Vilken kattras passar mig?
Hej!
Jag letar efter vilken kattras som kan passa mlg bäst. Jag vet att det är stort skillnad mellan individer osv. Jag är mest nyfiken på att höra era insikter och åsikter. :)
Det jag önskar är egentligen :
En intelligent katt
En social katt som vill vara med sin människa
Någon som vill vara med och gärna ligger i knät och sover i sängen
En katt som kanske gillar apport och andra lekar
Ett katt som kan vilja gå i sele
Jag vet att det är mycket begärt. Men som sagt. Jag är bara nyfiken på era tankar.
Vi har en bondkatt hemma. Så det blir ingen ensamkatt.
/Anna

Det låter som en La Perm.
Stolt ägare till tre La permer
Det kan vara en Oriental eller Siames, men då bör man skaffa två av dem, alternativt om man inte väljer en omplacerings katt som föredrar att vara ensam katt.
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Det låter som att du vill ha en lite aktivare och mer intensiv ras, så jag skulle inte rekommendera någon av "mina" raser. Inte Ragdoll, inte Helig Birma och inte Norsk skogkatt (även om Norsk skogkatt är den av raserna som ligger närmast beskrivningen).
Sajtvärd Katter iFokus
Åh vad spännande med era svar! Tack så hemskt mycket! Jag ska kolla upp raserna ni skriver om. Vad tror ni om Burma? Ociat eller abessinier?
#4: De passar också in i det temperamentet du vill ha hos en katt. Berätta gärna vilken ras du bestämmer dig för! 😻😊
#4 Jag har erfarenhet av två Burmor i bekantskapskretsen och de är verkligen helt andra sorters katter än mina raser. Otroligt vackra, charmiga och personliga, gosiga och närhetssökande, men också väldigt aktiva, påhittiga, busiga och (i ärlighetens namn) lite påfrestande ibland (och det håller även den Burma-frälsta ägaren med om). Är man bara medveten om och beredd på det så är Burma en underbar ras.
Sajtvärd Katter iFokus
Den bondkatt/huskatt du redan har, uppfyller inte den dina önskemål i #0?
Av erfarenhet vet jag att huskatter lätt klarar de önskemålen. 💕
En del människor skaffar raskatt för att kunna "imponera" på sina bekanta, som de kan göra med märkeskläder osv bara för att de kostar mer pengar. Hoppas du inte är en av dem.
Katthemmen är fulla med mysiga huskatter som längtar efter ett bra hem.
#7: oh nej!! Det tänkte jag inte ens på. Fy vad hemskt.
Nej. Katten är för mlg och min familj.
De bondkatter som jag har vuxit upp med och även de jag lever med nu är underbara. Men de är inte så sociala. De lever sina egna liv och kommer fram och hälsar ibland. :). Jag älskar dem för deras personligheter med såklart.
#7 Det fina är att det inte finns någon motsättning mellan katthjälpsverksamhet och registrerad avel. Båda arbetar för höjd kattstatus genom obligatoriska omsorger och ansvarstagande.
Vill man stödja registrerad avel så stödjer man ansvarsfull, restriktiv avel, obligatoriska omsorger och obligatoriskt uppfödaransvar, dvs. det som saknas inom den oansvariga avel som leder till att katter hamnar i hemlöshet.
Registrerad avel innebär att det finns förväntade temperament och aktivitetsnivåer inom olika raser, vilket gör det lättare att hitta den typ av katt som mest motsvarar de egna förväntningarna. Rätt katt hos rätt kattägare minskar risken för omplacering.
Att olika godkända och registrerade kattraser har olika utseenden, temperament och aktivitetsnivåer innebär inte att vissa raser anses mer värdefulla än andra p.g.a. det. Inom registrerad avel är det uppfödarens utgifter och omkostnader som påverkar priset. Det är de som tror att utseenden och påstådda "rasinslag" är det som kan ge katter högre status som är helt fel ute.
