Katter iFokus

Katter

Läst 1213 ggr
Viserionsgerbiler
0

Min katts beteende

Hej!
Jag har lite "problem" med min ena honkatt. Hon är 50% Maine Coon och 50% huskatt, om det är till hjälp.

Vi köpte henne för några månader sedan då vår andra kattunge behövde en kompis, i början kändes allting bra med henne och dem kom överens efter några dagar.

Efter att hon varit här en tid så började vi märka av att vår nya katt chasar bort den andra från både mat och vattenskål, även fast dem har vars en och i vars en ände av rummet. Hon börjar även bli elak mot vår första katt, låter inte henne leka eller ha något för sig själv heller.

De har alltid haft fri tillgång till mat, fram tills för ett tag sedan då vi märker att vår "problem" katt börjar gå upp rätt duktigt i vikt. Hon har alltid vräkt i sig maten som om att hon håller på att svälta ihjäl, hon tuggar inte ens maten utan hon tar ett stort lass i munnen och sväljer vilket gör att hon kräks. Sedan äter hon upp sin egna spya, och så går det i cirklar…
Så vi prövade under en period att blötlägga maten för att tagga ner hennes hetsätande. Funkade inte. Sedan skaffade vi nyligen en sån där "Slow Feed Bowl". Nu tar det henne längre tid att äta men hon tuggar knappt och är så desperat efter maten att det nästan är jobbigt att kolla på.

Pga hennes viktökning tvingades vi att börja ge dem morgon och kväll, vilket vi har märkt att det inte fungerar riktigt för vår första katt då hon har behovet av fri tillgång fortfarande. Vill inte behöva låsa in dem i vars ett rum hela dagarna ju 😕

Vi blir ibland också lite smått galna, då hon varje dag vid dussintals tillfällen kan gå och ställa sig och krafsa på kattlådan utan att ens gå på den. Hon kan stå så i allt från 10 sekunder till 20 minuter.
Sedan täcker hon inte över sitt kiss/bajs heller vilket jag läst är vanligt hos dominanta katter. Vi har 3 kattlådor och de är rätt stora allihopa.

Utöver detta hoppar hon frenetiskt och krafsar på vår sovrumsdörr hela tiden, hon har aldrig fått vara där inne och dörren är alltid stängd. Jag har läst mig till att katter inte gillar stängda dörrar för dem vill ha tillgång till sitt revir, och att man bör ignorera katten. Vi har prövat med aluminiumfolie men det river hon bara ner. Hon kan hålla på till och från en hel natt så vi har problem att sova.

Hon har aldrig varit en kelig katt, men hon får sina ryck emellanåt. Hon är riktigt skiftande i sin personlighet där.
Ibland står man och lagar mat och så bara hoppar hon på en och biter samt klöser en på benen/knäna.

Förlåt att jag kommer här och gnäller, men jag vet inte riktigt vad vi ska göra längre.

Har ni några tips och råd?

Kan det vara så att hon inte trivs inomhus? (Har ej möjlighet till utevistelse). Eller hon kanske inte vill ha en kompis själv?

Börjar kännas lite jobbigt för vår första katt också då hon är så desperat att undslippa henne ibland, man ser paniken i hennes ögon ibland också när hon vill upp i ens famn när den andra kommer springandes..😥

Mitt samvete säger att jag inte bör ge upp på henne för jag älskar henne ändå. Men skulle behövt höra andras åsikter, tips och idéer.

Uppkatten
1

Är katten kastrerad?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Viserionsgerbiler
0

#1: Ja, båda två. Hennes viktökning började dock redan innan kastreringen, vår första katt går fortfarande på kattungefoder då hon har lite vinglig vikt (minsta i kullen så alltid varit tunn). Hon som hetsäter får foder för kastrerade katter

Viserionsgerbiler
0

#1: Glömde tillägga, det jag beskrivit i texten var också likadant innan kastrering. Vi trodde det var hormonerna som spelade in men det är fortfarande likadant. Därav att jag inte riktigt vet hur vi ska göra längre.

Uppkatten
0

Hur gamla är katterna?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Viserionsgerbiler
0

#4: Vår första katt är 10 månader gammal, den andra är lite mer än 7 månader gammal.

Uppkatten
4

Då börjar jag med att besvara matfrågan. Att servera mat bara morgon- och kväll är för lite, särskilt som du har en katt som verkar behöva äta oftare, och en katt som är väldigt stressad kring maten.

En katt som är stressad kring maten blir ännu mer stressad om den serveras mat sällan, och då ökar också risken för hetsätning och övervikt. Min erfarenhet säger mig att du bör servera katterna mat minst 4 ggr per dag.

