Katter iFokus

Katter

Läst 439 ggr
Fridaaaa
0

Blanda ut mush?

Vad kan man blanda ut mushen med för att katterna ska bli mer mätta?

Mush måste gjort något med maten, för katterna blir inte mätta på det längre. Jag ger enbart den vita pga att det är den enda utan kyckling.

De äter inte om jag blandar ut med vatten.
Ena katten får inte öka i vikt, den andra gör ingenting

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Kan du inte ge mer mängd mat?

/Maria

Fridaaaa
0

#1 Nej då kommer den ena rulla fram till slut, och den andra får redan fler än antal kilo vikt

Kattpatrullen
0

Det finns ju knappast kalorifria alternativ, no more so för katter än för oss. Vad du än blandar i finns ju kalorier i och risk för att påverka magen o.s.v. Sedan har jag sett i andra inlägg att du är starkt emot kolhydrater i maten vilket ju begränsar ytterligare. Annars kanske morot? Kokt ris?

Fridaaaa
2

#3 morötter och ris blir det aldrig till katter.

Katter är renodlade köttätare och ris och grönsaker är inget positivt för dem. Inte spannmål öht (ris är spannmål) så handlar ingenting om att "vara emot" utan att det är ohälsosamt för dem

kara_murray
0

Du ska kanske ställa den här frågan på Barf sidan för ett bättre svar??

Kattpatrullen
2

#4 Var och en är salig på sin tro. Men tror som sagt du får svårt att hitta ngt du kan blanda ut med som uppfyller dina kriterier, även om du fick ett bra tips i #5, på det forumet är de säkert duktiga på vad som kan funka för att bibehålla en bra balans.

Fridaaaa
1

#6 Det är ingen tro - det är fakta.
Kommer inte ge något som är dåligt hälsomässigt till mina katter. Vill du göra det till dina - vasegod. Men jag kommer inte göra det till mina i alla fall

#5 Har ställt på facebook - bättre aktivitet där än barfsidan här

MonicaLagerquist
3

Fläskfärs?
Köp fläskfärs med hög fetthalt och ge det.Fett mättar.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

#8 Är det inte risk att den ena katten blir fet då? Eller ska jag minska på hennes mush?

Fridaaaa
0

Är nöt - gris i den de får nu

Näringsdeklaration
Råprotein 17,0, Fett 9,7, Råaska 2,0, Vatten 70,7, Kalcium 0,6, Fosfor 0,4, Energi 157 kcal

Kattpatrullen
0

#9 Det är klart att det är risk att hon går upp i vikt om du tillsätter fläskfärs! Det är ungefär lika mycket kcal/100 g i Mush som i fläskfärs med 10% fetthalt, d.v.s. samma risk att katten blir "fet" om du tillsätter fläskfärs 10% som mer Mush…

Kalorier som kalorier, även om ökad volym brukar innebära ökad mättnadskänsla (vilket i praktiken betyder grönsaker). Hög fettprocent kanske som #8 skriver ökar mättnadskänslan men det är också mer kalorier ju högre fetthalten är (15% fläskfärs ca 200 kcal/100 g, 20% ca 240 kcal). Personligen tvivlar på att den högre fettprocenten innebär att mättnadskänslan skulle öka när du måste minska i volym för att hålla kaloriintaget på samma nivå.

Kattpatrullen
0

Dessutom riskerar du ju näringsbalansen om du byter delar av Mushen mot fläskfärs eftersom Mush är helfoder och fläskfärs givetvis inte är det. Ur kalorisynpunkt kan du (i princp) lika gärna ge fläskfärs med 10% fetthalt som Mush men självklart inte ur näringssynpunkt.

Uppkatten
4

Varför har katterna blivit hungrigare? Är de mer aktiva? Har de långtråkigt? Finns det anledning att misstänka ohälsa som leder till ökad hunger?

Kött-bukfylla har jag aldrig hört talas om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
1

#13 Kött-bukfylla, finns många "bantare" som hade blivit saliga av det… 😂

Uppkatten
5

Att katter är renaodlade köttätare är en sanning med modifikation. De äter ju upp bytesdjurens mag-tarmsystem och där finns det nog vanligtvis både knoppar och frön och sädesslag mm. Dessutom vet vi ju att de flesta katter gärna äter lite gräs emellanåt.

Så - de faller inte döda ner om de får i sig lite annat än kött…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

När det gäller människor så såg man i någon studie att måltidens längd var av betydelse för mättnadskänslan. Vet inte om det resultatet står sig än i dag, eller om det fungerar även för katter.

Det innebär i så fall att om du t ex förlänger måltiden genom att servera varje måltid uppdelad på två portioner med en liten stunds mellanrum så skulle du kanske kunna få en ökad mättnadskänsla hos katten. Eller om katten får gå på matsök.

Fridaaaa
0

#12 Vet att fläskfärs inte är helfoder. Jag är inte nybörjare på det hela
Du är väldigt otrevlig och dryg i dina svar.

#13 Det vet jag inte, men fler som märkt det av mush senaste tiden.
Nej de är inte uttråkade. Och nu på vintern är de mindre aktiva än på våren och sommaren. helt friska båda två.

