Katter iFokus

Katter

Etiketttillbehör
Läst 270 ggr
Ninja12
0

Råd om kattlåda

Har kollat runt lite på kattlådor och tänkte försöka en med tak till att börja med (om katten inte gillar de så tar jag självklart bort de)
De som jag kollat är Savic Nestor, den vanliga och deras xxl, vilken skulle passa bäst för 1 katt?

Savic Nestor - Mått: L 56 x B 39 x H 38,5 cm
Savic Nestor XXL - Mått: L 66,5 x B 48,5 x H 46,5 cm

OberonsMatte
3

Jag skulle nog ha satsat på den större lådan, med borttagen svänglucka och halva taket uppfällt. Jag har Catit Jumbo som också är en större låda av liknande modell och katterna sitter i stort sett alltid med huvudet i öppningen (har borttagna svängluckor och halva taken uppfällda).

Även när man bara har 1 katt kan det vara bra att ha 2 lådor eftersom många katter undviker att kissa i samma låda som de bajsat i.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-01-26 22:44 av OberonsMatte
Ninja12
1

#1: Min tanke var också att använda den större så ville se om flera hade samma tanke, planerade heller inte att ha svängdörren. Vill gärna testa att ha kvar taket som det är men det kan ju såklart ändras om katten inte skulle tycka om det.

Har läst mycket om 1 låda/katt + en extra så det har jag koll på :)

OberonsMatte
2

#2 Bra att du har koll! Jag gillar modellen just för att det går att fälla upp halva taket så att större katter slipper sitta och huka sig.

En av mina katter är en s.k. ståkissare som lyfter på rumpan så att det även kommer kiss på lådväggen när han kissar och har man det är Catit Jumbo jättebra med hög lådkant och täta skarvar. Har inte provat Savic så vet inte hur ståkiss-säker den är.

Sajtvärd Katter iFokus

Ninja12
0

Tror att det kommer bli en mindre katt (har inte katten än så sånt kan ju ändras) så får experimentera lite med taket. Vad jag kan läsa om måtten så är Savic något lägre fram och sen bara 1 centimeter lägre där bak jämfört med Catit Jumbo

Uppkatten
3

Jag använder Savic Nestor till mina katter och är jättenöjd. Fungerar bra även för ståkissaren. Har ingen uppfattning om storleken, det hänger ju lite på vad man får plats med därhemma också. Men allmänt så sägs det ju att katter gillar stora kattlådor.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

catarina.lindgren@gmail.com
0

#0: jag hajar en för stora/flera katter. Den har lock med hål i. Kanon! Minskar skräpigt av sanden. Cattis