Katten har fått mask!!:(((
Hej,
Jag har en katt som är ute en hel del och nu har han fått mask:// Jag misstänker att det är bandmask och har medicinerat med Milbemax. Är 99% säker på att han fått i sig tabletten men han har inte spytt eller så, måste dom göra det? Fanns två tabletter i kartongen, ska man ge den andra också?
Har även en till katt och hund i hushållet och tänkte avmaska dom också. Men såå äckligt….om man får klaga lite…vet inte hur vanligt det är med sånt här och hur stor är risken att det smittas till människa?? :((( Nu är dom utestängda från sovrummet iaf men hur rent /mycket måste man städa alla utrymmen? :// känns som att hela huset är kontaminerat nu, eftersom katten är överallt. Vill typ inte ha katten här. :// men förstår som sagt att det är ganska vanligt…:((
Andas!
Bandmask ser ut som små risgryn som kryper runt i rumpan på katten. Är det det han har?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ja, det var det han hade! :(((
Milbemax för katt ges som engångsdos. Väger katten mellan 4-8kg är det en tablett som ska ges.
Sajtvärd Katter iFokus
Du måste läsa på bipacksedeln hur mycket katten ska ha av läkemedlet. Milbemax finns i två styrkor, beroende på vad katten väger.
Det kommer inte att smitta dig som människa, och bandmask smittar inte från katt till katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-02-18 16:48 av Uppkatten
Ok, jag läste att om man får i sig äggen som kan ligga överallt och spridas från katten så kan man bli smittad://
Så här skriver t ex Evidensia: "Infektion med bandmask är vanligt på svenska utekatter. Det är dock endast katter som äter bytesdjur såsom möss, råttor, sorkar och andra gnagare som kan drabbas av bandmask. Bandmasken smittar inte från katt till katt och inte heller från katt till människa".
Har du utekatt så får du nog vänja dig vid tanken på att bandmask dyker upp regelbundet. Det är mycket, mycket vanligt hos utegående katter.
Och så här skriver SVA: "Katter kan bara smittas genom att äta larvstadier, dynten, i mellanvärden, det sker ingen smitta direkt mellan katter."
Ok, tack för svar! Vi får hoppas att det stämmer. Cirkulerar mycket info på nätet:((. Usch alltså…
SVA och Evidensia borde absolut ha koll!
Lyssna inte på allt som sägs på nätet 😊. Där sägs mycket tok!
Finns även folk som tror att katter kan smitta människor med springmask, trots att det bara är en gammal felaktig myt.
Det är nog bara att vänja dig om du har utekatter. :) Det där är väldigt vanligt. Då jag bodde hemma så hade vi utekatter och då fick vi regelbundet avmaska våra katter.
Numera har jag endast innekatt, pga en massa orsaker (inte mask-relaterat) men skönt faktiskt att inte ha maskproblemet längre. Det är ju inte särskilt trevligt att hitta dem här och där.
Ja, har ju vart innerkatt först så inte haft det problemet då. Och sen han blev utekatt för typ 1 år sedan har han inte heller råkat ut för det här.
Men nu läste jag att man ska tömma lådan och byta ut matskålarna, för äggen kan finnas kvar där och han kan få i sig dom igen. Tänkte inte alls på det här och tänkte att det tar tid innan medlet verkar. Så har inte rengjort lådan:///
men får väl göra det nu då://
Men då kanske han fått i sig masken igen då.://
Tycker dom kan vara tydligare med info om hur snabbt medlet verkar. Jag tänkte att det tar tid för att få bort masken:((
Men stopp nu, var har du hittat den informationen?
Katter får inte bandmask genom att få i sig maskägg?
Äggen måste passera via en mellanvärd - mus eller råtta - och i musen eller råttan blir ägget till en larv. När katten äter musen eller råttan får den i sig larven, som utvecklas till en bandmask.
Det finns alltså ingen anledning att göra rent kattlådor/matskålar mer än vanligt för att katten har bandmask.
- Redigerat 2021-02-19 17:54 av Uppkatten
Alltså katten har ju fått bandmask utifrån (ätit nåt), sen kan ju äggen följa med avföringen. När katten går på toa så följer ju ägen med ut i lådan, katten går på lådan, äggen kan fastna på tassarna, katten slickar sig ren/rengör sig = får i sig äggen på nytt. Stod på typ Agrias hemsida har jag för mig och låter ju ganska logiskt om man tänker efter? Sen kan väl katten ha spår av ägg i pälsen som kan finnas lite överallt? 😬😬
Men katter får inte bandmask av att få i sig äggen.
Äggen måste först passera via - och utvecklas till en larv - i en mus eller råtta (eller motsvarande).
Läs igen - och läs noga!
Tänk på att det är bandmask vi diskuterar. Inte spolmask eller annan mask.
Så här står det på SVAs hemsida: "Katter kan bara smittas genom att äta larvstadier, dynten, i mellanvärden".
Mellanvärden är alltså lika med mus/råtta.
SVA = Statens Veterinärmedicinska Anstalt = trovärdig källa!
Och så här skriver Evidensia:
"Huvudvärden, i det här fallet katten, smittas genom att äta en smittad mellanvärd och på så sätt får den i sig larver. Larven utvecklas till bandmask i kattens tarmkanal och lever sedan där".
Och så här skriver Kattveterinären på sin hemsida:
"Katter smittas genom att äta smågnagare som är infekterade med bandmaskens larvstadie. Smitta kan även ske via loppangrepp eller genom att katten äter rå fisk. Bandmasken smittar inte direkt från katt till katt utan måste gå via en mellanvärd (t ex en mus, råtta eller sork)."
"Infektion med bandmask ger oftast inga symtom hos katt. Vid kraftiga infektioner kan lös avföring och avmagring ses".
"Katter som vistas utomhus och fångar smågnagare blir ofta snabbt återinfekterade och har bandmask igen inom 3-4 månader. Om katten inte är besvärad av infektionen måste man dock inte avmaska så ofta."
Vid spolmask och andra maskar så är det delvis andra smittvägar och andra behandlingsråd som gäller.
Då tycker jag att du ska läsa på SVAs hemsida igen:
"Hos katt i Sverige har endast bandmaskarten Hydatigera (Taenia) taeniformis påvisats."
Rävens dvärgbandmask heter Echinococcus multilocularis.
Krisinformation.se skriver att: "Katt är en dålig värd för rävens dvärgbandmask. Däremot kan utekatter behöva avmaskas mot andra arter av bandmask."
"De smittas genom att äta infekterade sorkar eller andra infekterade gnagare. De kan inte smittas av att äta, nosa eller slicka på andra hundars eller rävars eller katters avföring eller urin.
Rävens dvärgbandmask HAR kommit till Sverige, men än anses problemet med den vara begränsat. Det är inte den variant av bandmask som vi normalt ser hos våra katter.
- Redigerat 2021-02-20 16:59 av Uppkatten