Först diarré, nu förstoppad?
Hejsan!
Fick så snabba svar sist så jag chansar på det denna gång med.
Katten var lös i magen i söndags fram tills i igår förmiddag. Han är pigg och äter/dricker som vanligt därför har jag ännu inte kontaktat veterinären ang detta. Han avmaskades även i tisdags pga av andra skäl. Igår kokade jag kyckling och gav utspett i vatten var 3e timme. Idag har han fått samma sak plus lite blötmat utspett i vatten. Både igår och idag har jag gett han en avital flora. Han har inte bajsar alls sen igår förmiddag.. blev han förstoppad av kyckling? Bör jag oroa mig och ringa veterinären det första jag gör imorgon?
- Redigerat 2021-02-19 23:23 av anwa94
Så länge katten äter, dricker, är pigg och som vanligt skulle jag inte se någon anledning att kontakta veterinär. Har katten haft diarré i flera dagar kan det ta ovanligt lång tid innan katten bajsar igen när diarrén upphört.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Tack för svar! Läste en annan tråd här där någon kommenterat att om katten inte bajsat på 48 timmar skulle man börja fundera och kanske oroa sig. Idag lördag förmiddag vid lunch har det just gjort det därför känner jag stressen av att jag kanske borde agera mer. Vi hämtar hem en ny kattunge idag vilket oroar mig mer, vill ju att båda ska må så bra som de bara kan. Behöver jag ge honom något laxerande om det inte ger med sig trotts att han är pigg? Tänker messmör eller lavemang från apoteket.
#2 Hur har det gått? Har han bajsat ännu?
Sajtvärd Katter iFokus
#3: Hej! Ja för ca 1 timme sen. En stor lättnad.
Hur gammal är katten? Vi har märkt att nu fäller katterna så vi har odlat mer på kattgräset. Vi har det året runt men alla äter inte av det så odla helt vanligt gräs vips äter alla av det bättre och även får upp håret i spya än packa det i magen som gör dom tröga. Så tips är ju ge katt gräs eller odla gräs till katten ☺
#5: Han är 8 månader. Har testat med kattgräs men det tycker han inte om men då kanske jag ska testa med vanligt gräs tack för tips! ☺️

#6 Ampellilja gillar mina katter att äta av.
Stolt ägare till tre La permer
#6: Åh tack! Alltid kul med nya tips 😍
Nu har katten diarré igen.. vad är det som händer? Vi har aldrig haft problem med detta innan. Fick hem en andra kattunge i lördags vilket förändrat första kattens beteende. Han verkar lite sur över ankomsten. Kan detta orsaka dålig mage, stress? Han går på största delen blötmat, han har även fått testa på lite mush och en avital flora/dag sen i torsdags.
- Redigerat 2021-02-23 20:11 av anwa94
8 månader gammal. Hur länge har ni haft honom?
Har han ätit mestadels blötmat hela tiden eller har ni bytt foder åt honom?
Vad har katten för bakgrund?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#10: Vi har haft honom sen 12 veckor gammal. Har bytt foder på honom ett par gånger. Senast för ca en månad sedan då han kastrerades och inte fick gå upp mer i vikt , han har mesta dels gått på torrfoder med en liten andel blötmat. Vi har testat flera olika blötmat för att hitta en med bra innehåll som han tycker om. Han är väldigt duktig på att dricka vatten. Sen han blev dålig i magen förra söndagen har han bara fått kokt kyckling, blötmat av samma märke som han brukar äta och lite mush har han fått testa då nya kattunge äter det.
Han var på besök/utredning hos veterinären förra tisdagen då han har andningsbesvär, konstans täppt och även börjat hosta. Blir ansträngd när han leker mycket. Blodprover och röntgenbilder togs som såg fina ut men han ska vidare till Strömsholm för en skiktröntgen för att utreda ev astma/ polyper. Han äter som en häst, dricker bra och leker så mycket han orkar men magen vill inte återgå till normalt och det bekymrar mig så jag tänker att jag får ringa veterinären imorn
- Redigerat 2021-02-23 22:15 av anwa94
Man måste vara väldigt försiktig med foderbyten, inte minst när det gäller kattungar/ungkatter, är min erfarenhet.
