi
1

#5: Okej!
Har aldrig haft problem med dem nämligen :)
Har funkat utmärkt med hunden och ponnyn när dem behövt åka in.

Uppkatten
1

Jag har väldigt goda erfarenheter av Agria! Aldrig krångel med någonting. Har haft dem till alla katter i alla tider.

Men jag tycker att försäkringarna blivit dyra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

#6 & #7 Ja det betyder ju inte att det krånglar för alla. Men de krånglar för många, och allt fler har bytt. Och många kliniker gillar inte agria.

Uppkatten
5

#8 Vad menar du med "många kliniker"? Hur många pratar vi om? Vilken insyn har du i vad man anser på olika veterinärkliniker?

Hur många enskilda ärenden känner du till där de krånglat? Är det mer eller mindre än för andra försäkringsbolag menar du (i förhållande till antalet kunder)?

• Redigerat 2021-03-24 12:56 av Uppkatten
Teddysmatte
0

Vi har Folksam (bas, med den lägre självrisken) för ca 83 kr i månaden (får lite samlingsrabatt för att vi har hemförsäkringen där också, vart har hon sina andra försäkringar? Kanske de erbjuder samlingsrabatt också?).

Har bara bra erfarenheter, tyvärr har vi haft flera sjukdomsproblem med katterna men Folksam har alltid ställt upp utan problem. Brukar ta direktreglering (=att veterinären kontaktar dem själva så att jag slipper tänka på det) så har inte pratat så mycket med dem personligen, men när jag gjort det nån gång så har de varit trevliga.

Dock kommer vi nog byta nästa gång ändå, för att ha en starkare försäkring som t.ex. även täcker tänderna. Men då kanske det blir dyrare med, jag vet inte. Men så är vi ju inte ute efter att få billig månadkostnad heller, utan att få en starkare försäkring, så det bestämmer man ju själv vad som är viktigt för en. :)

[[eskils_]]
1

Har också bra erfarenheter av Agria, sedan ett trettiotal år.

Fridaaaa
0

#9 Finns inte statestik på antal kliniker. Men vet de som jobbar på kliniker som pratat med andra kliniker i sin tur osv. Och många upplever samma kring agria. Likaså många privatpersoner jag pratat med och även läst på nätet. Många byter från agria eller vill göra men kan inte pga restriktioner.

#10 Är synd att folksam inte täcker forl, annars är de bra.

Pia-69
0

Jag har också Agria, visst är de dyra men jag har aldrig haft problem med att nyttja försäkringen när jag behövt, håller kvar vid dom då de täcker Forl.
ca 80% av alla katter får Forl så det är viktigt att man har råd att behandla det då det är en mkt. smärtsam tandsjukdom och dyrt att behandla.

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

MonicaLagerquist
1

Jag har många vänner som har haft problem med Agria.De får nej och sen måste de överklaga för att få ut ersättning.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

#13 Finns bättre bolag som täcker forl med. tex if

Uppkatten
7

#12 "Många" är ett vanskligt begrepp. Pratar vi om 2-3 kliniker? 20-30 kliniker? 200-300 kliniker. Av hur många?

När det gäller privatpersoner vet man sällan fullt ut vad som ligger bakom ett ev. missnöje. På sociala medier riskerar någons missnöje att "smitta av sig", och så blir det som med viskleken ungefär.

Jag tycker man ska vara försiktig med att generalisera, de skulle knappast överleva om de vore så omöjliga och krångliga att ha att göra med som du beskriver. Förmodligen fungerar det utmärkt i flertalet fall, och mindre bra ibland. Som med andra försäkringsbolag.

Det viktiga är att vi uppmanar de som funderar kring försäkringar här på Katter i Fokus att läsa på ordentligt, så de vet vad de tecknar för försäkring.

Då minskar också risken för missnöje och ev. konflikter med försäkringsbolaget framöver.

Men att sprida ut ett allmänt dåligt rykte är tveksamt. Kanske är det just det försäkringsbolaget som HADE kunnat hjälpa någons katt framöver.

