Blötfoder till kattunge, hjälp!
Min fyramånaders har ätit whiskas blötfoder i sås hos sin uppfödare. Vi fortsatte med det men har nu sakta bytt till mjau blötfoder gelé då jag vill att hon ska få i sig bättre mat (vad jag förstår finns bara mjau kattunge i gelé). Under övergångsfasen gick det bra men nu när det bara är mjau så äter hon inte. Jag tror hon saknar själva såsen och därför vägrar.
Är det bättre att gå tillbaka till whiskas (som jag vet inte är så bra, men bättre att hon äter än inte alls) eller kan ni tipsa om något BRA blötfoder med sås för kattungar?
Tacksam för alla tips och råd jag kan få! 😊
du måste ge det mer tid, du har inte haft katten så länge, blanda ut under längre period
Finns mjau med sås
Och även bozita med sås
Måste inte vara speciell för kattungar när det är blötmat
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för svar!
Ungefär hur lång period rekommenderar du att man blandar ut?
Okej, det visste inte jag, hur kommer det sig när det överallt står att kattungen behöver så speciell kost, vad är det för skillnad på blötmat kattunge och ”vanlig” blötmat då? 😊
#2 Beror helt på katten, vissa tar bara någon månad, vissa flera månader innan de övergått helt till det nya :)
Skillnaden är storlek på bitarna :)
Annars rkeommenderar jag mush, fryst färdig barf. den gula ger man till kattungar
#4: Tack! Ska kolla in det😊

Du behöver inte köpa kattungemat om du ger blötmat.Köp Mjau blötmat.
Stolt ägare till tre La permer
#6: Tack för hjälpen!
Det viktigaste är alltid ATT katten/kattungen äter.
VAD katten/kattungen äter är inte lika viktigt.
Att inte äta blir snabbt farligt för en katt. Katter tål inte svält.
En katt/kattunge gillar oftast den mat som deras kattmamma har lärt dem är bra mat. Så har en kattunge lärt sig att Whiskas blötfoder i sås är bäst, så KAN det vara så att den kommer att tycka att det är bäst resten av livet (det behöver inte bli så, och man kan prova att långsamt sätta över dem på annat foder, är man envis och har tur så går det bra).
Jag säger som övriga: ett byte måste ske mer långsamt. Du behöver inte ge särskild kattungemat.
Och det finns det som är sämre att äta än Whiskas blötmat. Redan det att kattungen får blötmat = bra!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#8: Tusentack för informativ feedback på min fråga. Tror jag blivit stressad av att läsa överallt att whiskas är skräp och då har det gått för fort för min lilla. Vi fortsätter med whiskas och om ett tag får vi se vad/om vi byter till, då får bytet även ske mycket mer långsamt än vad de gjort nu. 😊