Man behöver inte byta till särskilt foder när katten kastrerats. Börjar katten öka för mycket i vikt är det bättre att - mycket långsamt - öka på mängden blötfoder istället.
Är katten dålig i magen så kan man prova att ge enbart kokt torsk + fortiflora (eller motsvarande) i ett par dagar. Det brukar ofta få magen att stoppa upp. Det finns även något som heter carnicur.
En del katter är känsliga för vissa sorters blötmat, så kanske kan du hoppa över blötmaten några dygn och enbart ge skonkost och se om magen lugnar sig.
Fortsätter katten att ha problem med magen så finns det skonkost som man kan köpa hos veterinären, och som brukar stabilisera magen hos många katter. Den kan behöva ätas över en längre tid. Man kan också behöva ta t ex avföringsprover på katten om det inte redan är gjort.
Jag skulle också vara försiktig med att börja servera Mush till katten i det här läget, eftersom det innebär ytterligare ett foderbyte.
Har veterinären kunnat utesluta t ex kattsnuva, och är din nya kattunge ordentligt vaccinerad? Låter lite riskabelt att ta hem en till kattunge när din katt har problem både med mage och andning, tänker jag. Du är inte rädd för ev. smitta?
Varifrån kommer din katt (den som är 8 månader)? Katthem? Uppfödare? Privatperson?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ger du kattgodis förresten?
Det är en vanlig källa till dålig mage, har vi sett på katthemmet. Även mina egna katter brukar bli dåliga i magen av flera sorters kattgodis. Så jag undviker vanligtvis helt att servera kattgodis.
Och ja, stress kan bidra till dålig mage.
Kommer avföringsprover på tal så kan sådana inte tas om katten har blivit avmaskad nyligen. Kolla med din veterinär hur lång tid det måste gå mellan avmaskning och avföringsprover för att resultaten ska bli rättvisande.
#12: Då är mitt misstag att jag låtit honom testa flera sorters blötmat. Har tagit honom till veterinären vid 3 tillfällen ang hans andning. Första 2 besöken fick jag som svar att detta inte är farligt utan normalt, det kommer växa bort vilket inte lät rätt. Han är fullt vaccinerad och även testad för alla vanliga sjukdomar och han är frisk. I tisdags fick jag äntligen träffa en mer vettig veterinär som tog mig på allvar. Där av ett omfattande blodprov, röntgenplåtar av lungorna som båda var fina och nu en remiss till Strömsholm.
Kattungen som hämtades i lördags från samma uppfödare, med stamtavla och fullt vaccinerad, är bokad sedan flera månader tillbaka, i god tro att min äldre katt är helt frisk som flera veterinärer påstått. Så detta var inget förhastat beslut som du verkar tro. Jag pungar inte ut 12.000kr för en katt bara så där på impuls. Godis har katten fått innan han blev dålig men då ska jag lägga av med det helt. Kokt torsk äter han inte därför har jag grillat kycklingfilé i ugn. Ska ringa veterinären när kliniken öppnar och rådslå med dom hur jag går vidare.
Nej, jag har INTE antagit att beslutet varit förhastat, men OM man har en liten kisse som verkar må skruttigt så kan det ibland vara en god id'e att ha kvar den nya kissen hos uppfödaren någon eller några veckor till, i väntan på utredning. Det var så jag tänkte. Skulle det t ex vara något som smittar (vilket det inte alls behöver vara) så är det ju onödigt att få det på två katter.
#16: Då förstår jag hur du tänkte. Jag kontaktade uppfödaren och berättade hur läget låg till med nuvarande kisse men eftersom han inte var påverkad i allmäntillståndet sa hon att det inte borde vara någon fara. Jag har aldrig ägt katt förut och vänder mig till dom jag tror kan mer och sitter på bättre kunskap. Eftersom även veterinären jag träffade ett par dagar innan sa att det inte ska vara några problem att ta hem en andra kattunge så har jag valt att lita på dom. Pratade precis med djurkliniken och ska in och köpa skonmat.