Orolig för min nya katt
Hej,
Har ju som sagt nyss adopterat en 10-årig hona, blandras tror jag. Huskatt står det på papprena. Hon är jättefin på alla sätt, men ibland på nätterna går hon runt och jamar, ibland är det ett mörkt jamande. Det låter olyckligt emellanåt och det gör mig ledsen. Jag tror inte hon har ont eller är sjuk på något sätt. Hon har också nyss blivit kollad hos veterinär. Jag är rädd att hon är understimulerad eftersom jag måste hålla henne inomhus nu till att börja med. Jag försöker att leka med henne mycket under dagarna för att förebygga det, och jag är hemma i princip hela tiden så jag umgås mycket med henne. Har också försökt ge henne olika viloplatser, ställen att klösa och leksaker. Hon har även fått godis (endast kött) och har använt kattmynta. Har försökt göra så att mitt hem ska kopplas med positiva saker för henne nu i början framförallt.
Hon använder alla saker jag ger henne vilket är roligt att se.
Hon är nog inte helt trygg. Hon har efter några dagar börjat sova i sängen med mig, vilket hon inte gjorde i början. Hon går även och hälsar på min familj när de hälsar på, men sedan går hon nästan alltid undan och undviker dem efter att hon har hälsat. Det är helt okej, men tänker att det kanske är en indikation (?). Eller så är det bara hennes personlighet.
Hon är aldrig aggressiv, alltid väldigt trevlig och kelig, även lekfull emellanåt.
När jag går upp och umgås med henne lite under natten så tystnar hon tillfälligt. Det enda som gör att jag kanske inte är helt övertygad om att det handlar om understimulering är att hon även gick och jamade så när hon jagade en mus (hon fick den dessutom).
En annan sak jag har märkt är att hon tar med sig kläder och bär dem med sig i munnen under sängen.
Hon är ganska nyligen kastrerad om det har betydelse, ca två (?) veckor sedan.
Jag läste att de även kan bli olyckliga och oroliga vid flytt, och detta är som jag har förstått det andra gången hon flyttat på väldigt kort tid, samtidigt som hon har gjort minst två besök till veterinären under den tiden. Hon blev omplacerad pga en husbrand, men jag vet inte om hon var i huset när det inträffade. Tänker att det inte är helt säkert då hon har varit utekatt.
Hon hade en katt"kompis" i jourhemmet och var inte alls glad i honom.
Hon jamar inte hela nätterna, men gissningsvis 30 min-1 timme i snitt. Det är svårt att säga då jag sover och vaknar under den tiden. Just nu är hon tyst.
Tankar runt detta? Vad kan jag mer göra för henne?

Hon är säkert bara lite otrugg så här i början.
Du har ju så nyligen fått hem henne.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tänker som användaren ovan här, att du precis fått hem henne.
När jag tog hand om de 2 tjejer jag har nu så gick dom med runt och jamade, då var dom ändå 2 st och systrar, dessutom unga.
Så att din 10 åring gör så ser jag inte som något konstigt.
Hon kommer vänja sig ska du se. Bara ge det tid.
mvh
#0 Ta det lugnt! Det tar tid att vänja sig bara!
Lycka till!😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Det kommer säkert gå bra. Man får ha tålamod med katter 😉
/Maria
Alla katter utan stamtavla räknas som huskatter, så det stämmer nog bra att hon är en huskatt.
När du går upp och umgås lite med henne tystnar hon, skriver du. Mitt tips är att du inte går upp och umgås med henne nattetid, eftersom det riskerar att förstärka beteendet (om hon märker att hon kan få mysigt sällskap om hon går runt och låter illa).
Hon har varit med om en brand, fått ungar, tagit hand om sina ungar och fostrat dem, varit i jourhem, bytt hem och familj, samt varit hos veterinären och kastrerats mm, om jag förstått dig rätt. Det låter som mycket för en katt att hantera.
Jag har själv en katt som går runt och låter illa en stund sedan jag har gått och lagt mig. Men enbart under vinterhalvåret då hon inte kan vara på balkongen och spana och jaga nattfjärilar mm nattetid. Jag har märkt att hon har mindre av "låta-illa-beteende" om hon får ha en nattlampa tänd ute i hallen eller köket.
Men hon är nattaktiv min tjej om hon får välja. Vill gosa sent på kvällen, äta lite extra, hänga på balkongen o s v.
Med tanke på den stress som din katt varit utsatt för så tror jag att Feliway adapter för vägguttag skulle vara bättre än kattmynta. Syftet m Feliway är att signalera till katten att "det här är ett lugnt och bra ställe för katter att vara på". Det är något du kan testa, men det är inte säkert att det påverkar hennes beteende.
Det finns också något som heter Zylkene (ett kosttillskott) att strö över kattens mat, som sägs ge lite ro. Gott tycker katterna, och kan kombineras med Feliway. Man öppnar då kapseln och strör innehållet över t ex lite blötmat. Men inte alls säkert att det påverkar kattens beteende.
Precis som du är inne på så är allt ännu nytt för henne och det tar tid för henne att känna sig helt hemma där hon bor nu. Och det vet man ju själv när man har flyttat hur det är…
Äldre katter kan också gå runt och låta som ett tecken på (begynnande) demens. Men jag tror inte att det handlar om det hos en 10 årig katt.
