Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 148 ggr
OberonsMatte
4

Olika eller samma favoritplatser?

Jag har 4 katter i min kattgrupp och många "platser" i mitt hem där jag tänkt att katterna ska kunna ligga och vila. Det jag har märkt är att katterna har olika favoritplatser och att vissa platser enbart används av EN katt och vissa platser används av alla UTOM en katt (dock inte samma katt som har egna favoritplatser).

Exempel:

1. Hängmattan högst upp i Eiffel-tornet: används flitigt av Oberon, Milou och Lotus, men Ruben har nog aldrig ens varit där vad jag har sett.

2. Fåtöljen i vardagsrummet: Oberon och vid sällsynta tillfällen Milou.

3. Kojan i Paladsträdet: Var länge nästan helt oanvänd, men Oberon flyttade in där när han var sjuk och ligger ibland där även nu när han mår bättre. Om Oberon är där kan Lotus också gå in och lägga sig där, men han vill inte vara där helt själv. Milou och Ruben har nog aldrig varit inne i den kojan.

4. Fotpallen framför elementet i vardagsrummet: Främst Oberon, men är Oberon där kan även Lotus lägga sig där.

5. Uppe på den "bäddade" byrån i sovrummet: Ruben och Milou, dock inte samtidigt.

6. "Korgen" högst upp i Paladsträdet: Alla

7. På kuddarna uppe på klädskåpet i sovrummet: Oberon, Ruben och Milou. Lotus upptäckte den platsen ganska nyligen, men verkar inte intresserad av att ligga där.

8. Den bäddade transportburen i sovrummet: Milou använder den ganska ofta, men jag har inte sett någon annan ligga där.

9. De dubbla lite tjockare sittdynorna på golvet bredvid soffan: Milou, Ruben och Lotus, men har aldrig sett Oberon ligga där.

10. Plysch-igloo i vardagsrummet: Ingen. När jag flyttade in samma igloo i sovrummet: Alla.

Har era katter olika eller samma favoritplatser?

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
3

Japp det är väldigt uppdelat.

Citra ligger oftas i klöstunnan uppe brevid datorn,Där har hon sällan sällskap av någon annan katt.

Satake ligger i husses fotölj i vardagsrummet.

Kombi ligger på vitrinskåpet i hallen.

Kråkan ligger ovanpå garderoben i datarummet.

Eldar vi ligger Dessie,Kråkan och Satake samt Comet på pallen framför datorn.

Kör vi varmluftpumpen ligger katterna antingen på köksbordet eller på den lilla klösträdet i köket.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Uppkatten
3

Här hemma är det också väldigt uppdelat. Enstaka sovplatser kan de turas om med, men annars är sovplatserna strikt uppdelade.

Vid ett tillfälle när de var yngre fick båda för sig att de skulle ligga i en liten kartong, och den idén kom de på samtidigt. Ena katten hann dit först och klämde ner sig. Den andra katten kom dit sekunder senare och lade sig då ovanpå kompisen….

Men vanligtvis så vet jag var jag kan hitta dem, och de sover "aldrig" tillsammans. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kara_murray
1

Här är det oxå olika sovplatser som gäller.

1. I stora klösträdet I vardagsrummet så slåss alla 4 om platsen högst upp. Näst högsta platsen är det Nikita som ligger, ibland ligger Gemma där. I näst högsta korgen är det bara Vilhelminna som ligger.
  2. I soffan turas Gemma och Nikita om att sova. Vilhelminna och Dorothea kommer bara upp i soffan när jag är där.
  3. I köket sitter alla med jämna mellanrum i köksfönstret eller på bordet. Det finns en kartong på golvet som Vilhelminna och Nikita sover i. Det finns en rosa puff och en leksaksbana med boll i som Vilhelminna och Dorothea delar på. Gemma ligger oftast på en av köksstolarna med mjuk sittdyna.
  4. I sovrummet ligger oftast Dorothea i klöspelarens hängkorg. Ibland sover Vilhelminna där. Högst upp ligger Gemma. På klöstunnan ligger Nikita. På byrån på låg först Gemma men hon blev bortjagad av Vilhelminna som nu ligger där oftast tillsammans med Dorothea.
    Vilhelminna och Dorothea sover oftast i sängen tillsammans med mig. Gemma smyger upp i sängen när Vilhelminna inte är där.
  5. Sedan står 2st kattburar framme, där sover gärna Vilhelminna och Nikita.
jollycox
1

För våra två katter är det lite samma, några platser använder bara den ena av dom, de flesta platser använder båda men en av dom kanske lite mer. Ena katten ligger ibland på golvet/matta medans den andra föredrar att ligga lite högre upp(eller mjukare).
Är våran kamin på lägger vi en ganska stor biabädd som vi haft till hundar framför och då ligger dom gärna där, ibland tillsammans.
Dom sover inte så ofta tillsammans numera, det var mer när vi hade huskatten också, då sov dom ofta två eller alla tre tillsammans.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin