Min katt äter för lite
Min katt (hona 5 år, ca 4 kg vikt) åt tidigare både blötfoder och torrfoder. Blötfoder morgon och kväll, torrfoder fri tillgång. Men sista månaden har hon i princip slutat äta blötfoder och jag tycker hon äter mindre torrfoder än tidigare. Hon har gått ner i vikt. Senaste två dagarna har hon bara ätit 50 gram torrfoder, dvs 25 g/dygn. Det är väl lite?
Däremot vill hon fortfarande ha kattgodis! Vid ett par tillfällen har jag också fått i henne lite blötmat genom att mata henne ur handen.
Hon är aktiv som vanligt, inne och ute. Inte märkt annan beteendeförändring.
Vad kan det bero på, någon som förstår?
Om jag kunde skulle jag ta henne till veterinären, men problemet är att hon inte är helt och hållet tämjd. Hon levde som vild sina första 3 år. Vi har kommit så långt som att kela över hela kroppen och jag kan lyfta henne en bit upp i luften eller från golvet till sängen. Men jag vet inte hur jag skulle få in henne i en transportbur. Och hembesökande veterinär kräver att jag kan hålla henne.
Därför hoppas jag att någon här kan hjälpa!
Din katt behöver till veterinär om hon äter dåligt och går ner i vikt. En katt som inte äter tillräckligt kan få allvarliga leverproblem. Kommer katten från ett katthem eller finns det ett no-kill katthem i närheten så fråga om du kan få hjälp att lasta katten. Fråga också katthemmet om de har tips på en veterinär som är van vid skygga/försiktiga katter. Återkommer med råd om hur man lastar skygga katter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-02-05 21:38 av Uppkatten
Så, nu sitter jag vid datorn och kan skriva lättare. 25 g/dygn låter absolut för lite för en 4 kg katt. Min gissning är att hon borde äta ungefär det dubbla (lite beroende på vilket foder hon får). Ibland äter de ju så mycket godis och blötmat att de ändå får i sig tillräckligt (med energi). Men din katt har gått ner i vikt, skriver du, så det indikerar att hon inte kompenserar ett lägre foderintag med att t ex äta godis.
Att katter tappar aptiten kan ha många olika orsaker. Det kan handla om problem med tänderna/munnen, problem med magen, någon infektion o s v. Att katten minskat i vikt gör att det här absolut ska tas på allvar.
Ingen veterinär eller kattkunnig kan gissa vad som orsakat kattens nedsatta aptit eller avmagring. Katten behöver undersökas, och även skygga katter behöver få komma till veterinär ibland.
Jag har själv skygg katt sedan 10 år tillbaka, och har varit volontär och lastat skygga katter på katthem. Så jag vet att det är möjligt 😊. Och nej, katten kommer inte att hata dig efter veterinärbesöket, och förtroendet för dig kommer sannolikt inte att "rasa i botten". Min egen skyggis går in under sängen och gömmer sig några minuter när hon kommer från veterinären. Jag låter henne bara vara och strax är hon framme igen och allt är som vanligt. Det brukar inte bli några långvariga negativa effekter efter veterinärbesök. Är min erfarenhet.
Hur får man då in en skygg katt i en transportbur. Ja, det finns förstås flera olika sätt och tekniker. Jag berättar mer i nästa kommentar, så det inte blir så långt. 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Få in skygg katt i transportbur.
Helst hade jag förstås velat träffa dig för att visa. Men jag ska försöka beskriva några olika sätt.
Det är viktigt att planera i god tid innan, när så är möjligt.
Ett tips är att man lockar in katten i t ex ett badrum, där det enda gömstället är en transportbur. Lämna katten och transportburen själva där en stund (ta bort luckan på transportburen). Har du tur så har katten sökt skydd i transportburen när du kommer tillbaka. Ha i så fall en bricka till hands. Sätt brickan framför ingången till transportburen så att katten inte slinker ut. Sätt fast luckan och stäng, men ha kvar brickan in i det längsta för öppningen så att katten inte kastar sig ut.
Min egen katt brukar jag lasta i köket. Dagarna innan så tömmer jag köket på onödiga prylar, så det inte är en massa grejer i vägen (skygga katter reagerar ofta på förändringar, så möblera inte om samma morgon). Jag har alltid ett par plastbrickor till hands (ca 35x50 cm stora, inköpta på IKEA). Oftast har jag också ett tallriksunderlägg i plast till hands (ca 30x40 cm).