#15 katter äter sällan maginnehållet på bytesdjuren. Och det är extremt liten mängd när de väl äter det. Stor skillnad mot att ge det i kosten.

#16 Svårt med matsök bara med mush och med två katter och en hund med i huset. Då skulle jag få begränsa det i badrummet eller hallen i så fall vilket jag visserligen kan testa och se om det fungerar.
Nu får de mat 3 ggr/dag. Ena får 2 mushbullar per tillfälle, den andra 2 mushbullar till frukost, och sedan 1 mushboll per gång plus blötmat. (ger jag mer mush = ökar hon i vikt direkt)

• Redigerat 2021-01-25 16:37 av Fridaaaa
Fridaaaa
0

Jag kommer inte ge ris, och grönsaker som bukfylla. Det är inte bra för katter.
Så det kan alla släppa direkt.

Uppkatten
3

Skulle de lämna små högar med magsäckar efter sig menar du?

Uppkatten
1

Kontakta tillverkaren och påtala problemet och fråga om det är nytt recept.

Prova att ge en kombination av blötmat/mush?

Fridaaaa
0

#19 Ofta lämnas bland annat magsäckarna, och sällan katter äter hela bytet.
Men som sagt nu lämnnar vi diskussionen och återgår till huvudinlägget tack.

#20 Min ena får både och. Den andra vägrar blötmaten jag testat som inte innehåller kyckling :/ Sedan jag började med mushen på henne - är det det som gäller på henne :(
Har redan gjort det och de påstår att ignenting är ändrat men något måste vara ändrat/annorlunda med tanke på att fler lagt märke till det. även hundfolk till sina hundar

Uppkatten
7

OK, så mush-tillverkaren ljuger och katten är frisk, välstimulerad och kan inte äta annat än mush. Då kommer vi nog inte vidare är jag rädd.

Messade precis med ägare till flera utekatter som svarade att "de äter vanligtvis upp hela bytesdjuret. Allt eller inget".

Fridaaaa
0

#22 Vart har jag skrivit att de ljuger? precis ingenstanns. Men något är det eftersom flera kattägare och hundägare märkt samma.

Jag har inte sagt att de inte KAN äta något annat än mush - läs om läs rätt.
Däremot VÄGRAR ena katten den blötmaten jag ger som är utan kyckling (hon tål inte med kyckling), väldigt svårt att hitta blötmat utan kyckling. Den andra däremot får kombinerat.

Sällan man ser sina katter äta sina byten dock.
Alltid haft utekatter och uppväxt med det, och många omkring mig, ej ny på det ;)

Fridaaaa
0

Återigen: INGEN MER DISKUSSION KRING SPANNMÅL ECT. Kommer INTE ge det till mina katter då det INTE är bra för katter. Vänliga respektera detta! Att jag inte tänker ge mina katter kost som är dålig för dem. Finns anledning till att de får barf och blötmat enbart.

Uppkatten
6

#23 "de påstår att ignenting är ändrat men något måste vara ändrat/annorlunda med tanke på att fler lagt märke till det" skriver du ju. Det kan väl inte tolkas på annat sätt än att du uppfattar att tillverkaren ljuger, d v s undanhåller sanningen?

Om en katt VÄGRAR att äta blötmat (vilket jag såg att du skrev) så KAN den ju inte serveras det som ett alternativ. Vet inte hur du tänker där.

Kollade med ytterligare en kattägare till utekatt, och inte heller den katten lämnar högar med magsäckar efter sig. Det gjorde inte heller de katter vi hade hemma när jag växte upp.

Ingen tänker tvinga i dina katter spannmål. Förstås. Om katterna insisterar på att få mer mat så får du ta reda på vad det står för i första hand, och sedan överväga fördelarna kontra nackdelarna med ökad fodermängd.

Kanske finns det annan mush du kan prova?

Hårbollar kan även de ge ökad/minskad hunger under en period, om det här är något du sett under en kortare tid eller då och då hos dina katter.

Fridaaaa
0

#25 Finns bara en utan kyckling - tyvärr :/
Ser typ aldrig när de spyr upp hårbollar - så omöjligt tyvärr att svara på.

Överviktig katt är inte så hälsosamt. Så är inte så bra för den andra katten att öka.

Din tolkning - men inte så jag skrivit. Men eftersom många kattägare OCH hundägare reagerat, så måste det ju vara något som är ändrat även om de inte ändrat själva receptet. Annars hade ju fler individer inte blivit mer hungriga av det och dessutom två olika djurarter?

Nej jag skrv inte att hon vägrar blötmat jag skrev att hon inte ville ha SIN blötmat. Hon vill ha sin kompis blötmat men det får hon inte pga kycklinginnehåll. Skillnad på det och att vägra blötmat helt

19Mikaela93
0

Kanske kan vara värt och testa att dryga ut med Animonda Carny blötmat? Finns flera varianter utan kyckling och det är spannmålsfritt - mina katter älskar det :) För tar du vanliga adulten till katten med lite lägre fett % så sänker du ju den totala mängden fett per dag och då kan du kanske ge katten lite mer mat?

Fridaaaa
0

#27 Är den hon fått men vägrar äta numera, (hon som inte tål kyckling) hon åt den innan men inte nu längre :(