Är det ett torrfoder för kastrerade katter du serverar? I så fall skulle jag - långsamt - fasa över katten på vanlig blötmat (typ Mjau eller Bozita). Blötmat ger en bättre mättnadskänsla, vilket minskar kattens mat-stress.

Har man katter som är stressade kring maten så kan det också vara bra att ha fler matskålar än katter, för att minska risken för att en katt jagar bort den andra.

Torrfoder bör inte blötas upp - det finns risk att det börjar växa en massa otrevligheter i det.

En sju månader gammal katt växer fortfarande, och bör normalt sett ha fri tillgång till mat. De kan bli lite rultiga periodvis, vilket går över när det växt en bit till. Dock ska de förstås inte bli feta.

Uppkatten
0

Sedan undrar jag lite om katt nummer 2s bakgrund. Hur gammal var kisse när h*n skildes från mammakatt…?

Viserionsgerbiler
0

#6:
Hon var dessvärre lika stressad när hon hade fri tillgång, och blev riktigt tjock. Vi hade stora skålar från Ikea som vi fyllde, 8 deciliter blev det ungefär och det åt hon själv upp på knappt 1,5 dygn samtidigt som hon åt av den andra kattens mat också 😕 de får en hel del blötfoder också varje dag, ibland nedblandat i torrfodret men oftast vid sidan om. Vill ge henne fri tillgång för vi vet hur viktigt det är, men då blir det mycket kräkningar och vi får ju andra problem med den biten också, bland annat hennes kraftiga Viktuppgång.

Därav att vi trappade ner lite långsamt efter att jag hade pratat med veterinär såklart. Har dessvärre inte möjlighet att ge 4 gånger om dagen mer än på helgen. Så blir lite knepigt oavsett hur vi gör..

Det blev aldrig något över av den blötlagda maten, hon åt upp det på några minuter också och vi är alltid noga med hygienen.

Enligt uppfödaren var hon 13v när vi hämtade henne, hon var rätt stor då också och verkade inte yngre än så 🤔 men tanken har slagit mig ibland ja.

Uppkatten
1

Att servera 4 mål istället för två är ofta inte så svårt som det låter.

Här hemma ger jag första målet mat precis när jag har vaknat.

Andra målet mat ger jag ett par timmar senare innan jag går till jobbet (få av oss går direkt från sängen till jobbet).

Tredje målet serverar jag omedelbart när jag kommer hem.

Och fjärde målet mat serverar jag det sista jag gör innan jag går och lägger mig.

Är jag hemma och har möjlighet så delar jag upp maten på ännu fler mål.

Viserionsgerbiler
0

Här går vi upp kl 4, sticker hemifrån kl 5 och är oftast inte hemma förrän 17:30. Så vi kan ju hinna med 3 mål iallafall men vi måste lägga oss senast 21.
Får fundera lite kring hur vi ska göra.

Uppkatten
2

Servera första målet 04:00.
Andra målet 05:00.
Tredje målet 17:30.
Fjärde målet 21:00.

Eftersom det rör sig om ungkatter föreslår jag därtill att ni införskaffar matskålar som styrs med timer så att katterna kan serveras mat även under dagen. Det är på tok för långt emellan om katten får mat före 5 på morgonen och sedan först klockan 17:30, särskilt när det gäller så unga katter. Jag tänker på något åt det här hållet https://www.kattkompaniet.nu/sv/articles/2.32.6093/tx2-foderautomat-batteri-2-mal-x-300-ml

Och sedan att katt nr 2 (den hungriga) får massor av aktivering, för det låter som att hon behöver det.

Foderautomat med timer som säkerställer automatisk öppning vid inställd tid. För två måltid på 300 ml. Kan även användas för våtmat. Inkluderar 2st ispaket för att hålla maten fräsch, som placera under matskål. - plast - timerstyrd öppning - för två...
91Marran
1

Mvh
Mig

Mental och fysisk sysselsättning, ger långsammare foderupptag och en sund matsmältning, utmanar samtidigt din katts tankeförmåga. Fri frakt över 599 kronor
Viserionsgerbiler
0

#11: Ja vi har funderat på en sådan. Alternativt en sån här https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484

Tror det får bli sålänge att vi ger fri tillgång. Sålänge vikten inte ökar drastiskt igen. Hon krängde precis 2 deciliter mat på 5 minuter, så får se hur det går helt enkelt 😅

Hon har och får massvis med aktivitering, så det är inte direkt någon brist.

SureFeed Mikrochip foderautomat är en perfekt lösning för hushåll med flera katter eller hundar för att kontrollera djurens näringsintag. Fri frakt över 599 kr.
Pia-69
1

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Trixies foderautomat TX6 tar över uppgiften att mata katt eller hund djur tre gånger dagligen med upp till 240 ml per måltid. Fri frakt över 599 kr.
Uppkatten
1

#13 Jag vill bara förtydliga att fri tillgång inte innebär att katten ska få hetsäta och slänga i sig decilitervis med torrfoder på nolltid, för att sedan kräkas upp det, för det tror jag inte är bra för katten.