Sajtvärd Katter iFokus
Kanske dags för ett besök på katthemmet för att se om din kompis väntar där på dig…? 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Devon rex är en trevlig, aktiv och mycket social ras.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️
Återigen tack för alla svar. Jag läser allt med stor behållning. Katthem stöttar jag gärna. Jag har som sagt haft en rad huskatter i mitt liv. Nu är jag sugen på att köpa min första raskatt. Det känns spännande att leta raser och uppfödare. Kostnaden är stor, absolut, men jag tror inte att uppfödarna går så mycket plus på det.
Jag blev lite sugen på laperm! Men rexarna och laperm är kopplade till varandra va? Vad kan skillnaden mellan aby och laperm vara?
#12: Tänker du skillnaden i temperament på rex och abessinier? Utseendet är ju annars den största skillnaden, temperamentet har jag ingen erfarenhet av vad det gäller dessa två raser.
- Redigerat 2021-03-05 06:53 av Pia-69
#13: ja, precis! Utseende kan man ju se på bilder :D
Tycker det låter som en Perser, dom älskar sin familj över allt annat och vill gärna vara med och "hjälpa till" med det mesta i ett hem. Och en Perser ska enligt mig vara väldigt framåt och orädd och drivas av sin nyfikenhet, har ett par stycken som gärna tar en sväng om lös uppe i stugan men även går i sele. Gillar man inte pälsvård kan man regelbundet klippa katten för att förenkla skötseln, hundtrim brukar även klippa katter och man kan även klippa själv. Har haft rasen sen 2009 och är registrerad uppfödare sedan 2017 🙂
Nu läste jag i någon kommentar att Ragdoll inte rekommenderas men det var den första jag tänkte på när jag läste dina önskemål!
Våran "lilla" ragdoll-tjej har fått gå ut sedan vi kastrerade henne men är otroligt social och ska hela tiden vara där matte/husse är. Hon kan sitta fint samt kan leka apport, älskar alla pinnar. Hon är väldigt kelig och älskar att bli kliad och sover helst mellan mina ben i sängen. Sedan är alla katter individer med egna personligheter men vad jag lärt mig är att det är typiskt för Ragdolls att de gillar apport, är lättlärda och sociala… :)
Hej!
Vi har haft två ocicatter. Den första var en omplacering och tjej. Väldens härligaste precis som du beskriver att du önskar. Låg i knät, hämtade bollar när vi kastade, härligt social och var med över allt. Sen köpte vi en hane också Ocicat. Första katten var mormor till honom. Han var också jättehärlig. Ett riktigt energi knippe! Apporterade och var super social. Men han blev med tiden extremt dominant. Vi fick under den här tiden våra barn samt att vår första katt dog så det var inte lätt för honom.
Idag har vi Bosse. Hämtad i jourhem för nio år sedan som tillhörde Trollhättans kattsluss. Underbarare katt kan jag inte tänka mig. Ligger alltid i knät, super social och helt underbar. Huskatt.
Så vad jag vill ha sagt är att det kan skilja sig en del på katter trots att de är av samma ras. Det är min erfarenhet. Oavsett om de är raskatt eller huskatt. Det jag gillade med att köpa via katthem (förutom att man hjälper en katt!) var att jag visste från början om Bosses temperament till en grund och det var jättebra. Jag kommer absolut göra samma nästa gång.
Lycka till med ditt val av katt, så roligt!!
#17: tack för fint svar!
Ja. Jag håller med i allt. Sedan är det lite roligt att leta raskatt eftersom jag inte haft det förut. :)
#18 Det är ju verkligen jätteroligt att få kolla och med tiden hitta den man söker, lycka till!☀️
När det gäller ocicat så är den vad jag förstår också en livlig och intelligent katt som behöver gott om utrymme och att det händer massor där katten kan få vara med.
Vi ser allt oftare bengalkatter (också en livlig och intelligent kattras) på katthemmen, då folk helt enkelt inte orkar med dessa katter hemma. En understimulerad bengal är inte alltid en kul kompis… Ser också att bengaler emellanåt får vara utekatter även i mindre lämpliga områden (och trots att de kostar mycket i inköp), just därför att folk inte orkar med att ha en understimulerad bengal där hemma…
Välj en kattras/huskatt som du har tid och möjlighet att ge ett gott kattliv.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.