Fridaaaa
0

#16 2-3 kliniker är verkligen inte många men ok.

Jag kan som sagt omöjligt säga en siffra, det skrev jag tydligt till dig. Men det är många i alla fall som upplever samma sak.

nja det är inte så i detta fallet. Och många byter från agria pga deras strul och dyra priser.

Jag personligen har hellre oförsäkrat än försäkrar hos agria om jag ska vara ärlig

Det är inte att "sprida ut ett allmänt dåligt rykte" genom att skriva hur det varit för många men OK.

Finns många bolag som är bättre än agria. Agria är inte universalbolag, finns inget enbart agria täcker bland sjukdomar och sånt.

Uppkatten
5

#17 Men ibland kanske det är de som skulle ha varit generösa när andra inte är det…

Oavsett din personliga inställning. Världen är sällan svart-vit.

• Redigerat 2021-03-24 17:37 av Uppkatten
19Mikaela93
0

Efter många år som trogen Agria kund bytte jag till Sveland och halverade kostnaderna, har hört bra om dom. Bytte enbart för att få ner kostnaden för i övrigt har jag varit väldigt nöjd med Agria, aldrig varit något krångel.

Uppkatten
2

#19 Du får berätta framöver hur det fungerar med Sveland och om du blir nöjd med dem. Ja, om du behöver anlita veterinär vill säga 😊.

19Mikaela93
1

Det kan jag göra men har sällan behövt gå till veterinären med dom nuvarande förutom vid vaccinationer, Agria fick jag använda mig flitigt av när det gällde en omplacering som jag köpte

Kattpatrullen
3

Här finns en länk med just statistik över kundnöjdhet avseende djurförsäkringar för den intresserade. Detta är ur kundens perspektiv och inte klinikernas.

https://www.kvalitetsindex.se/branschundersokningar/forsakring/#rapport-ski-djur-frskring-2020

Agria har något lägre kundnöjdhet än t.ex. IF men ligger högt över det riktmärke som används för att avgöra när ett bolag generellt har svårt att behålla kunder. Värt att notera är också att jämfört med försäkringsbranschen i stort är kundnöjdheten med djurförsäkringar generellt hög.

Svenskarnas intresse för att skaffa hund eller katt har ökat under pågående pandemi. Försäkringsbranschen noterar också en påtaglig ökning av antalet sålda hund- och kattförsäkringar. Därför har höstens SKI Försäkring kompletterats med två nya segment – försäkring för hund och katt.
Kattpatrullen
2

Folksam har för övrigt ett högre betyg än IF och över 78 vilket är ovanligt och ett tecken på mycket lojala kunder.

Uppkatten
2

#22 Intressant! Jättebra att du hittade det här.

Undersökningen verkar bygga på 1701 intervjuer fördelat över de olika försäkringsbolagen. Man mäter image, förväntningar, produktkvalitet, service och prisvärdhet. Och om jag fattar det rätt så är det generellt så att en skillnad på två index-enheter är statistiskt säkerställd.

Skillnaderna är emellertid rätt små, så frågan är om den enskilda kunden märker så mycket skillnader mellan försäkringsbolagen i vardagen, eller om det är först på gruppnivå som den här skillnaden blir synlig.

Bra med den här typen av jämförelser för jag gissar att de i slutänden kan gagna oss djurägare. Hade varit intressant att kunna läsa mer om urvalet, metoden mm.

• Redigerat 2021-03-25 08:26 av Uppkatten
Fridaaaa
0

#23 Ja folksam är toppen!
Har de på min ena katt, är synd att de inte täcker forl

Teddysmatte
0

#25 vet du (eller någon annan?) mer om vilka som täcker forl eller andra tandproblem? Och finns det något bolag som täcker det direkt, eller är det alltid att man måste haft katten försäkrad ett år först?

19Mikaela93
1

Sveland täcker FORL och även Agria med tandtilllägget

Teddysmatte
0

#27: 👌