Jag tänker att det är bättre att ni serverar katterna småportioner fördelat över dagen, men att det sammantaget blir någon slags "fri tillgång".

Fördelen med en foderautomat med timer är ju att katten INTE kan äta upp allt på morgonen, kräkas och sedan vara utan mat tills ni kommer hem. Och att ni INTE behöver lägga flera deciliter torrfoder i den.

Jag menar att ni måste ge er katt stöd i ett mer sunt ätbeteende, som gagnar katten.

Ett förslag (om du vill servera både blöt- och torrfoder) skulle kunna vara:

Första målet 04:00. Blötmat.
Andra målet 05:00. Blötmat. (inte så mycket att den står o blir gammal).
Tredje målet, foderautomat. 12:00 Torrfoder
Tredje målet 17:30. Blötmat.
Fjärde målet 21:00. Blötmat, samt ställ sedan fram en aktiveringsskål med torrfoder typ den i #12 så att katten har något att jobba med under natten.

Är katterna inte vana vid att äta blötmat så här ofta så får man slussa in det successivt över några veckor så de inte blir dåliga i magarna.

Uppkatten
2

Kan tillägga att vi på katthemmen ofta får in katter som hetsäter, då de är desperata att få i sig mat när det äntligen finns mat (något som många av dem inte är vana vid att det finns).

Där är man ofta väldigt noggranna med att servera flera mål över dagen, just för att katten ska bli försäkrad om att maten inte kommer att ta slut, att det kommer mera mat o s v. På så sätt minskar man stressen hos katten. Stress är i sin tur förknippat med Viktuppgång. Viktuppgång (hos vuxen katt) är i sin tur förknippad med diverse sjukdomar, precis som hos oss människor.

Så det finns all anledning att hjälpa katten till ett bra ätbeteende om den tenderar att hetsäta och kräkas.

Du skriver att din katt bara är 7 månader och att det dessutom är Maine Coon i katten. Vet du med säkerhet att det är Maine Coon i katten, eller är det något som ni tror baserat på kattens utseende (rätt vanligt att det är så, därav min fråga)? Maine Coon är en kattras som växer långsamt, de är s a s färdigvuxna sent och blir ofta relativt stora. I det perspektivet tror jag inte du behöver vara särskilt bekymrad för om hon tidvis skulle bli lite "rultig" i den här åldern. Men fortfarande behöver hon få hjälp till ett sundare ät-beteende.

Viserionsgerbiler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#16: Vi har ju varit lite nojiga över att ge fri tillgång pga att hon fick en rätt kraftig Viktuppgång efter ett tag och det gick uppåt hela tiden. Veterinären jag pratat med är i släkten nämligen, hon tyckte inte det var bra med sån uppåtgående vikt..så fick sagt till mig iallafall att inte ge fri tillgång. Sedan var jag nog dålig på att kolla hur hon tänkte med utfodringen om man inte skulle ge fritt 😅 men jag är tacksam för alla tips och råd, vi har pratat om det och börjar nog med att införskaffa en sådan med timer åt henne. Det jag är mest rädd för är att hon kommer gå på vår andra katts mat, även om hon får egen i andra änden av lägenheten. Vet att hon förmodligen kommer göra det, då hon försöker göra det även när vi är där 😅 så därav tänkte jag att katt nr 1 får en egen sådan med mikrochip. Alternativt någon annan lösning för hon äter väldigt långsamt, hon är noga med att tugga och det är oftast därför hon inte får behålla maten för sig själv. Katt nr 2 hinner äta upp sitt och sedan gå på hennes, eller så chasar hon bort henne ändå.

Hon brukar kräkas och sedan äta upp det med detsamma. Är ju inte så mysigt, men hon vill verkligen ha allt som heter mat. Blötmat får dem dagligen, ibland 2 gånger om dagen. Då brukar vi ge mellan 80-150g.

Vi har misstänkt att hon kanske haft konkurrens om maten som liten, trots att uppfödaren sa att hon och mamman åt i ett separat rum då dem fick annat foder. Känns ju som något blivit lite fel kanske när hon var liten.

Vi fick träffa mamman, hon var onekligen en Maine Coon. Vår tjej har dock inte många tydliga drag tycker vi, hon är normalstor och korthårig. Ungefär som katt nr 1, så tror inte hon blir mycket större än såhär.

Tack för all hjälp åter igen och förlåt om jag låtit/låter lite grinig 😅😊 här är en bild på henne från första dagen hos oss.