Varför inte svarta katter
Hur kommer det sig att folk inte vill ha svarta katter.
De blir alltid sist valda på jkatthemmet.
Själv tycker jag att de är väldigt vackra.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har två svarta katter och tycker att de kan vara väldigt fina.
Mvh
Mig
#0: Två av de tre katter jag haft hemma har varit helsvarta så jag står lika frågande som du. 🖤 Skulle aldrig kunna välja bort en katt pga färgen.
Edit: Kan det vara gammal skrock som gör att folk undermedvetet väljer andra färger före svart? 🤨
// Harley
- Redigerat 2021-02-08 10:50 av Herveaux
Det fattar inte jag heller!
Väldigt konstigt om det är så att folk väljer bort underbara svarta katter.
Det borde inte vara gammalt skrock, tycker man. 🙄
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag älskar svarta katter och har själv svarta katter.
När jag kom som ny till katthemmet så fanns det ett rum där med bara svarta katter i. De kom från ett och samma misärhem. Det var väl en 6-7 katter. Och jag tyckte det var så hemskt att INGEN på katthemmet såg skillnad på katterna och visste vilken katt som var vilken (bara ett par av katterna kunde de flesta urskilja). Trots att det var möjligt att skilja katterna åt när man tittade på och umgicks med dem. Så jag fotade katterna och gjorde ordentliga presentationer åt dem (till dörren). Men det kändes så sorgligt…
Jag tror också att det kan vara svårt som besökare när man kommer in i ett rum med så många helsvarta katter i… "Vilken katt var det som tog kontakt med mig nyss….???" o s v…
Jag tror att man som katthem kan göra väldigt mycket, genom sitt sätt att presentera och prata om katterna. Vackra bilder på de svarta katterna tror jag också kan bidra till att "sälja in" dem. Sitter man och kollar på bilder på katthemmets hemsida så fastnar man inte för en "suddig diffus svart skugga".
Naturligtvis ska man aldrig köpa katt utifrån en bild, men bilden bidrar nog ändå till att man åker till katthemmet och ber att få träffa en specifik katt (eller anmäler sitt intresse för den katten).
Läste också någon artikel från annat land där man genom miljöåtgärder "lyfte fram" katterna (eller i vart fall förespråkade att man kunde göra det), t ex "djungeltema" där de svarta katterna "blev till pantrar"… o s v.
Vissa katter drar folk till katthemmet genom sitt utseende, de katterna kan man ibland t om behöva "försöka tona ner", för att inte dra folk till katthemmet som bara vill köpa katt som en del i inredningen där hemma.
Andra katter behöver man lyfta, genom att beskriva deras person, bakgrund o s v på ett bra sätt.
Kanske finns det ännu en del skrock som lever kvar när det gäller svarta katter? Andra säger att svarta katter säljer sämre därför att de är svåra att fota (vilket jag dock inte tror är hela sanningen, och med lite kunskap och träning kan man ta jättefina bilder på svarta katter).
Men det finns många svarta katter, och många av oss människor verkar tendera att "vilja ha en katt som sticker ut" eller är lätt att känna igen. Man köper katt baserat på utseende/bilden av katten istället för att lära känna katten som person. Det är lika dumt som att välja partner baserat på utseende. Vem vill ha en snygg partner vars personlighet man inte trivs med…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har familjemedlemmar som tycker att man inte ser ansiktsdragen på dem svarta katterna vilket gör dem svåra att umgås med och läsa 🤷🏼♀️
Har aldrig förstått vad dem ser/inte ser 😅
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
I vissa länder förknippas dock svarta katter med tur! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vi har 8-årige Lakritz hemma. Han är riktigt kolsvart. Det finns inte minsta strå av annan färg på honom. Inte en rosa trampdyna heller. Han är svart runt "läppar" och allt.
Jättesvårt att fotografera en svart katt tycker jag 😉
Lakritz är en adopterad hittekatt. Han hade 4 kullsyskon med andra färger men han var sist tingad😔
Min man har alltid önskat en svart katt så han blev så glad att Lakritz fanns kvar.
De på katthemmet blev också glada över att vi ville ha honom.
/Maria
- Redigerat 2021-02-08 11:23 av Maria
Min tuxedo-kille kommer från en kull med 2 helsvarta, 1 svart med lite vitt och två svartvita. Där blev han faktiskt sist tingad, så här fanns det uppenbarligen någon som föredrog helsvarta (kullen hittades i skogen och adopterades ut via katthem).
Jag har också mkt svårt att förstå varför svarta ofta blir sist tagna. Vi hade en underbar helsvart kattjej i många år. ❤
#4: "för att inte dra folk till katthemmet som bara vill köpa katt som en del i inredningen där hemma." Hjälp, stackars katter!
Otrevligt också när katten används som skrytobjekt som ska höja ägarens status. Ungefär som märkeskläder och dyra bilar.
Visst kan man ha synpunkter på vilka katter man tycker är snyggast, men de är ju framför allt personligheter och familjemedlemmar.
De flesta av mina kära katter är och har varit svarta med lite vitt. Dels pga slumpen, dels för att jag tycker de är fina, ser högtidliga ut liksom festklädda. 😍
#7 Gulliga Lakritz!
Har aldrig haft någon helsvart katt, bara nästan (de har oftast haft vita partier också), men skulle inte ha något emot att ha det. De flesta katter jag har haft har valt mig. Jag har inte valt dem, och tydligen är det ingen av de svarta katterna som har velat ha mig. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Till och med svart/vita katter, sitter längre på katthemmet. Undrar oxå varför?

Min svarting var sist kvar i en kull på 3 (grå, svart-vit och svart), mamman var svart med ytterst lite vit längst ut på en baktass. Min kille har lite vita strån på bröstkorgen.
Tvekade inte ens en halv sekund att ta honom, katt som katt tycker jag, det är inte färgen som avgör, utan i mitt fall har det varit vilken som kommit fram till mig flera gånger och velat gosa med mig, när jag varit hemma hos ägarna eller på katthemmet. Så på sätt och vis har de flesta katterna valt mig.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har alltid velat ha en helsvart katt, finner de otroligt vackra. När en bekant fick en kull på två ungar. Ena grå och andra svart. Han sa att ena redan var tingad och jag trodde direkt att det skulle vara den svarta katten, men så var det inte. Hon fyller tre år iår och är något av det vackraste jag sett.
#7:
Åhh , han är så fin eran Lakritz , , Jag bara älskar svarta katter .
HH 🙂
Jag hade en svart katt förut , Sixten , han va hel svart , kommer inte riktigt ihåg var jag fick honom , hann inte ha honom så länge , han blev påkörd . Det tog lång tid innan jag ville ha en ny katt .
HH 🙂
Hemma har vi ett syskonpar där den ena är korthårig helvit och den andra långhårig helsvart. De är så otroligt fina båda två :)
Vi tog in en hemlös svart godig han skiftar i brunt i solen han har en pytte liten vit prick på bak benet. Han är så tjusig mys kille 😌