Hur var hon i jourhemmet om nätterna? D v s är det här ett beteende hon har haft tidigare om nätterna?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5: Du har ju säkert helt rätt i att jag inte bör gå upp på natten när hon jamar mycket. Jag tyckte synd om henne nu i början, framförallt på grund av all stress. Jag ska sluta med det. Ska testa ha lampan tänd som du nämnde. Har också funderat på Feliway, så det kan ju vara värt att testa också.
Jag tror inte heller det är demens, jag läste om det tidigare. Hon verkar väldigt skärpt annars. Det de sa på jourhemmet var att hon bar runt på sockar, precis som hon gör hemma hos mig nu. Hon har en liten samling under tv-bordet vilket är lite roligt, men jag vet inte varför hon gör så. De sa att katterna kan bli lite konstiga direkt efter kastrering, men jag tänkte att det ändå har gått ett tag nu sedan det gjordes?
Förutom det sa de inte så mycket mer från vad jag kommer ihåg. Minns inget om att de nämnde jamande, men är inte helt säker.
- Redigerat 2021-01-30 11:56 av [Blåkatt]
Tack för alla andra svar också! Jag hoppas att hon blir tryggare så småningom.
#7 Det blir hon säkert! 😻
Hur lång tid det kommer att ta är lite olika, beroende på så mycket.
Men en vacker dag kommer du att bli förvånad och så glad! 🙂😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag tror det är bättre om hon söker sig till dig i sängen än att du kliver upp mitt i natten 😊.
En del katter gillar att bära runt på t ex kläder. Hade en katt som fiskade underkläder ur en klädlåda/byrålåda så snart den stod det minsta på glänt. Lite pinsamt en dag när jag kom hem och det var underkläder över halva golvet och jag visste att hantverkare varit in i lägenheten o fixat ngt under dagen…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#9: jag läste om skendräktiga katter och hon visar verkligen sådana symptom. Kanske kan vara något sånt? Men ja, även min har nu dragit ut halva garderoben över tvrumsgolvet, haha.
- Redigerat 2021-01-30 19:21 av [Blåkatt]
Vet inte om kastrerad katt kan bli skendräktig???? Min var en hankatt så han var i alla fall inte skendräktig 😁.
Har läst om massor av katter som släpar runt på saker och som snor saker av grannarna, så det är nog inte helt ovanligt.
Här finns info om skendräktighet…
https://firstvet.com/sv/artiklar/skendraktighet-hos-katt
Förutom att hon kan vara lite otrygg/stressad av flytten, så kan det väl vara jaktlusten som triggas igång på natten? Det är min erfarenhet i alla fall. Hon vill säkert ut och ta sig en runda. Katter som är vana att vara ute, vaknar till på natten lite som vampyrer :)
Min katt var rädd när han kom till oss, och jamade också sådär sorgset första nätterna.
Feliway som man sätter in i väggen hjälpte på direkten!
Han verkar också passa på att gå på upptäcktsfärd på nätterna, när det är stilla i huset, på dagarna ligger han mycket hellre och lyssnar och observerar.
Jag har märkt att jamandet minskar om jag matar sista gången sent på kvällen, och lägger fram några leksaker.
Då håller han på med dem istället för att jama.
Även min kisse samlar sina leksaker under en soffa, jag får tömma där på morgonen så att jag har något "nytt" och kul att ta fram på kvällen när han börjar bli lek/jaktsugen igen :)
Det blir säkert bra för din katt om hon får lite tid på sig att vänja sig :)
Vi flytta till ny lägenhet och trots allt är med så börja en av våra katter jama som du beskriver Mörk jamande mjaooooooouuuu på natten. Då det var/ är vårens ung dotters katt valde vi stänga hennes dörr dör kattlåda mat och vatten redan fanns det lugna ner honom. Detta var bara tillfälligt han kan gå och klaga lite om matte sover borta 1 natt men detta mörka hjärtskärande jamande var just då. Samma ålder på eran kisse. Jag tycker inte ni ska släppa ut katten om ni nu inte bor långt in i skogen. Vi har fått våran äldre till helt inne katt tryggt o katt säkert nu mera 🤗

#0: Håller med de andra. Hon är nog mest otrygg så här i början.
Men det finns också en möjlighet att hon fick en chock och blev traumatiserad av att vara med om en husbrand.
(Kände en hund en gång i tiden som var med i en husbrand. Den blev så chockad och uppskrämd att den aldrig mer gick in i ett hus igen.)
De lugnande medel som är receptfria t ex Feliway med flera - tycker jag inte riktigt räcker till.
Inlägget är redigerat av admin.
- Redigerat 2021-03-07 12:06 av Uppkatten
Och där vill jag kontra med att man ska vara väldigt försiktig när det gäller homeopatmedel, inte minst till djur.
Feliway är något man alltid kan prova. Man kan också ge Zylkene och öka dosen rätt rejält jämfört med vad som anges på förpackningen (då det är ett mjölkbaserat kosttillskott och inte något läkemedel). Och tycker man att det är bökigt med Zylkene (av någon anledning) och ger torrfoder så finns torrfodret Calm. Vill minnas att det finns flera liknande grejer till katter som man kan prova vid behov.
Hoppas dock att det har blivit bra för den här kissen vid det här laget.