I förväg har jag placerat ut åtminstone ett par transportburar i köket. Tagit av luckorna först, men har luckorna nära till hands. 1-2 transportburar placerar jag vanligtvis längs med väggarna (ev. med filtar över), så att en katt lätt kan slinka in där för att gömma sig. Gömmer sig katten där inne så sätter jag snabbt en bricka framför ingången, och sätter sedan fast luckan.
Jag har alltid en transportbur som jag använder för att mer aktivt närma mig katten. Ibland tycker katten att det bästa är att slinka in i den buren, ibland slinker den in i någon av de andra burarna istället. Jag försöker undvika onödig stress och vill inte att det ska bli jakt eller ta lång tid (planering gör ofta att det kan ske snabbare och smidigare).
Vad har jag då brickorna till (förutom att sätta framför öppningen till transportburen)…? Jo, skygga katter ska inte behöva uppfatta händer som otäcka. Därför använder jag brickor om jag t ex har katten i ett hörn och transportburen framför katten och katten vägrar att gå in i transportburen. Då vill jag ju inte att katten slinker iväg, utan jag använder brickorna till att "omringa" katten med, ibland har jag t om en bricka ovanför katten (för att den inte ska smita genom att hoppa rakt upp). Hela tiden lugnt och fint och ett steg i taget.
När man fått in tekniken med att jobba med brickor så brukar det gå både fort och lugnt att lasta en skygg katt. Du behöver inte hålla eller lyfta katten, och dina händer kommer inte att förknippas med något negativt.
Är man två så går det ofta lättare, men bor man själv så kan det vara stressande för katten med ytterligare en person där. Jag lastar alltid min katt ensam. På katthemmet har vi gjort lite olika.
Jag brukar räkna med max 5 minuter för att lasta (sedan allt är på plats och kisse blivit instängd i rummet, jag stänger oftast köksdörren i samband med att hon går in i köket och förväntar sig att få frukost, brukar boka en morgontid hos veterinären så hon slipper sitta i transportburen så lång tid/vänta hos veterinären. För en skygg katt kan väntan hos veterinären vara stressande).
Numer räcker det oftast med att jag stänger köksdörren så börjar hon yla och sedan "kryper" hon hukandes in i transportburen själv inom några minuter. Hon känner igen det där, och även om hon avskyr det, så är det så hon hanterar det.
En del jobbar med handduk/badlakan, men det tycker jag är krångligare. (Och då menar jag INTE att man slänger badlakanet över katten, för det kommer garanterat att misslyckas!).
Men det viktiga är att tänka planering och stressreduktion.
Använd gärna en transportbur i hårdplast. Bädda med ett hopvikt badlakan - katter vill inte ha halt under fötterna. Jag brukar spreja Feliway på badlakanet, observera att det måste göras i annat rum och minst 15 minuter innan katten ska lastas (detta så att alkoholdoften hinner avdunsta då den kan stressa katten). Jag brukar alltid ha en filt över transportburen vid resa, även den sprejar jag med Feliway (i god tid innan).
Runt buren har jag alltid två spännband (ett på varje håll) för att undvika att transportburen går upp av misstag/katten kommer lös ute.
Ibland har jag även gett Zylkene några dagar innan (ett kosttillskott, man öppnar kapseln och strör ett välsmakande pulver över kattens mat, Zylkene anses vara lite rogivande).
Ja, ungefär så tänker och gör jag. Men alltid lättare att visa, och alltid lättare att tipsa när man vet hur det ser ut i rummet/bostaden och när man känner till katten lite bättre.
- Redigerat 2021-02-05 22:27 av Uppkatten
Jag har också en skyggis och även hon har lärt sig att det enklaste är att gå in själv i buren när hon väl förstått att det är dags för att slippa stressen. Jag har inga råd att ge utöver de du redan fått men vill instämma i att katten behöver komma till veterinär och att det, i min erfarenhet, inte leder till någon förtroendeförlust. Lycka till!
#1: Åh tack för all bra info! Ser fram emot att läsa nästa inlägg om lastning i transportbur. Mys kommer från katthem. Hon har fångats in 3 ggr i kattfälla, vilket gjort henne mycket skeptisk till att gå in i nånting liknande. Sista gången hon fångades sa de som hjälpte mig att det här är nog sista gången hon går in i en fälla.
Så det är uppmuntrande att höra att du tror det kan funka. Hoppas!
#3: Åh, stort tack för att du beskrivit så noggrant och tydligt hur du gör för att lasta. Jag ska fundera på vilken plats jag skulle kunna använda och hur jag kan få in henne där. Stort tack!!!